Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Hoe kan je een papegaai straffen voor iets dat hij niet mocht doen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoe kan je een papegaai straffen voor iets dat hij niet mocht doen?
kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-10-10 - 14:02:46 send message to kurt fierens

Hoi,

Hoe kan je een handtamme papegaai straffen? Bv.Als hij plots bijt naar een familielid of hard begint te schreeuwen. Is er iemand die hier enige positieve ervaringen mee heeft zonder het dier in kwestie te traumatiseren of te kwetsen.

wink ;)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-10-10 - 16:30:20 send message to erika

hallo,
Wat je volgens mij kan doen is:
Als hij bijv iemand bijt, moet je boos nee tegen hem zeggen. Laat ook zien dat je boos bent. Zet hem daarna bijvoorbeeld een tijdje in de kooi en besteed er even geen aandacht aan.

Met schreeuwen.
Je moet er vind ik wel rekening mee houden dat alle papegaaien schreeuwen en dat dit een natuurlijk gedrag is. Maar een papegaai kan ook schreeuwen om aandacht te vragen en dat is natuurlijk niet goed. Wat je dan het best kunt doen is ook de papegaai terug in de kooi zetten en het geschreeuw totaal negeren.

ik hoop dat je er zo wat aan hebt.

groetjes erika


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-10-10 - 16:55:57 send message to kurt fierens

Erika,

Heb ik al allemaal gedaan, zelf kan ik er alles mee doen. Maar soms durft hij uithalen aan mijn vrouw.

Kurt


MADDAD
Website Member
Posts :185

Website Member
2005-10-10 - 17:21:23 send message to MADDAD

Beste Kurt

Ik heb hetzelfde probleem met mijn papegaai.daar kun je weinig of niks tegen doen.
jou papegaai ziet jou als zijn beste maatje maar ziet ook dat jou vrouw het goed met jou kan vinden dus die vind haar een storend element in zijn vriendschap met jou.
wij hebben het zo opgelost,die tijd die ik met mijn papegaai bezig ben is van hem en gaat mijn vrouw even aan de andere kant op de bank zitten.en nog gaat het af en toe fout.
en het mooiste is als ik er niet ben kan mijn vrouw alles met hem doen,op het moment dat ik thuis kom hoeft hij mij alleen maar te horen en dan is het afgelopen ,en moet mijn vrouw gaan wieberen.ik heb ook alles geprobeerd boos praten en in zijn hok zetten maar hielp bij mij ook niet.
tegen het schreeuwen kun je misschien een doek over zijn kooi gooien en op het moment dat hij weer stil is eraf halen.

Groetjes John


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-10-10 - 18:24:10 send message to Lilian

Hier idem dito.
Toen Caro nog jonger was waren er geen problemen maar net voordat hij 3 werd is het begonnen.
Als ik thuis ben kan mijn man niets met Caro doen.
Ben ik weg dan zijn ze dikke maatjes.
Ik kan wel gewoon met Caro op de bank zitten spelen en mijn man er gewoon naast zitten, dan doet Caro niets.
Maar zodra mijn man hem of mij probeerd aan te raken dan gaat hij uithalen, hij bijt niet door, meer ff waarschuwen is het.
Wel loopt ie vaak over de rugleuning naar mijn man toe als die iets lekkers heeft, stukje kaas ofzo.
Dan wil hij wel ineens vriendjes zijn!!laugh :D
Gek he????razz :p


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-10-10 - 18:37:21 send message to erika

Er is wel een oplossing voor eenkennigheid.
Je moet dan de verzorging helemaal aan je vrouw overlaten, ook het aandacht geven.
Zelf moet je dan de papegaai totaal negeren.
hoelang dit dan duurd weet ik eigenlijk niet, maar er zijn vast wel mensen die dat wel weten op dit forum

groetjes erika


paddo
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-10 - 19:15:03 send message to paddo

Terug bijten!
Klinkt gek, maar werkt perfect!


joke66
Website Member
Posts :21

Website Member
2005-10-10 - 22:39:22 send message to joke66

ik heb hetzelfde gehad met mijn kaketoe, die was een echte mannengek, maar kon ook bij mij zitten maar zogauw mijn man thuis kwam bestond ik niet meer, ik heb het hard aangepakt door hem opte laten stappen toen hij bij mijn man zat, ja hij hakte naar me, beet me maar ik heb door gezet, en nu zonder moren en vind ie ons beide lief en hopt nu van schoot naar schootrazz :p


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-10-11 - 09:28:42 send message to ParkietenPeter

quote
Terug bijten!

In z'n oor zeker? laugh :D
Misschien teveel naar 'snow dogs' gekeken. Als je de vogel al zou willen proberen terug te bijten. Denk je neit dat hij dan zo in je wang hangt? laugh :D


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-10-11 - 09:35:56 send message to kurt fierens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Er is wel een oplossing voor eenkennigheid.
Je moet dan de verzorging helemaal aan je vrouw overlaten, ook het aandacht geven.
Zelf moet je dan de papegaai totaal negeren.
hoelang dit dan duurd weet ik eigenlijk niet, maar er zijn vast wel mensen die dat wel weten op dit forum
groetjes erika

Hoi,

Het eigenaardige van de zaak is dat mijn vrouw eerst met hem alles mocht doen (ik ook) en dat hij daarna soms durft uithalen. Ik wil dit niet laten escaleren en daarom stelde ik deze vraag. Zowel mijn vrouw als ik doen de verzorging en nemen hem vaak bij ons. Hij zit ook heel vaak los. Maar als hij in zijn hok moet of iets hem niet aanstaat dan doet hij ditshocked 8O. Je kan hem toch niet steeds zijn zin gevenlaugh :D. (De vogel in kwestie is een oranjekuifkaketoe man van 1.5 jaar oud)wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-11 - 16:26:31 send message to tonnl

Niet leuk om te horen misschien maar volgens mij is dit nou een staaltje natuurlijk gedrag. De vogel kiest één partner zodra hij/zij daar aan toe is. Alle anderen worden alleen nog getolereerd en dan niet eens altijd.
Papegaaien misschien ook beter per koppel houden?
Ton.


timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-10-11 - 22:00:46 send message to timney

Bij omgang met de papegaai/parkiet is het zaak om voortdurend een houding te hebben waarbij duidelijk is dat:

1. U bent “de baas” in huis zoals ouders “de baas” zijn over de kinderen en de jufrouw “de baas” in de klas. Het gaat om een vanzelfsprekend overgewicht en het gevoel controle te hebben over de situatie. Als “de baas”laat merken onzeker te zijn en de zaak niet onder controle heeft, is het (ongewenst) gedrag van de papegaai/parkiet voorspelbaar. Het gaat er daarbij niet om dat de vogel voortdurend aandacht moet krijgen. Het negeren is een belangrijk onderdeel van de opvoeding zoals kinderen in de “box” met rust gelaten moeten worden.

2. U vindt de papegaai fantastisch zoals ouders kinderen van 3-4 jaar oud geweldig vinden. Dat betekent ook leuke dingen doen zoals meenemen naar het bos, naar de speeltuin, de kinderboerderij, wandelen en fietsen.


3. U bent de leermeester zoals ouders ten opzichte van de kinderen en de juffrouw ten opzichte van de klas. Voortdurend de intelligentie van de papegaai/parkiet serieus nemen en te werken met kleuren, vormen, materialen en details. Een merel is niet zo maar een vogel, maar een mannetje of een vrouwtje met een oranje of bruine snavel, enz.

4. De papegaai moet doen wat u wilt. Het gaat om simpele opdrachten zoals, onder alle omstandigheden op de hand stappen. Uitbundig belonen bij gewenst gedrag werkt heel positief.

5. De papegaai moet accepteren wat hij/zij niet leuk vindt. Zoals kinderen naar bed of in bad moeten en het bord moeten leegeten als de ouders dat bepalen. In een handdoek pakken en de nageltjes bijvijlen mag geen problemen opleveren.


Deze houding en volgende van de “5 punten”moet ook worden toegepast bij ongewenst gedrag.
Punt 1 en 2 kunnen worden afgewisseld maar gaan altijd hand in hand. U laat voortdurend merken de papegaai fantastisch te vinden vanuit een positie waarbij duidelijk is dat u wel de situatie onder controle heeft.
Boosheid en frustratie komen op het lijstje niet voor omdat dat geen respect afdwingt. Boosheid en frustratie geven de papegaai/parkiet het gevoel de baas te zijn omdat u aangeeft een probleem te hebben.
Het resultaat van een goede opvoeding is dat een papegaai/parkiet zich lekker voelt, zelfvertrouwen heeft en geen structureel ongewenst gedrag zal vertonen.





Goede opvoeding is essentieel vanwege:
• het algemene welzijn van de papegaai/parkiet.
• het voorkomen van ongewenst gedrag.

Belangrijk is:
• onderkennen van het onderlinge dominantiegedrag.
• onderkennen van het sociale gedrag.
• onderkennen van de hoge intelligentie en het leervermogen.

De sociale rangorde speelt in het gedrag van vogels een belangrijke rol. De plaats binnen de sociale rangorde bepaalt voor een groot deel het gedrag. Vogels mogen in de sociale rangorde al”huisvogel”niet hoger geplaatst zijn dan de eigenaar/huisgenoten Vogels hebben altijd de neiging om de hoge plaatsen te willen bezetten en deze ook te verdedigen. Dat wil zeggen dat als we tegen de vogel opkijken, deze een dominante positie heeft gekregen. De vogel gaat zich vanzelfsprekend dominanter opstellen. Schreeuwgedrag kan hiervan ook een uiting zijn.
Het gedrag naar een eigenaar toe is volstrekt anders als de vogel zich op borsthoogte bevindt.
Praktische consequenties zijn: Niet op de schouder!!Hoogte van de kooi aanpassen( evt. poten afzagen)!!!
In de omgang met uw vogel is essentieel dat de vogel op een positieve manier respect heeft voor de huisgenoten. Dit respect komt niet vanzelf, het moet worden afgedwongen door een houding en een manier van omgang, kortom door een goede opvoeding. Het moet aan de vogel duidelijk gemaakt worden dat hij/ zij niet het recht heeft om te bepalen wat er wel en wat er niet gebeurd.
Dit speelt zich op allerlei gebieden van het gedrag af. In de onderlinge communicatie, in het geven van voeding en/of versnaperingen, in de spelletjes enz. We mogen vogels niet behandelen als “schoothondjes”. We mogen vogels ook niet verwennen. Dat betekent veel aandacht maar op een verkeerde manier waardoor er psychische problemen ontstaan.
Aandacht dient pedagogisch verantwoord te zijn.

Zoals bij gelukkige kinderen en gelukkige honden moet een vogel leren te accepteren dat er dingen gebeuren die hij/zij niet wil.
Vogels die geleerd hebben om dat te accepteren hebben daar geen problemen mee en voelen zich gelukkig.

Vogels moeten leren om “gemanipuleerd” te worden, zowel fysiek als psychologisch. Vogels gaan dan, evenals kinderen en goed opgevoede honden met veel plezier om met de ouders cq. eigenaar/huisgenoten. Door een goed wederzijds respect zijn er geen gedragsproblemen. Vogels met gedragsproblemen zijn geen gelukkige vogels. Vogels met gedragsproblemen vertonen dominante gedragseigenschappen in combinatie met onzekerheid.
Het is essentieel om de intelligentie van vogels te stimuleren en te benutten. Papegaaiachtigen kunnen allerlei alledaagse dingen worden aangeleerd waarmee de vogel dan zelf verder kan experimenteren. Bewust aanleren van kleuren, vormen, materialen e.d., zorgen ervoor dat de vogel zichzelf kan gaan bezighouden met “onbenullige zaken”zoals kleine kinderen tijden lang met “niets” druk kunnen zijn. Veel aandacht voor “details”. Een merel is niet domweg een vogel maar een mannetjes merel is zwart en heeft een oranje snavel.
Bij onderzoek in Amerika is komen vast te staan dat de intelligentie van Grijze roodstaart papegaaien op hetzelfde niveau staat als dat van kinderen in de leeftijd van 3-4-5 jaar oud. Dit is een opmerkelijk gegeven. Des te meer reden om papegaaien serieus te nemen en deze intelligentie te stimuleren. Het leren van de papegaai van allerlei details bevestigt de leermeester, leerling positie. Dat geeft een psychologisch overwicht waardoor de vogel met respect zal willen luisteren en geïnteresseerd zal zijn/blijven in datgene wat de eigenaar doet of zegt.
Vanwege de hoge intelligentie van papegaaiachtigen kan een eigenaar gemakkelijk ongewenst gedrag aanleren. Veelal wordt op het verkeerde moment en op de verkeerde manier aandacht gegeven. De aandacht die vogels krijgen is vaak het belonen van het (ongewenste) gedrag.
De eigenaar realiseert zich niet hoe de vogel de reactie van de eigenaar interpreteert.
We moeten ons realiseren dat aandacht vragen in het algemeen moet worden beschouwd als dominant gedrag waarbij de vogel een reactie van de eigenaar wil oproepen.
De reactie van de eigenaar is voor de vogel meestal voorspelbaar en daarmee wordt de dominante positie van de vogel bevestigd.
Een verbale afstraffing is om deze reden volstrekt ongeschikt. Het is eerder een reden om het ongewenste gedrag te blijven herhalen. De vogel verkiest een ”scheldpartij” boven genegeerd te worden.

schreeuwgedrag

Schreeuwgedrag kan normaal gedrag zijn. Het schreeuwgedrag kan passen in het normale dagpatroon. D.w.z. ’s morgens vroeg en tegen de avondschemer. Dit patroon is moeilijk te doorbreken. Sommige soorten zijn luidruchtiger en daar zal bij de aanschaf rekening mee gehouden moet worden. Het kan helpen om de vogels een periode voor de schreeuwtijd geen voeding te geven en vlak voordat het schreeuwen begint de voeding en lekkernijen aan te bieden. Nooit voeding en lekkernijen geven als de vogel schreeuwt.

Elke reactie van de eigenaar die door de vogel niet als ongewenst wordt gezien is reden om het ongewenste gedrag te blijven vertonen. Hiermee wordt het gedrag in de hand gewerkt. Ook kan voor de bewuste periode aan de vogel allerlei speelgoed worden aangeboden. Deze periode van de dag kan ook het beste worden benut om vogels “te leren praten”. Leren praten is vooral actief kleuren, vormen enz. leren. Gewenst gedrag wordt uitbundig beloond. Het is zaak om dan pedagogisch verantwoorde aandacht te geven.

** Het kan een pure uiting zijn van dominant gedrag zoals ook kan optreden als er visite is of als de telefoon gaat. Het kan ook optreden als de eigenaar thuiskomt of de kamer verlaat.
Het is van belang om zich te realiseren dat ongewenst schreeuwgedrag het gevolg is van een verkeerde opvoeding. Het is zaak om enerzijds het gedrag te negeren en anderzijds verantwoorde afleiding te bezorgen.
De positie van de vogel mag niet hoger zijn dan bij ons op borsthoogte. Als er huishoudelijke zaken moeten gebeuren kan de vogel inde buurt geplaatst worden, bijvoorbeeld op een standaard. Dit bezorgt de vogel afleiding zonder dat hij/zij zelf de directe aandacht krijgt. Ongewenst gedrag wordt verder genegeerd.
**Schreeuwen kan optreden uit angst/onzekerheid ofwel omdat de vogel op een plaats staat waar deze zich niet op zijn gemak voelt. Het is van belang om de vogel regelmatig een andere plaats te gaven. Ook kan het “interieur”van de kooi regelmatig worden gewijzigd. De vogel wordt daarmee meer flexibel en kan zich gemakkelijker aanpassen aan nieuwe situaties.
Vogels die niet goed opgevoed zijn kunnen in het algemeen het beste geleidelijk aan een nieuwe plaats of aan een nieuwe kooi gewend worden.
Belangrijk is om in dergelijke gevallen het ongewenste gedrag volledig te negeren. Vogels die goed opgevoed zijn vertonen zelden een dergelijk onaangepast gedrag.
**In een periode van seksuele activiteit kunnen vogels meer luidruchtig zijn. Ook in de periode dat een jonge vogel geslachtsrijp aan het worden is zien we gedragsveranderingen optreden en kan de vogel ook meer luidruchtig zijn. Er kennen ook pubergedrag bij vogels.



plukgedrag

**Vogels met plukgedrag moeten altijd worden onderzocht om te bezien of er een duidelijke lichamelijke oorzaak te vinden is. Bij plukgedrag van vogels gaat het veelal om een combinatie van langdurige conditie/gezondheidsproblemen, langdurige ruistoornissen en sociale gedragsproblemen. We kunnen daarbij ook plukgedrag zien bij vogels die seksueel/hormonaal actief zijn. We zien bij uitzondering een duidelijke lichamelijke oorzaak van het plukgedrag. Uitwendige parasieten zijn zelden oorzaak van plukgedrag.
Plukgedrag is veelal een ingewikkeld probleemgedrag waarbij het sociale gedrag een belangrijke rol speelt. Plukgedrag kan uiteindelijk een gedragspatroon worden zoals het nagelbijten bij een mens.


We moeten ons realiseren dat een vogel, door zichzelf te plukken, in conditie achteruit gaat. Dit is een belangrijke reden om het plukgedrag niet te accepteren. Een plukkende vogel dwingt zichzelf om voortdurend nieuwe veren aan te maken. Het aanmaken van nieuwe veren kost extra energie en er worden extra eisen aan de kwaliteit van de voeding gesteld. Een plukkende vogel heeft het al snel koud en er worden eisen gesteld aan de omgevingstemperatuur.

**Van papegaaien, ara’s en vooral van kaketoes is het van belang om te weten dat het van nature “slopers” zijn. Zij moeten zich dan ook dagelijks kunnen uitleven met hun snavel. Als vogels niet de kans krijgen om natuurlijk gedrag te ontwikkelen is ongewenst gedrag vaak het resultaat.


paniekgedrag, angsten

Een veelvoorkomend gedragsprobleem is een combinatie van overdreven angst/onzekerheid. Dit gedrag kan zich op allerlei manieren uiten. Een bekend voorbeeld is een papegaai die bang is voor takken. Een normaal gedragspatroon is dat papegaaien graag met takken spelen en deze kapot maken. Angst voor takken moet als zeer afwijken worden beschouwd. Ook angst voor doeken of andere objecten is een onderdeel van een gedragsprobleem. Ook zijn er papegaaien die panisch zijn als er met een plantenspuit wordt gesproeid.
We moeten dit gedrag als afwijkend en ongewenst beschouwen. Het gedrag accepteren betekent in feite ongewenst gedrag belonen. Ook inspelen op het afwijkende gedrag door dan maar geen takken te geven of niet meer te besproeien moet worden beschouwd als belonen van ongewenst gedrag. Vogels met een dergelijk gedragprobleem geven aan zeer onzeker te zijn, het ontbreekt aan zelfvertrouwen. Vogels geven aan geen goede baas te hebben. Vogels hebben recht op een goede opvoeding en een verantwoorde benadering. Daardoor is ongewenst gedrag te voorkomen en is ongewenst gedrag te verhelpen.



wat te doen bij ongewenst gedrag

“Afstraffen” van ongewenst gedrag is zinloos.
Vogels die goed opgevoed zijn vertonen geen ongewenst gedrag. Gewenst gedrag belonen is altijd belangrijker dan zich concentreren op het afleren van ongewenst gedrag. Op ongewenst gedrag kan worden gereageerd door een houding(non verbaal!) aan te nemen waarbij de vogel het gevoel krijgt wezenlijk genegeerd te worden. Belangrijk bij ongewenst gedrag is om niet te laten merken dat u een probleem heeft. Als de papegaai merkt dat de eigenaar een probleem heeft zal dat voortdurend reden zijn voor de vogel om het ongewenste gedrag te herhalen.
Boos of sacherijnig worden heeft geen zin en werkt uitsluitend averechts. Geen verbale afstraffingen!
Het reageren bij ongewenst gedrag moet zeer consequent worden gedaan zodat de papegaai duidelijk leert en weet wat de achtergronden zijn.

Gebruik het gedrag protocol zoals bovenaan genoemd. Het protocol kan in 2 minuten worden afgewerkt en in allerlei variaties worden uitgevoerd. Waarschuwen en vervolgens bij ongewenst gedrag geen actie ondernemen werkt averechts!!
De houding ten opzichte van de papegaai is op basis van begrip en respect waarbij we ons moeten realiseren dat het ongewenste gedrag in eerste instantie het gevolg is van opvoedingsfouten! We moeten ons realiseren dat gedragsproblemen een aanwijzing zijn dat de papegaai een probleem heeft. Een papegaai met een probleem heeft er geen belang bij dat de eigenaar toont ook een probleem te hebben. Respect wordt uitsluitend “afgedwongen” door niet boos te worden, laconiek te blijven, er boven te staan.
De gedragproblemen van de vogel verdwijnen wanneer de eigenaar zelf geen fouten meer maakt.
















haagsenilis
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-10-13 - 12:50:03 send message to haagsenilis

zodra een papegaai ongewenst gedrag vertoond moet je duidelijk "nee" tegen de papegaai zeggen en 'm vervolgens een seconde of 30 negeren. dit zal niet ineens werken maar houdt dit vol en de vogel zal het leren, er is niks erger voor een papegaai dan genegeerd te worden.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-10-13 - 15:44:38 send message to natasja

als wij gaan eten .. en mijn kicah is nooit geleert eten te krijgen op het moment dat wij aan het avondeten beginnen .. dan schreeuwt ze de tent uit .. zodra het genegeerd word word dit alleen maar erger maar de kooi open doen , een wijzende vinger en de dreigende woorden PAS OP HOOR !! doen betere wonderen als het negeren ..

want mijn kiek vind negatieve aandacht ten alle tijden erger als genegeerd worden


Phileine
Website Member
Posts :14

Website Member
2005-10-22 - 15:24:11 send message to Phileine

zo timney, wat een uitgebreid antwoord! Ik heb al veel gelezen over opvoeding, maar er staan toch weer nieuwe leerzame dingen. Dank je wel!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-10-23 - 00:51:22 send message to Hawkeye_NL

Wat ik wel even leuk vind om te vermelden, (100% met dit onderwerp te maken.) is dat ik net een boekje bij Bert in de showroom heb gelezen dat is uitgegeven door "Over dieren". Ik meen dat het boekje "gedrag & opvoeding van kromsnavels" heet. Maar goed, hierin staan een aantal zaken vermeld maar ook het straffen van de vogels komt hierin aan bod.

Hetgeen mij nu is opgevallen in deze is dat daar een stukje staat over een man met een heel erg lieve en goed opgevoede papegaai. Het enige probleem wat deze man heeft met zijn vogel is dat deze 's avonds na een tijdje lekker bij hem op de schouder gezeten te hebben zo maar ineens begint te bijten. Uiteraard doet die man daarna gelijk wat hij altijd deed namelijk de papegaai voor straf terug in de kooi zetten. Blijkt nu dat de papegaai dus gaat bijten juist als deze naar de kooi terug wilt. Hij ziet het in de kooi brengen dus niet als straf maar blijkt nu de schakeling andersom te gebruiken. Om in de kooi te mogen moet ik dus bijten!

Geinig toch!
Erwin



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede