Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Problemen rotsparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Problemen rotsparkiet
Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-10-08 - 21:15:26 send message to Swaas

Ik heb volle bak problemen met mijn rotsparkiet sad :(sad :(
Niettegenstaande het gillen voorbij is, ze reeds normaal eet en tollerant is tegenover andere vogels, krijg ik de grootste problemen nu met mijn ara shocked 8Oshocked 8O Ze zijn allebei stikjaloers op elkaar, als de ene bij mij zit begint de ander te schreeuwen, en samen willen ze niet, Noke wordt dan hééééél bezitterig.
Sedert 2 dagen begint ze nu ook te krijsen.....nooit gedaan, vandaag was ze zelfs zo verhit dat ze beet sad :(sad :(sad :(Noke en bijten shocked 8Oshocked 8Oshocked 8O
Ik ben ten einde raad, de buren vinden ook dat dit niet kan, telkens hij langs de kant van de omheining komt, begint de parkiet te gillen dat je oren pijn doen, ze wil dan aandacht.
Ze zou de hele dag op de schouder willen zitten, speelt, verteld, fluit, gilt eens (moet ik ssssttttt zeggen en dan stopt ze) maar ongelukkig genoeg kan dit niet, de ara moet ook haar aandacht blijven krijgen.
Dit wordt dus onmogelijk om deze 2 deze winter samen in huis te houden.
Overdag zit ze buiten in de grote volière, zolang ze niemand ziet gaat dit nog, maar als ze......angryangryangryangry
Ik ben op zoek naar een nieuw plaatsje voor haar, ergens waar ze aandacht krijgt of....een mannetje (het zou een pop zijn), ze kan de winter buiten doorbrengen als ze een verwarmd nachthok heeft.
Ze valt geen andere vogels lastig en is eerder het kalme rustige type, behalve als ze begint te krijsen.
Volgens de DA zou dit eruit slijten met de tijd, ze heeft te lang in het grote lawaai gezeten, en haar stem gemeten met de kroeggangers en de luide muziek.
Ik zit dus met een groot dilemma....moet ik de ara achteruit steken met het risico dat ze agressief wordt en begint te bijten uit jaloezie....of moet ik die sukkelaar die hier nu mooi aangepast is weer veranderen van omgeving......veel keus heb ik niet hoor.....mijn man heeft gezegt EEN VAN DE 2 sad :(sad :(sad :(
Ze is de laatst aangekomen vogel, (maar daar kan zij toch niks aan doen)
Help....A.U.B. weet iemand raad....of wil iemand haar opvangen....ik vind dit zo oneerlijk voor haar, ze heeft al zoveel meegemaakt, en toch is ze ontzettend lief.
Please .......sad :(sad :(sad :(sad :(


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-09 - 00:43:33 send message to tonnl

Jammer dat het niet gaat, echt zonde.
Je zou eens kunnen informeren bij Burgers Zoo. Misschien mag ze daar in de groep een nieuw leven beginnen?
Dat schreeuwen minder zou worden geloof ik niet zo, luister in diezelfde Zoo maar eens bij hun kooi.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-09 - 09:53:11 send message to johanblok

Ik heb een persoonlijk berichtje gestuurd.


dekweker
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-10-09 - 10:29:57 send message to dekweker

Zoo Parc Overloon heeft ook een kleine kolonie rotsparkieten. Kijk op http://www.overloonzoo.nl/. Misschien willen hun hem wel opvangen.
Rotsparkieten zijn over het algemeen winterhard, ze komen zelf uit een nog kouder klimaat dan in Nederland. Het enige dat niet reeel is, is een tamme (aandacht behoefende) papegaai buiten te houden, en haar zo van optimale aandacht uit te sluiten. Ik denk dat ze dan gaat plukken, en dan ben je verder van huis.
Tevens wil ik je waarschuwen (maar ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn) dat rotsparkieten het Pacheco virus bij zich kunnen dragen. Dit is een dodelijk virus voor alle papegaaien en parkieten ed. Er zijn maar 4 soorten papegaaien die daar resistent voor zijn, en dus ook drager van dit virus kunnen zijn. Aangezien je ook nog een Ara hebt, denk ik dat het niet geheel onverstandig is uw vogels op dit virus te laten controleren.

Succes met de moeilijke keuze die u moet maken.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-09 - 10:44:27 send message to molineti

Quote
--------------------------------------------
Er zijn maar 4 soorten papegaaien die daar resistent
-----------------------------------------------
Weet je ook de drie andere soorten?

MVG happy :)


dekweker
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-10-09 - 11:06:08 send message to dekweker

Zuidamerikaanse wigstaartparkieten (aratinga's), Nandayaparkieten, Patagonische rotsparkieten. (3 soorten ipv 4)
Bronvermelding:
praktijkgerichte vogelgeneeskunde deel 2 - papegaai-achtige
ISBN: 90-73463-03-3


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-10-09 - 11:45:02 send message to Daniel

aratinga's ook ik dacht namelijk alleen dat nanday s en patagonen resistent waren. En opmerkelijk dat aratinga s wel resistent zijn en ara s niet terwijl beiden genussen toch nauw verwant zijn.


Ah als aanvulling het Pancheco of PDV virus is een nauwe verwant van het herpes virus en is voor het eerst ondekt in Brazilië. Amazonnes en Kakatoes schijnen er zeer gevoelig voor te zijn.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-09 - 13:20:27 send message to molineti

Bedankt voor de infohappy :)

Ik had hier nog nooit van gehoord


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-10-09 - 14:38:44 send message to Picolet

PDV

PDV wordt in nederland pacheco virus genoemd en is voor het eerst opgedoken in Brazilie.Dit virus wordt veroorzaakt door een aantal nauw verwante leden van het herpesvirus.Dit virus tast voornamelijk lever, lymfeweefsel,huid en de zenuwcellen aan.De belangrijkste vorm van besmetting gebeurt door het inademen van gedroogde mestdeeltjes.Stof is de ideale gastheer voor dit virus.De klinische kenmerken van deze ziekte zijn depressie , verlies van eetlust , diaree met een geelgroene ontlasting, trillende bewegingen van de nek, vleugels en poten.In volwassen vogels kan het virus aanwezig zijn als drager-status, waarbij de dieren volledig gezond kunnen zijn tot zich een stress situatie voordoet en het virus zich uit in ziektekenmerken.Wanneer er een besmette vogel in de vogelcollectie wordt ingebracht kan binnen enkele weken de gehele collectie dood zijn.Er zijn ook zeldzame gevallen die een besmetting overleven maar deze vogels blijven wel drager en een potentiel gevaar.Er is voor dit virus een entstof ontwikkelt wat echter niet voor alle papegaaien bruikbaar is in verband met forse bijwerkingen.Bovendien zijn geente vogels ook weer een gevaar voor niet geente vogels omdat zij drager kunnen zijn.Het testen op PDV gebeurt door middel van een bloedmonster en een cloaca swab.Hier geldt ook weer dat de vogel meerdere malen getest moet worden omdat de testen een moment opname zijn.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-10-09 - 23:40:14 send message to Swaas

Bedankt voor jullie reactie.
Momenteel gaat ze naar een koppel dat haar wil opvangen, ze willen uittesten of ze niet minder luidruchtig en jaloers gaat reageren als er geen andere vogels of dieren, haar plaatsje op de schouder bedreigen.
Deze avond zijn we gaan kennismaken, en het was liefde op het eerste zicht, de vogel is op de schouder van de vrouw gaan zitten, heeft de hele avond haar haren gekamt, zitten dansen, gelachen en gepraat, koekjes meegegeten, en meegedronken van haar waterke......shocked 8Oshocked 8Oshocked 8O ik wist niet wat ik zag, na 2 uur gingen we terug naar huis......ik was een gaatje in mijn vinger rijker....ze heeft me potverdorie gebeten, ze wou niet meer bij mij komen, vloog direct terug naar de andere schouder.
Natuurlijk zijn die mensen overgelukkig dat het zo goed klikt, haar kooi staat klaar en morgen voormiddag mag ze naar haar nieuwe thuis (gelukkig zal ik haar vaak zien het is de overkant van de straatrazz :p)
Indien alles naar wens verloopt blijft ze daar, moest het toch keren en er komen problemen.....tja dan zal het verder zoeken worden, maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat alles naar wens zal verlopen en ze eindelijk haar vaste stek zal gevonden hebben.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede