Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gezonde takken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gezonde takken
GI-Frank
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-11-20 - 17:18:42

Hallo,

Wij geven aan onze papegaai takken van de wilg en vlier en ook takken van de peer en appelboom. Nu las ik op een website dat dit giftig zou zijn? Dat klopt toch niet?

Ik hoor het graag.


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-11-20 - 17:27:16

Hoi GI-Frank

Wilg en Fruitbomen zijn prima geschikt voor je papegaai.
( mits onbespoten )
Van de Vlier weet ik het niet.

Groetjes Hannie


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-20 - 17:33:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er staat mij iets bij dat de vlier geringe hoeveelheden blauwzuur bevat. Ik weet niet meer of dat alleen de bessen of ook de takken zijn. Alleen als je flink grote hoeveelheden geeft is het echt giftig voor ze, maar mogelijk kan het zich ook in de loop der jaren opstapelen. Ik zou het daarom niet geven.
Takken van wilg, appel en peer is geen enkel probleem, krijgen ze bij mij ook. Takken van zure kers, pruim, abrikoos (prunus soorten) e.d. zijn om soortgelijke redenen af te raden.

Middels de zoekfunctie van dit forum kun je hier ongetwijfeld nog meer over vinden.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-11-20 - 18:54:32

De bessen van de vlier is ook voor consumsie voor de mens dus ook voor de vogels.
Maar of de takken van de vlier giftig zijn weet ik niet.
Weet niet hoelang en hoeveel per week u de vogels takken van de vlier al geeft maar zolang zal dit nog wel niet wezen.?
En als ze giftig zijn hadden de vogels al op de rug gelegen hebben.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-20 - 19:31:00

ik kwam dit tegen:
Ook in de werkzaamheid van de Vlier liggen positieve en negatieve effecten dicht bij elkaar. De bladeren bijvoorbeeld ruiken en smaken onaangenaam. De wortels van de struik zijn giftig, maar kunnen toch worden gebruikt om het braken op te wekken en als laxeermiddel te dienen. Dat geldt ook voor de bessen. De pitten erin en ook het vruchtvlees van de onrijpe, groene bessen bevatten blauwzuur. Gelukkig verdwijnt dat tijdens het koken en blijft een zeer gezond sap over dat rijk is aan vitamine C. De bessen zijn een goede basis voor jams, eventueel in combinatie met appels. En je kunt er een heerlijke dieprode wijn van maken. Overigens bevat de vlier meer kleurstoffen, zoals de zwarte kleurstof uit de bast en wortels die in de Romeinse tijd al als haarverf werd gebruikt.

Ook de bloemen zijn gezond. Ze werken licht laxerend en werden gebruikt als een drank tegen ontstekingen van de ademhalingswegen en verkoudheid. De bloempjes bevatten veel honing. Als je ze in pannenkoekenbeslag doet, krijgt dat een zoetige smaak. Ook thee getrokken van Vlierbloesems is zoet en bevat een etherische olie die licht bedwelmend werkt.

http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/wel/vlier.htm

In de voliere van mijn vader stond vroeger ook een vlier en daar zaten kanaries en grasparkieten in. Nooit geen problemen gehad.


GI-Frank
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-11-20 - 19:48:13

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reakties ik vind het zeer leerzaam.

Wij voeren takken van de wilg en vlier dagelijks. We zijn begonnen op een leeftijd van 12 weken en onze Tico is nu 8 maanden oud.
Ik ga de bessen niet meer voeren nu ik heb gelezen dat daar blauwzuur in zit.

Weet verder iemand ook of appelpitten giftig zijn?

Groetjes,
Helena


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-20 - 20:02:58

Het zijn de zaden van de vlierbes, appelkroos, hart van ananas en nog wat pitten die blauwzuur bevatten. Het vruchtvlees van de vlier en ook van taxus is niet giftig. Deze planten zijn zelfs afhankelijk van vogels voor de versprijding van hun zaden. Vaak zijn de zaden zo hard, dat ze door een vogel niet verteerd kunnen worden.

Als takken kan ook berk en hazelaar gebruikt worden als knaagtak maar ook als zitstok.


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-11-20 - 22:15:54



hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-11-20 - 22:16:14

Ik heb ooit gelezen dat de pitten van appels niet goed zijn. Wat er in zit weet ik niet.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-20 - 22:34:18

Blauwzuur.
Op de opleiding ooit de raad gekregen schoonmoeders bitterkoekjes en amandelen te geven ivm blauwzuurvorming (moest wel een grote hoeveelheid zijn) happy :)
Er is volgens mij nog nooit iemand dood gegaan aan appelpitten.


JAK
Website Member
Posts :83

Website Member
2005-11-22 - 20:02:20

Nog een vraagje in verband met gezonde takken
mag men takken van een esdoorn,berk,elsen of kastanjeboom geven aan kaketoes voor het gebruik als zitstok


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2016-01-14 - 02:15:39

appels, appeltakken, geen probleem, maar nooit appel pitten geven...heel giftig.
groetjes.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-01-14 - 09:28:12

Wat een geklets appelpitten zijn niet giftig voor vogels.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-01-14 - 11:02:23

Rajar wil je je antwoord eens toelichten, waarom zijn appelpitten niet giftig voor vogels?


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2016-01-14 - 23:31:35

snap ik niets van Daniël dat appelpitten giftig zouden zijn geef de vogels dagelijks appel en de pitten eten ze het eerst en nooit iets nadeligs opgemerkt


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-01-14 - 23:37:38

Paul we weten dat appelpitten een stof bevat die omgezet kan worden in cyanide. In extreme hoeveelheden kan dat dodelijk zijn voor zoogdieren . Nu is er veel onduidelijkheid hoe het zit met vogels en specifieker met papegaaiachtigen. Daarom mijn vraag of Rajar meer informatie heeft. Dit omdat hij zo stellig beweert dat appelpitten niet giftig zijn. Daarom hoop ik dat hij meer informatie heeft.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede