Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Warme weer beinvloed broedgedrag Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Warme weer beinvloed broedgedrag
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-11-01 - 23:42:02 send message to Chow

Stond ik vanmorgen op en zat met kop koffie naar m'n voliere te kijken zie ik plotsklaps mijn jonge koppel valkparkieten (+/- 8 maanden) paren. En niet 1 keer maar achter elkaar door. Er hangen geen nestkasten in de buitenvoliere. Dit weerhield ze niet (en geef ze eens ongelijk happy :) ). Komt dit door het relatief warme weer of zouden ze dat ook doen als het echt al wat kouder zou zijn??


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-11-02 - 09:04:10 send message to voliereman

Zelfde had ik de afgelopen week. Het viel mij al op dat de kanariemannen zo aan het zingen waren, dus heb ik eens een half uurtje zitten kijken. Toen bleek dus inderdaad dat ook mijn kanaries bezig zijn....Ook zijn er weer 3 nesten gebouwd (ik heb de nestkastjes nog hangen). Weet niet goed wat ik hiermee aanmoet; denk dat de jongen het niet zullen overleven, en vraag me dan ook af of het niet beter is om de nesten te verwijderen.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Met vriendelijke groet,
Marco


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-11-02 - 10:00:36 send message to goulds

Laat de natuur zijn gang gaan,ik heb tropen getrokken terwijl de sneeuw lag dek je voliere goed af met slecht weer.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-02 - 11:03:16 send message to tonnl

Ik laat ze ook hun gang gaan.
Als het lukt is het meegenomen, lukt het niet dan is het een goede les voor de vogels zelf.
Ik denk dat de vogels dit soort dingen ook kunnen leren.
Ton.


schilstra
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-11-03 - 12:03:45 send message to schilstra

Hallo ik heb nu 3 verschillende koppels plotseling op de eieren zitten tot mn grote verbasing dus denk dat het weer een rol speeld hierin ik laat ze ook hun gang gaan alleen hou het nachthok nu altijd boven de 15 graden nu
maar ik denk dat ze zonder verwarming het ook wel redden ik laat in idd geval ze hun gang gaan
zie wel hoe het afloopt je hebt het niet in de hand.
suc6 verder


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-03 - 13:40:22 send message to sarell

Heb ik ook, mij Angola Blauwfazantje zit te broeden nu!


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-03 - 22:18:07 send message to Swaas

Bij mij wordt niet meer gebroed, elk ei dat er komt wordt weggehaald, er hangen ook geen nestkasten meer.
Nu is het weer warm, maar wat als het straks omslaat en begint te vriezen shocked 8O volgens mij gaat dit dan ten koste van de pop, en als er jongen zijn heb je kans dat ze sterven van de kou, of de pop moet constant blijven zitten.
Nee hoor, geef mij maar jongen in de zomer, en rust in de winter, en als ze nog eens lekker uit de bol willen gaan in het najaar omdat er nog zomerkriebels zitten, mag dat gerust, maar eieren ....nee wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-04 - 00:02:40 send message to tonnl

Als je elk ei per keer weghaalt loop je grote kans dat de popjes constant nieuwe blijven leggen.
Als ik een nest wil onderbreken om welke reden ook, haal ik een paar dagen nadat het legsel compleet is de eieren weg.
Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-04 - 00:19:43 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hum Ton, je stelt een paar reakties terug dat ze er van kunnen leren als een legsel mislukt door een koude periode.

Ben bang dat het toch zo niet werkt in de natuur, vaak wordt er dan gewoon opnieuw begonnen met broeden als weer een mooie periode zich voort doet. Vogels kunnen echt geen weken vooruit kijken of het mooi weer blijft, als "de biologische wekker is gezet dan loopt deze af"

Hoe vaak beginnen grote parkieten wel niet te vroeg met broeden in het voorjaar (bij mooi weer), terwijl dan vaak nog een terugval komt of dat mannen niet broedrijp zijn en alle eieren onbevrucht zijn.

Maw de natuur grijpt zijn kansen, dat er dan af en toe iets mislukt is normaal. Het broedseizoen in de natuur is vaak korter, alle reden om elke kans te benutten zodat jongen snel uitvliegen en de toekomstige en mindere periodes gemakkelijker overleven omdat ze beter zelfstandig zijn.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-04 - 00:28:57 send message to tonnl

quote
Vogels kunnen echt geen weken vooruit kijken...

Ik weet dat ook niet zeker, ik denk het echter wel degelijk. Veel dieren hebben aanleg om het weer aan te voelen van te voren.
Voorbeeldje: mij valt op dat veel van mijn vogels soms ineens beduidend meer witzaad eten. Al een paar keer is me opgevallen dat dat een koude periode inluidt. Kan toeval zijn maar ik schat de natuur heel hoog in.
Zo vermoed ik dus ook dat ze inschatten dat het weer lang genoeg mooi blijft om jongen een kans te geven.
Nogmaals, ik weet het natuurlijk niet ik denk het.
Groeten, Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-04 - 07:11:34 send message to Niltava

De natuur is bijna geheel gericht op trial and error.
Is het mooi weer, dan proberen we het gewoon. Mislukt het, jammer.
Zo blijven bijvoorbeeld van de vinken in het hoge noorden een paar hangen, de rest gaat naar het zuiden.
Is het een milde winter dan kunnen de blijvers snel territoria innemen en hebben dus een voordeel . Is het een strenge winter, dan hebben ze pech en hebben de vertrekkers (en dus terugkomers) een voordeel-- lege plaatsen.
De opname van vetrijk zaad ligt waarschijnlijk aan het korten van de dag.
Ik zou de nesten toch het liefst wegnemen, hebben ze nog niets gedaandan kun je het proberen.
Overigens is kortleden uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat niet het leggen van eieren maar het broeden op zich een zware inspanning is.
Bedenk dus of je volgend jaar er ook nog mee verder wil en dat er misschien geen of mnder import meer is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-04 - 13:03:54 send message to tonnl

Ik ben het voor een groot deel met je eens Niltava, maar niet met:
quote
De opname van vetrijk zaad ligt waarschijnlijk aan het korten van de dag.

Ik was kennelijk niet duidelijk genoeg, ik bedoel niet een vaste periode van het jaar.
Vooral mijn kanaries en groenlingen eten beduidend meer witzaad op de (voor mij) meest onverwachte momenten. Al meerdere keren bleek dan dat er een koude periode kwam. Niet zozeer in november meer zaad en in december koud, maar echt op kortere termijnen.
Zo aten ze vorig jaar eind februari erg veel en vooral veel vette zaden. Een week later lag er sneeuw.
Het lijkt (voor mij) dus wel op een soort ingebouwd weerstation. Misschien kunnen ze luchtdruk voelen/meten?
Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-04 - 13:30:27 send message to dooren

Zo'n ingebouwd weerstation in de vogelkop is maar zeer beperkt, maw ongeveer 1-2 weken kan de vogel vooruit "kijken".

Dit is natuurlijk nooit genoeg tijd om een compleet broedsel te doen slagen, men begint gewoon als voer en omstandigheden goed zijn, veranderen deze plots dan is het pech gehad.

Het zal wel genoeg zijn om een "snelle opname" van bepaalde voedingsstoffen te doen realiseren, mbt het veranderde weerbeeld. Trouwens witzaad is wel een favoriete zaad van kanaries, mijn ervaring is dat ze dit niet snel zullen laten liggen.
Gert


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-04 - 17:24:40 send message to roodmus

Ik zelf ben het niet eens met broeden in deze tijd,zeker niet buiten.
De herfst cq winter periode is om aan te sterken,en om de vogels weer voor te bereiden op het broed seizoen volgend jaar.
Als je nu buiten jonge vogels hebt over leven ze dit niet in verband met weinig voeren,dag licht is nog maar 8 uur de jonge zitten dan 16 uur zonder voer.
Stel dat de jonge vogels groot worden hoe en wanneer valt dan de rui,in de winter?????
Moeten deze vogels volgend jaar ook broeden,dat word moeilijk denk ik want een vogel moet minstens 9 maanden zijn.
Ik zou adviseren haal je nestkasten eind augustus weg,en laat de vogels lekker tot rust komen.
Grt Roodmus.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-04 - 18:07:45 send message to tonnl

Het gaat bij mij om vogels die zelf nesten maken, in de boompjes en struiken. Daarnaast gebruikt een aantal soorten een nest als slaapplaats, soms met een groepje in één nest.

Of en wanneer eventuele jongen volgend jaar willen gaan ruien of broeden mogen ze geheel en al zelf bepalen. Ik vertrouw op hun instinct.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-04 - 19:10:02 send message to Niltava

Slaapnesten zijn natuurlijk heel wat anders dan broeden.
Het instinkt is gebaseerd op hun herkomstland, hetgeen in dit geval weinig op ons land lijkt.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede