Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voer voor kaketoes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voer voor kaketoes
hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-16 - 12:55:19

Niets zo divers natuurlijk als een onderwerp als voeding. Door ons bezoek vam diverse kaketoe kwekers zijn we wat gaan twijfelen aan de neste voeding. Mijn vogels willen geen pellets. We gebruiken zelf verse laga premium mix voor papegaaien. Voordeel de VAM mix waarddor goede balans door vitamines, aminozuren en mineralen, berder zit er grit en koorteltjes voor de spiermaag in. Ik ben erg geinteresseerd in de beste voeding voor (INKA) kaketoes.

Verder krijgen onze vogels:

- fruit
-groente
- wilgentakken
-eivoer (eten ze slecht)

Henk


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-16 - 13:15:42

Hai Henk,

elke vogel is over te zetten op pellets hoor. Ook de naaktogen eten het hier als onderdeel van het menu.Het gaat fantastisch met ze trouwens, wat een knuffelkonten zijn het zeg en ze onderzoeken ook al het blok voorzichtig.
Bij ons krijgen de vogels,een mengsel van ecobird vetarm en zaden van Teurlings superieur.
Elke dag diverse soorten fruit/groente aan blokken gesneden en daarover heen eivoer van Orlux met dierlijke eiwitten.

mvg Frank


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-10-16 - 13:28:30

Kaketoes zijn niet zo moeilijk om te houden en doen het goed op een goede papegaaienmengeling. Wat echter door veel liefhebbers wordt vergeten is om de voeding te variëren met groente en fruit en eivoer. De kaketoes nemen niet zo makkelijk zachtvoer op en geven de liefhebbers het snel op als de vogels het aangeboden voer laten liggen. Discipline en minder zaad voeren om de vogels het zachtvoer te laten eten is de sleutel om later een geslaagd kweekresultaat te halen. Wanneer er jongen zijn moet er niet alleen hard zaad gevoerd worden maar eivoer, kiemzaad, groenten en fruit zeker in het begin. Bepaalde liefhebbers hebben hier ook weer een oplossing voor gevonden door de jongen de blok uit te halen en met de hand groot te brengen! Overigens zullen er bij vogels tekorten optreden die op lange termijn alleen maar zaad eten. Wellicht zal een pellets fabrikant hier weer roepen dat met zijn voer deze problemen worden voorkomen. Voor mij geen pellets maar een goede zaadmengeling, Aves Opfok-A eivoer en veel variaties in fruit en groenten zoals geraspte winterwortelen, maïs, rode bieten, paprika, druiven, andijvie, sla, muur, appels, peren, en granaatappels die in het najaar te koop zijn.
Grit, maagkiezel en sepia staan het hele jaar in aparte bakken tot hun beschikking en worden regelmatig vernieuwd. Tijdens een beurs kocht ik een groot aantal geperste blokken waar grit en kiezel in zit en die opgehangen kunnen worden. Het was leuk speelgoed voor de vogels en binnen een dag was het blok compleet kapot gevreten en lag in stukken op de grond waar er niet meer naar om werd gekeken. De dure blokken zijn voor deze vogels weggegooid geld en kan men beter grit en kiezel in bakken aanbieden. Wilgentakken zijn bij deze vogels niet aan te slepen en zijn gelukkig makkelijk te zagen bij mij in de buurt. Een andere mooie afleiding is het verstrekken van dennenappels. Deze dennenappels vindt men in ieder naaldbos en knagen de vogels hier graag op. Zijn het verse dennenappels dan vinden zij hier zelf nog de zaadvleugels in die ze heerlijk vinden. Wanneer ik dennenzaden koop en deze bij het eivoer voeg worden deze als eerste gegeten. Helaas zijn deze zaden behoorlijk prijzig en worden mondjesmaat gevoerd als traktatie. Overigens zijn de meeste soorten behoorlijk knoeiers met voer. De Rosé Kaketoe (E. roseicapillus) neemt het zaad meteen met zijn snavel op maar de andere soorten gebruiken eerst hun poot en laden vaak de voerbak leeg op zoek naar hun favoriete voer. Tevens geldt voor de Australische soorten die voorkomen in droge voedselarme gebieden dat er niet te vet gevoerd moet worden. Veel Rosé Kaketoes broeden vaak niet omdat ze te vet zijn en is het belangrijk om het zaadmengsel hierop aan te passen.



adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-10-16 - 13:44:05

quote
Een andere mooie afleiding is het verstrekken van dennenappels. Deze dennenappels vindt men in ieder naaldbos en knagen de vogels hier graag op. Zijn het verse dennenappels dan vinden zij hier zelf nog de zaadvleugels in die ze heerlijk vinden.


Is altijd een leuk tijdverdrijf voor de vogels, maar let op: net zoals bij het aanbieden van allerlei dingen uit de natuur vergeet niet uw vogels met enige regelmaat te ontwormenwink ;)

groetjes Adriaan


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-16 - 16:25:04

Degenen die tot nu toe een reactie hebben geplaatst alvast bedankt. Al die aanvullingen kan ik mooi gebruiken.

He Frank fijn om te horen dat het met de knuffelkonten zo goed gaat. Als ze straks weer jongen hebben mail me dan even, wellicht wil ik er een kopen om handtam op te voeden. Hou even in de gaten dat ze niet nog eieren gaan leggen , het wordt koud en ze hebben om de 2 jaar de neiging om een tweede ronde te doen en vergeet neit het eerste ei er even uit te halen. Succes met ze . De duitsers die herhaaldelijk de jongen van de naaktogen bij me kochten waren een beetje boos dat ik het koppel niet aan hun had aangeboden.

Groet

Henk


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-10-16 - 17:11:03

Hoi Henk

Ik heb zelf een Oranjekuif Kaketoe voor in de huiskamer ( dus niet voor de kweek )
De vogel krijgt bij mij het volgende :

iedere dag:
Bruine boterham -waldcorn - andere soorten zit hij met lange tanden ( snavel)van te eten.
Dit is voor hem het hoogte punt van de dag daar laat hij alles voor vallen .
Papegaaienmengeling.
Elite haver
Grit , maagkiezel,sepia ( staat er altijd maar sepia eet hij niet)
Knaagblok hangt er ( maar daar kijkt hij niet naar om)
Gierst - om de dag
1/2 Beschuit

Iedere dag Groente en Fruit
Andijvie of Sla
Appel
Druiven
Cherry Tomaatje
Pepertje
Wortel - deze geef ik in zijn geheel, die eet hij uit het vuistje

Wilgetakken om te knagen en lege keukenrollen

1x in de week krijgt hij 1/2 hardgekookt ei ( soms eet hij het wel en soms niet )

Eivoer geef ik op de manier hoe hij werd gevoed toen hij klein was.
Ik geef CéDé mix voor papegaaien daar rasp ik appel door en heet water.
( voel aan de lip of het niet te heet is)
Dat meng ik door elkaar en geef dat aan hem met een lepeltje, dan zit hij zelf dat bakje leeg te lepelen.

Groetjes Hannie


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-10-16 - 17:16:40

Hoi Picolet

Bedankt voor de tip van dennenappels.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Als ik in het bos kom zal ik zeker wat dennenappels voor mijn kaketoe meenemen.

Groetjes Hannie


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-16 - 17:45:15

Rosee kakatoes maximaal 50 gram parkietenzaad per paar en eivoer,fruit, groente
oranjekuif,inka maximaal 90gram papagaaienzaad per paar per dag(en eivoer fruit ,groente)

Heb de laatste dagen met zeer ervaren groote kwekers van deze soorten gesproken,en tot de conclusie gekomen dat overdaad alleen maar voor een paar jaar tot goede resultaten leidt!!

En dan is het afgelopensad :(en komen de problemen.

Ik ben ervan overtuigt dat 1 van de belangrijkste oorzaken van niet kweken of doodgaan,overdaad is



hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-21 - 20:44:50

Bedoel je hier mee wat ze effectief van binnen noeten ktijgen, want ze gooien er enorm veel naast?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-21 - 22:30:07

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

want ze gooien er enorm veel naast?

Dan voer je dus teveelhappy :)

Als ze teveel krijgen,gaan ze eerst alles uit de bak gooien wat ze minder intressant vinden,want er is toch nog voldoende over wat lekkerder is!

Als je minder voert verdwijnt dit gedrag,ze worden zuinigerwink ;)

Bij jonge vogels(eerste jaar) voer je wel overdadig,die kunnen het nog gebruiken(maar dit moet niet tenkoste gaan van eivoer/fruitopname)

Jonge oranjekuiven/inkas 80/90 gram per paar,per dag,als ze wat ouder zijn(na een jaar) een kwart minder(papagaaien mengeling)

Jonge rosees 60/70 gram parkieten/papagaaienmengeling.

Na een jaar 40/50 gram parkietenmengeling(rosees)

'Dit is uitsluitend als richtlijn bedoeld;je moet het zelf uittesten!

Het is natuurlijk ook afhankelijk van huisvesting(binnen/buiten;ruim/klein;verwarmd/onverwarmd)

Kwekers die ik ken(ik ook) voeren hoofdzakelijk of alleen maar zaad(geen of bijna geen pellets,dus daar weet ik de hoeveelheid niet van)

mvghappy :)




hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-23 - 10:00:50

Ik voer zeker niet teveel. Twee keer per dag zo 50 gram. Het knoeien van kaketoes is een gedrag wat je er zo maar niet uit hebt. Wij kweken al jaren met kaketoes maar ben nog nooit geen koppel tegen gekomen die netjes hun bak leeg eten. Ze gooien altijd veel eruit. Een nadeel van weiniger voeren is dat ze het op een gegeven moment van de grond gaan eten en je de kans op wormen maximaal vergoot. Ik snap wel dat veel kaketoekwkekers geen pellets gebruiken. Wij hebben dit ook wel eens geprobeerd maar het was zeker geen succes. Vogels werden slomer, voer is te eentonig .


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-23 - 19:20:09

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou zeggen probeer het eenshappy :)

1/eerst de kooi schoonmaken zodat alhet oude zaad verwijderd is
2/bepaalde hoeveelheid voeren Bv 3 maatschepjes
3/als er de volgende dag nog voer op de grond ligt,een dag niet voeren!
4/Omdat er de dag ervoor nog voer op de grond lag,(dus je teveel voert)nu minder voeren.

Dit herhalen tot je weet wat ze opeten zonder te knoeien

Je zult zien dat ze op deze manier snel afleren om te knoeien.

Ook de kleine zaadjes(millet,gierst etc) moeten opgegeten worden.

eivoer wordt dan ook goed opgenomen.

In het belang van de vogel moet men zo gevarieerd mogelijk voeren,dit werkt alleen als je afgepast voerthappy :)

Het wormen gevaar is dus op deze manier niet van toepassing.

Waar je wel opmoet letten is dat de vogels wel allebei tegelijkertijd uit de zelfde bak eten!

Als dit niet zo is,krijgt de dominanste vogel alle lekkere zaden,en de andere vogel het restant.

als je dat waarneemt zul je 2 voer bakken zover mogelijk uit elkaar moeten plaatsen.

Ik heb ook diverse paren kakatoes van verschillende soorten,deze knoeien met deze manier van voeren bijna tot helemaal niet met hun voer.(is wel ooit anders geweestlaugh :D)



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-23 - 20:26:44

Ik voer mijn amazones wel redelijk afgepast, maar een beetje knoeien en kiezen is toegestaan, dat doe ik zelf ook, en houdt het allemaal een beetje leuk wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede