Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > lori en voeding Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : lori en voeding
adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-10-26 - 19:49:24 send message to adriaanbaan

Mijn laatste lori heb ik ongeveer 15 jaar geleden gehad, en overweeg ik weer om er een aan te schaffen.
Wat mij destijds tegenviel was dat de loripap 's zomers veel vliegen aantrok (fruitvliegjes)en dat ook de uitwerpselen van de vogels dun waren en moeilijk te verwijderen.sad :(
Zou het helpen om pallets te geven (natuurlijk speciaal voor lories) of zijn er andere mogenlijkheden?happy :)
Wie heeft er ervaring?

alvast bedankt voor de reactie


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-26 - 21:02:53 send message to dooren

Op zich zijn loris eigenlijk geen moeilijke of zwakke vogels, mits wat aanpassingen worden gedaan, en rekening wordt gehouden met bepaalde zaken.

De volgende soorten kunnen gemakkelijk op pellets speciaal voor loris, trichoglossus, eos, lorius en eventueel de geelstrepen lori. Alle andere zou ik toch een papvoeding geven in kombinatie met droogvoer.

Pellets kunnen bv. gekombineert worden met pap bv. een kopje pap met losse pellets zorgt er ook voor dat ze een meer normale ontlasting krijgen.
Een goed voer met voldoende energiegehalte zorgt dat ze minder eten en dus minder ontlasten.

Ook droogvoer in de vorm van normale fijngemalen stuifmeelkorrels (43%), fijn havermeel (36%) met druivesuiker (14%)gist (5%) gistocal (2%) is een zeer goed droogvoer waarop de loris hun jongen gemakkelijk groot krijgen. Een bekende duitse kweker Neff kweekt al jaren op dit mengsel met arfakloris, gekraagde loris, vini australis.

Het voer is het geheim of je zeer goede resultaten zult halen of af en toe eens een keertje kweekt. Loris zijn superactief en verbruiken veel energie, hierdoor is een hoogwaardig voer nodig, erop bezuinigen leid alleen tot slechte resultaten. Een goed voermengel kost al snel rond de 6,= euro p.kilo.
Vaak bezuinigen mensen op het belangrijkste en duurste onderdeel, namelijk de stuifpollen. De meeste fabrikanten doen ook geen pollen in het voer. Mijn eigenmengsel bestaat uit 45% pollen, in de natuur ligt dit gehalte nog hoger, sommige soorten beginnen alleen met broeden als er voldoende regen is gevallen met de daarbij behorende uitbundige bloemenbloei van de eucalyptussen

Binnenkooien kunnen het beste een gazen bodem hebben met hieronder een ruime lade met houtkrullen of tegels die je bv elke week reinigd. Ruime buitenvolieres met grove kiezel en goede vochtdoorlaten bodem zonder afdak zorgt dat de buitenvoliere ook goed schoon blijft. Ze kunnen best lichte vorst af, alleen in de winter broedde ze nou net vaak dus is het beter bij vorst bij te verwarmen. Ten alle tijden baadwater geven en elke dag bakjes even uitwassen.

Ook het kuren tegen flagelaten is noodzakelijk.

Loris zijn beslist niet moeilijk te kweken.
Gert


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-10-26 - 21:17:43 send message to adriaanbaan

Gert

laugh :Ddomme vragen bestaan nietlaugh :D hoop ik .....

maar hoe kom ik aan pollen en zijn er verschillende kwaliteiten?

groetjes Adriaan


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-10-26 - 21:49:11 send message to Mp vd Sande

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo


Mijn voer voor mn lori's bestel ik bij aves en zak lori nectar kost 7 euro en daar zit alles in wat ze nodig hebben.
Mijn ervaring met dit voer is heel goed.
En de ontlasting ja dat blijft dun maar je moet de ontlasting geen week laten ziten dan kan je het heel moeilijk verwijderen dan heb je er gewoon een krabbertje voor nodig.
Dit voer kan je zo bij aves bestellen kijk ook eens op de site dat is www.avesproduct.com


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-26 - 22:02:44 send message to dooren

Je kunt ze in duitsland kopen voor rond de 6,= per kilo:

M.Dahman natuurprodukten
tel. 0049.7952-5269
fax 0049.7952-2246

Portovrij geleverd in duitsland (dus zorg ervoor dat je wat duitse vrienden heb vlak bij de grens) of betaal per 25 kg. extra 53 euro porto kosten om het thuis te krijgen. De pollen komen uit Spanje.

Hierin zitten allerlei bloemen en bomenpollen, meest belangrijke soorten: Cistus landaniferus, C.albidus, C monspeliensis, Heliantemum lavandulaefolium, Echium plantagineum, E. vulgare, Quercus ilex, Q rotundifolia, Papaver rhoeas, Plantago sp., Lavandula soechas, Thymus sp., Eucalyptus sp., Calluna vulgaris, Erica lusitanica, E. umbelata.

Belangrijk is dat pollen verschillende kleuren hebben van licht bruin tot zwartkorrels, dit geeft de diversiteit van de verschillende soorten aan. Goed verpakt kunnen ze gemakkelijk 1 jaar worden bewaard.

--
In het havermeel mag geen vezels zitten (gepeld en zo fijn mogelijk van kwaliteit)

Ipv druivesuiker kan men honing gebruiken, dit zijn ook korte suikers die ze in de natuur eten en vlug zijn te gebruiken als energiebron. Bovendien zeer goed omdat bijen emzymen hebben toegevoegd.

Er zijn geen domme vragen adriaan, gewoon vragen.
(ik help graagwink ;))
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-26 - 22:16:50 send message to dooren

(geen persoonlijke aanval)
Opzich is aves mooi voer, alleen ik heb het lorivoer in het verleden laten bekijken door een analist in wageningen, werkzaam bij het rijkskwaliteitsburo voor landbouw en tuinbouw produkten, dienst landbouwkundig onderzoek. (rikilt-dlo).

Jammer genoeg troffen ze daar geen pollen in het voer, hierin zit voornamelijk soja-meel met suikers en vitamine en mineralen toeslagen.
Dus niet echt het natuurlijk voedsel, zoals ze in de natuur opnemen, dit is een van de hoofdoorzaken dat men slecht kweekt met bijzondere soorten. (lori v. blauwe bergen e.d. nagelaten want die kweken bijna overal op)

Duivenbodeloris zijn praktisch niet op dit voer te kweken, een kennis na 15 jaar en vele dode duivebodeloris die met pollen begon had plost na 3 maanden wel jongen.

Het probleem met fabrikanten is dat men geen specifieke informatie geeft mbt de samenstelling, men beperkt zich tot het geven van energiewaarde, ruw eiwit, en wat andere algemene zaken.

Vaak blijkt dat geen enkel natuurlijke grondstof zoals vogels die opnemen aanwezig is in het voer. De eiwitgehaltes en dergelijk zullen best kloppen, maar er is toch wel iets meer dan dat.
Gert


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-10-27 - 00:11:01 send message to vandervliet

Hoi vrienden

Wat betrefd de bodembedekking zou ik jullie aubiose aanraden. Ik gebruik het nu 2 jaar zowel bij de kanaries, tropen, cultuurvogels en de swiftparkieten. 1 kg van dit spul absorbeert 1ltr. water. en bovenal het is natuurlijk (gemalen hennepvezel) Dit wordt vooral bij de paarden gebruikt, welke voortdurend op stal staan.


met sportgroeten
Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede