Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zelfbouw aluminium voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zelfbouw aluminium voliere
voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-11-20 - 19:57:15 send message to voliereman

Hoi,

Op dit moment heb ik een houten voliere. Echter wil ik augustus volgend jaar mijn huidige voliere vervangen voor een aluminium met geisoleerde nachthokken en voedergang. Dit wil ik allemaal zelf in elkaar gaan zetten daar ik vrij handig ben, en het een stuk goedkoper is.

Ik wil een bodem van beton storten met daarin afvoerputjes in elke vlucht en in elk nachthok. dan wil ik randen maken van een gemetseld muurtje van 20 cm hoog. daarop wil ik dan de aluminium panelen gaan zetten. De buitenvluchten worden 100 cm bij 140 cm en bij iedere vlucht komt een nachthok van sandwichpanelen van 100 bij 80 cm. daarin maak ik aan de kant van de voedergang gaaspanelen met deuren en met voederplateaus. ook komen in de nachthokken kleine deurtjes naar de buitenvlucht (waarvan ik die ga maken weet ik nog niet). de voedergang wordt ook opgebouwt uit sandwichpanelen, en wordt 80 cm breed. Waarvan ik het dak ga maken in de nachthokken weet ik nog niet (kan ik hier ook sandwichpaneel voor gebruiken?). al met al wordt het dus goed geisoleerd, en ik maak een trumatic gaskachel in de voedergang (doordat de deuren van de nachthokken van gaas zijn staat deze dus in open verbinding met deze) om het geheel in de winter op temperatuur te houden.

In de volieres komen roodstaarten, halsbanden, kanaries en spitsstaarten.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zelf alu panelen ga maken. Zijn er nog mensen die mij advies kunnen / willen geven? Ik sta open voor alle suggesties, en hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven.

Groet,
Marco


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-11-20 - 21:29:14 send message to goffini

In het begin maakte ik het gaas op de panelen vast met 14mm kop popnagels. Ik heb nu bij wurth een zelfborende schroef gevonden met een dikke kop. Dat werkt 2 keer zo snel.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-20 - 22:07:05 send message to dooren

Interessant Goffini, deze schroef was deze van rvs?? Zo ja, gaf dit geen reaktie met het aluminium??

Ik zelf heb ook altijd popnagels gebruikt met grote koppen, echter veel werk, eerst voorboren vervolgens poppen met een tang en ook nog het gaas strak zien te houden.

Nog een tip: Kies een veelzijdige gaastype/maas welke ook dik genoeg is voor diverse vogels. Wil je straks iets anders houden dan is de voliere altijd geschikt voor verschillende soorten vogels. (tenminste het gaas dan)
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-20 - 22:48:23 send message to molineti

deze schroef was deze van rvs??

Zijn ook in RVS te krijgen,maar deze zijn slecht te verwerken(snijden slecht)

Beter zijn de gegalvaniceerde(moeilijk woordlaugh :D)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-20 - 22:53:58 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou het dak ook van hier voor bedoelde sandwichpanelen maken. Er bestaan namelijk zowel wand als dakplaten. Isoleert gelijk en in tegenstelling tot golfplaten ben je dan in 1 keer klaar terwijl je bij golfplaten het dak eerst met plaatmateriaal winddicht moet maken.
Zeker als je 2e keus neemt is het in verhouding dan helemaal niet zo duur, je kunt eventueel informeren bij www.bvbpanelen.nl


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-20 - 23:10:27 send message to dooren

Het nadeel van deze verzinkte schroeven vindt ik dat deze bij het verwerken vaak beschadigden, zodat ze toch weer gaan roesten.
(je weet wel de kop wordt altijd beschadigd met het mechanisch schroeven)

Hierdoor op langere termijn risico dat de half doorgeroeste schroeven door het gaas (wat iets onder spanning staat) wordt afgebroken.

Ook heb ik altijd begrepen dat rvs rechtstreeks in contact met aluminium bepaalde electrodes uitwisselt wat dan weer een negatieve uitwerking had op het aluminium.

Putcorrosie oid, ik weet dit niet met zekerheid. Misschien dat sommige onderons dit wel weten, wat is het beste??
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-20 - 23:20:32 send message to tonnl

Indrukwekkend verhaal, goed voorbereid zo te zien, succes en veel pleizer alvast.
Bij de soorten die je wil gaan houden, waarom wil je daarbij gaan verwarmen?
Een gaskachel eist goede ventilatie en brengt veel vocht met zich mee, denk je dat een kachel echt nodig is?
Ton.


voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-11-21 - 10:36:46 send message to voliereman

Interessant, schroeven ipv poppen. Dat zou een hoop werk schelen. Ik ga eens informeren naar de werking tussen aluminium en rvs.

Ton, de gaskachel krijgt een rookgasafvoer naar buiten. Qua ventilatie wil ik er roosters in maken. Zit ook te denken over mogelijkheden om eventueel zelfs de buitenvluchten af te sluiten door middel van een kozijn met ramen of een schuifpui. Uiteraard moet het geheel in de zomer ook geopend kunnen worden.



voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-11-21 - 10:42:29 send message to voliereman

Overigens over het waarom ik wil gaan verwarmen:

Ik heb begrepen dat roodstaarten in de winter verwarmd moeten zitten in het nachthok en spitsstaarten hebben in de winter ook verwarming nodig. Overigens wil ik het zo maken dat wanneer ik nog eens een andere soort wil, ik niet de hele boel hoef te verbouwen.


rich
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-11-21 - 11:18:53 send message to rich

lees ff zo de reacties over rvs en alum.edele metalen offeren zich op voor onedele,dus ik zou geen rvs gebruiken samen met alum.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-21 - 14:57:04 send message to tonnl

Dank voor je uitleg over de kachel.

Schroeven ipv van popnagels vind ik ook erg interessant klinken happy :), hoe zou dat werken met messing schroeven en (eventueel) een messing ring?
Ton.


Goffi
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-11-21 - 17:27:00 send message to Goffi

Ik gebruik ook die schroeven in plaats van popnagels ze zijn gewoon bij de praxis te koop onder de naam zelftap schroeven succes happy :)


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-11-21 - 20:11:32 send message to goffini

Dit bericht is 2 keer gewijzigd


Kop is 11 mm breed. Je kunt evt een ring onderleggen. Ze zijn verzinkt.
Ik heb slechte ervaringen met rvs. OOk de lange zelftappers van rvs die bij mijn 1e volieres bijgeleverd waren draaide ik of de kruiskop zo van dol of gewoon de kop eraf. Daar gebruik ik tegenwoordig zelftappers voor met een zeskantkop, die vind ik echt ideaal. Kun je veel meer kracht mee zetten, ik ga er wel vanuit dat jullie ook accuboormachines gebruiken. Nadeel van verzinkt is dat ze bij beschadigen kunnen gaan roesten maar omdat ik alles binnen heb zitten heb ik daar geen last van, ik gebruik ook gewoon brute aluminium.
Vergat nog te zeggen dat deze schroeven bij fabory vandaan komen. Wat ze kosten heb ik geen idee van. wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede