Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Kodi, de psygische problemen Oranjekuif kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kodi, de psygische problemen Oranjekuif kaketoe
birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-12 - 00:58:42 send message to birdplanet.nl

Twee maanden terug heb ik een Oranjekuif erbij genomen. Ik kwam hem tegen op marktplaats.nl , waar ik dagelijks nog de tranen van in mijn ogen krijg omdat er elke keer weer honderder afgedankte papegaaien op staan.

Kodi is een wildvang, hij heeft geen ring om zijn poot, wat inhoud dat hij vanuit zijn geboorte eiland Sumbawa bij zijn ouders weg is gehaald, en naar Nederland is gebracht. Dat houd dus ook in, dat Kodi 1 van de weinigen is die deze trip heeft overleefd. Daarnaast staat hij op de CITES I lijst, zijn soort is met uitsterven bedreigd, en naar schatting zijn er nog rond de 400 van over in de natuur.

Kodi is een mannetje van ongeveer 8 jaar oud. Ik heb kunnen achterhalen wat zijn rit naar mij toe heeft gekost, aan geestelijke verzieking. Kodi heeft namelijk MINSTENS 6 huisjes gehad, en zal hopenlijk bij mij zijn laatste, en eerste ECHTE thuis vinden.

Kodi is een schreeuwer. Hij is nooit opgevoed, maar wel een tamme huiskamer vogel geweest, al zal hij waarschijnlijk ook wel een keer op een zolder of in een kelder hebben gestaan. Kodi heeft altijd negatieve aandacht gekregen als hij schreeuwde, maar jah, dat is ook aandacht! Het werkt, want mensen komen TOCH naar je toe, en met verwaarlozing, is elke soort aandacht, gewenste aandacht. Het is moeilijk "af te leren" maar hij begint langzamerhand te snappen, dat je door schreeuwen hier bij ons, geen aandacht krijgt. Hij doet zijn best, en het gaat stukken beter al! Helemaal nu hij begint te snappen dat je ook zonder schreeuwen aandacht krijgt! Iets wat hoogstwaarschijnlijk nieuw voor hem is.

Kodi is ook nog eens een plukker. Hij heeft bij zijn vorige bazin zijn hele borst en rechter poot kaal geplukt. Het is heel moeilijk om dit uit hem te krijgen, maar het lukt al aardig. Hij zit aan speciaal drinkwater, waar brandnetel en knoflook voor word gebruikt om zijn veren vies te laten smaken. De stof van een kaketoe proeft voor hun een beetje zoetig, wat het dus aantrekkelijker maakt om te blijven plukken. Zodra de kuur aanslaat zal het al stukken beter gaan.

Kodi haat mannen. Wel een probleem omdat hij mijn vriend nu al een paar keer heeft gebeten. Toch heeft hij interesse, maar hij is bang voor een mannenhand. Waarschijnlijk dat hij dus een traumatische ervaring heeft gehad met een mannenhand. Je kunt zelf welk bedenken wat voor iets..

Kodi is ook gekortwiekt. Daardoor kan hij nu dingen veel sneller leren. Hij wil het ook erg graag, vaak zijn plukkers namelijk zeer inteligente vogels. Hopenlijk zal hij in de zomer voor het eerst de buitenlucht kunnen meemaken, en samen met Kera de witkuifkaketoe naar buiten kunnen. Iets wat voor papegaaien erg gezond is!

Kodi heeft ook nooit leren spelen. Hij kan hier onder de douche al helemaal uit zijn dak gaan door mijn scheermespootje (dus zonder scheermes erop) naar beneden te gooien, en dat telkens weer. Hij vind het prachtig, en is ook erg slim! Hij krijgt het zelfs voor elkaar om dingen als gereedschap te gebruiken! Iets waar je vaak helemaal dubbel om kan liggen.


Hieronder volgen wat foto's van Kodi, en een paar met Kera erbij.

Samen op de kooi:


Lekker kriebelen!
http://img.photobucket.com/albums/v244/Vogels/lekkerkriebelen.jpg

Kiekeboe!


Samen op de stoel bij de computer:


Samen in de speelboom:



Eerste keer douchen, uit zijn dak ging hij! (en je ziet hem bijna niet :P Kera wel)


Zijn buik, die nu ietsje meer is geplukt vanwege stress in een nieuwe omgeving.


Kom je me kriebelen?


Als jij het niet doet, en foto's blijft nemen, dan doe ik het maar!







Kodi is de eerste, maar niet de laatste kaketoe die bij mij zal worden opgevangen. Ik heb mijn doel nu gevonden...

(foto's mogen maximaal 600 pixels breedt zijn)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2005-12-12 - 09:53:54 send message to erika

hallo,
Ik kende het verhaal al van een andere site, maar ik vind het echt mooi dat je dat doet. Dat je kodi een goed huis geeft happy :)happy :)happy :)happy :)happy :).
Echt TOP

groetjes erika


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-12-12 - 10:17:12 send message to kurt fierens

Tof,

Wat precies gebruik je om het plukken te verleren.

Kurt


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-12 - 13:27:22 send message to Wickingh

Wss het 5 stappen plan van Dr.H., en dat bewijst in veel gevallen idd zijn nut.

Maar wat mij opvalt dat dat goed gaat samen met je witkuif. Ik heb een witkuif gehad ,maar die viel onze oranjekuif tot bloedens toe aan.
Ik vind wel mooi dat je deze vogel nog een kans geeft.
Nog even 1 vraagje? Als hij geen ring heeft, moet je hem dan niet laten chippen?

mvg Frank



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-12 - 19:31:03 send message to Picolet

De oranje kuiven zijn al geen 15 jaar meer ingevoerd. Dat hij ongeringd is wil niet zeggen dat het een importvogel is. Heb jij hem zelf gekortwiekt?


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-12-12 - 22:12:17 send message to hdra

Eefjuh


Prima werk. Zeer veel waardering. Ik denk met de juiste interventies dat je het plukken nog wel gaat verhelpen.

Heel veel succes en sterkte met deze kaketoe

Henk


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-12 - 22:38:27 send message to birdplanet.nl

Hij is niet gechipt, ik ben nog steeds bezig om de CITES voor elkaar te krijgen, helaas willen ze niet echt meewerken en vergeten ze me steeds maar te bellen. Heel gezeik zit er achter, ze zouden het met spoed behandelen, en omdat zij een fout maken door het dossier op een stapel te gooien, ben ik er nu al 2 maanden mee bezig. Heel vervelend, en ik heb ze dan ook een boze brief gestuurd, met de hele uitleg er nog eens bij. Pas als alles rond is, DAN ga ik Kodi laten chippen.


Ik heb Kodi zelf gewiekt, ik heb kera nu ook al een keer gewiekt, daarbij nog wat andere vogels. Op een nette manier, want de eerste keer wieken moet je altijd de veren rond knippen, zodat ze kunnen wennen aan gewiekt zijn.


Voor het plukken gebruik ik een thee. Ik kook een liter water, breng dit aan de kook, gooi er twee zakjes brandnetelthee in en een klein teentje knoflook en laat dit nog 10 minuten zachtjes koken. Vervolgens af laten koelen, in een fles gieten en in de koelkast bewaren.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-12-12 - 22:46:53 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Onbegrijpelijk dat je een kaketoe kortwiekt. Juist deze vogels moeten de mogelijkheid hebben een stuk te kunnen vliegen. een vogel die zich al plukt zal zo nog meer stress krijgen, en waarom: om bij het baasje op zijn schouder gewild of ongewild mee kan worden genomen.

Ja deze vogel zal op deze manier wel gelukkig worden. Een kaketoe hoort gewoon zijn eigen gang te gaan.

De vogels kunnen pas aangemeld worden mits er een chip of een vaste gesloten voetring aanwezig is. De cites moet corresponderen met een kenmerk, anders zou de cites weer gebruikt kunnen worden bij overlijden voor een andere (illegale) oranje kuif.
Anders kijk maar eens bij de volieres hoe de oranje kuiven bij ons zijn gehuisvest.

Ik vind het eigenlijk gewoon schandalig om een vogel zo te behandelen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-12 - 23:13:16 send message to Wickingh

Nou Picolet,

je kan het niet eens zijn met de topic-startster, aan de andere kant straalt er wel een hoop liefde en betrokkenheid vanaf.
Dat jij de methode van Dr.Hooimeijer niet ziet zitten ,kan goed zijn,maar ik vind dat geen reden om je zo uit te drukken.
Let wel ik ben absoluut geen fan van de man en zeker niet van die enge sekte die hij heeft opgericht[Stichting De Moderne Papegaai].
Maar wel is duidelijk dat zijn methode in veel gevallen een goed resultaat oplevert,

mvg Frank


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-13 - 00:29:39 send message to birdplanet.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

*heeft lol*

quote
Onbegrijpelijk dat je een kaketoe kortwiekt. Juist deze vogels moeten de mogelijkheid hebben een stuk te kunnen vliegen. een vogel die zich al plukt zal zo nog meer stress krijgen, en waarom: om bij het baasje op zijn schouder gewild of ongewild mee kan worden genomen.


Kodi en kera mogen BEIDE niet op de schouder worden gedrag, dit geeft dominantie problemen waardoor een beest zich nog ongelukkiger gaat voelen, en je neus oor en mond ook!

quote
Ja deze vogel zal op deze manier wel gelukkig worden. Een kaketoe hoort gewoon zijn eigen gang te gaan.


Hoor dat zeggen.. *lol* jij KENT kodi? Neej.. jij KENT hem niet.. dan had je dit soort uitspraken niet gedaan. Weet je waarom niet? Omdat Kodi is verneukt door de mensen voor mij, en niet eens van zijn plaatst af durfte te komen. 3 stappen, daar is het 2 maanden lang bij gebleven. IK heb hem geleerd, dat je ook kunt lopen en klimmen, en hij beleeft daar nu erg veel lol aan, en achtervolgd me inmiddels heel het huis door.

quote
De vogels kunnen pas aangemeld worden mits er een chip of een vaste gesloten voetring aanwezig is. De cites moet corresponderen met een kenmerk, anders zou de cites weer gebruikt kunnen worden bij overlijden voor een andere (illegale) oranje kuif.
Anders kijk maar eens bij de volieres hoe de oranje kuiven bij ons zijn gehuisvest.


Ik WIL niet kweken, dat vind ik nog slechter, deze beesten horen zoeiwzo niet in nederland zich voort te planten maar in de natuur!

Daarbij heb ik het chipnummer al 2 maanden klaar liggen bij de dierenarts, een eigen chipnummer die vermeld is op het invul formulier.

quote
Ik vind het eigenlijk gewoon schandalig om een vogel zo te behandelen.


Ik vind het schandalgi om een vogel buiten te houden in een voliere met deze temperaturen terwijl het op Sumbawa vrij weinig onder de 10 graden is. Neej.. deze kou is zeker heerlijk voor kaketoes..... Schandalig!

Nog even een reactie nog naar Picolet:

Weet je wat pas nog schandaliger is? De dierenwinkel waar Kodi hiervoor heeft gezeten, die heeft kodi ongeveeer een half jaar gehad en tegen de vorige eigenaar gezegd dat douchen voor plukkers slecht is. Kodi heeft een half jaar geen 1 straal water gezien. DAT is pas schandalig!


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-13 - 00:33:16 send message to birdplanet.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Nou Picolet,

je kan het niet eens zijn met de topic-startster, aan de andere kant straalt er wel een hoop liefde en betrokkenheid vanaf.
Dat jij de methode van Dr.Hooimeijer niet ziet zitten ,kan goed zijn,maar ik vind dat geen reden om je zo uit te drukken.
Let wel ik ben absoluut geen fan van de man en zeker niet van die enge sekte die hij heeft opgericht[Stichting De Moderne Papegaai].
Maar wel is duidelijk dat zijn methode in veel gevallen een goed resultaat oplevert,

mvg Frank


Heej Frank,

Ik was er ook geen aanhanger van hoor, hooimeijer en zijn aanhang de moderne papegaai. Maar de parkieten en papegaaein drive inn heeft mijn mening omgekeerd. Ik heb papegaaien gezien die van plukker naar papegaai zijn verandert. Allemaal dankzij hooijmeijer.

Ik ben het ook niet eens met al zijn theorieen, de meeste heb ik zelfs uit amerikaanse boeken, die stukken op ons voorlopen als het over HUISKAMER vogels gaat.

En je ziet, met Kodi gaat het stukken beter. Hij is van een schreeuwende robot langzamerhand naar een vogel aan het veranderen.





Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-12-13 - 01:58:12 send message to Wickingh

Hai,

quote
Ik WIL niet kweken, dat vind ik nog slechter, deze beesten horen zoeiwzo niet in nederland zich voort te planten maar in de natuur


hier ben ik het dus mee oneens,het voortbestaan van de oranjekuif ligt in handen van de kwekers ,helaas niet meer op Sumba,waar het leefgebied van de vogel zowat helemaal is verdwenen.
Kweken is een hobby,en mag natuurlijk niet ten kostte gaan van de soort, maar jij en vele huiskamer eigenaren hebben jullie geliefde vogels wel dankzij de kwekers. Deze aanval op de kwekers vind ik dan ook absoluut niet nodig.

quote
Ik vind het schandalgi om een vogel buiten te houden in een voliere met deze temperaturen terwijl het op Sumbawa vrij weinig onder de 10 graden is. Neej.. deze kou is zeker heerlijk voor kaketoes..... Schandalig!



Ook deze opmerking is duidelijk ingegeven door het niet weten waar men over praat.
De kaketoe heeft echt geen last van de temperaturen hier en spelen zelfs met genoegen in de sneeuw.
Ik vind zeker dat kaketoe's die in een grote voliere zitten met een maatje minstens net zo gelukkig en in veel gevallen gezonder zijn dan de vogels die binnen gehouden worden.Vrijwel alle plukkers komen trouwens uit de huiskamer.

Dit soort gedachtegoed dat uitgedragen wordt door Dr.H is juist zo eng, volledig respectloos naar anderen toe.

Kom op mensen er zijn zowel kwekers als huiskamer eigenaren die het goed voor hebben met de vogels en het ook goed doen,dit gehakketak slaat nergens op .

Weet 1 ding dat al die mensen die over een aantal jaar nog een papegaai in de huiskamer willen afhankelijk zijn van de kwekers of is het de bedoeling van DrH. en kliek engers dat we weer afhankelijk worden van wildvang,daar is H. toch fel op tegen.
Dus moet Dr.H. zijn aanvallen op de foute figuren richten en niet op de goede kwekers,

mvg Frank


birdplanet.nl
Website Member
Posts :19

Website Member
2005-12-13 - 02:26:23 send message to birdplanet.nl

Tuurlijk weet ik het dat ik zonder kweker niet aan kera was gekomen, Kodi komt uit t wild, dus die heeft zowiezo zware pech gehad.

Maar dan alsnog, waarom worden ze dan nog steeds als huiskamer vogel gehouden?

Kera en kodi zijn meer dan huiskamer vogel, ze genieten wekelijks op mijn balkon van de frisse lucht, ik heb deze helemaal met gaas afgetimmerd.

En ik blijf erbij, waarom zou een huiskamer vogel met een maatje zich zieliger voelen dan een volierevogel? Ze zitten in beide gevallen nog steeds hardstikke opgesloten.

Volgens mij ging het in dit forum om huiskamer vogels, dus vind ik het zowiezo al achterlijk dat mensen hierin gaan reageren dat ze niet in huis horen. Ze horen net zo goed niet in een voliere!

Ik blijf erbij dat de met uitgestorven bedreigde dieren niet eens bij particulieren horen, maar in een speciaal centrum waar met ze kan worden geweekt om uiteindeiljk weer worden terug gezet..


Maar jah, tuurlijk, ik kan Kodi naar het N.O.P. brengen, zittie HEEERLIJK in een voliere, en dan? Dan zit ie met papegaaien die hij in het wild NOOIT was tegengekomen, moet hij ruzie gaan maken om wat aandacht en een nootje te krijgen.. Das pas gezond! *not*

Ik kan hem ook naar een kweker brengen, en dan? Dan helpt diegene net zo hard weer mee om huiskamervogels te gaan verkopen. Dus dan zit je nog steeds met hetzelfde..


Nee... Kodi blijft gezond en gelukkig hier, en wie weet, komt er heel snel in de toekomst een kans, dat kodi en kera veel vaker naar buiten kunnen, want wie weet, krijg ik wel een tuin, met een kleine vlucht erin waar ze zomers overdag in kunnen rondhangen.

Maar dit geld niet alleen voor papegaaien, neej, alle dieren horen in het wild.. maar ik zie genoeg mensen met konijnen honden en katten, die er zwaar van zijn overtuigd, dat DAT wel huiskamer dieren zijn....... Alleen is het met een hond een voordeel dat je niet zo achterlijk word nagekeken als je met ze op straat loopt...


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-13 - 07:47:33 send message to natasja

Ik vind dat je nu wel heel raar om je heen aan het schoppen bent ..

Ik ben een huiskamervogeleigenaar maar ben realistisch genoeg om te weten dat een papegaai in een grote voliere incl. partner beter af is als in de huiskamer zonder partner.

Daarbij zijn er kwekers die helemaal niet kweken voor in de huiskamer ,tegenwoordig gaan praktisch eigenlijk alleen de handopfok vogels nog de huiskamers in. ( van de grotere kromsnavels dan )

Een hond of kat die vrij in huis rondlopen is ook al niet te vergelijken met een gewiekte vogel , hoeveel aandacht je je vogel ook geeft , wat de gedachte achter het wieken ook is , je ontneemt een vogel een deel van zijn kunnen .
( en ook mijn edel is gewiekt maar ik ben dan evengoed realistisch genoeg om te weten dat dat vooral in mijn straatje past ipv in mijn edel's straatje )

Dat je iets verdedigd Oke , maar een beetje feeling met de realiteit mag daar wel bij blijven vind ik ..



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-13 - 08:11:52 send message to Hawkeye_NL

Helaas wordt ook in dit topic de mensen direct aangevlogen. En waarom?
Is de vete tussen de hkve en de kwekers nu dan zo groot geworden dat ze niets meer van elkaar kunnen hebben?
Waar komt toch het fabeltje vandaan dat alleen de hkv geplukt en gestressed kan raken. Bij kwekers komt dit ook vaak genoeg voor hoor. Ik ben bij genoeg kwekers geweest die 1 of meerdere geplukte of gestoorde vogel had zitten. En ook bij het NOP zitten er genoeg bij die van kwekers afkomstig zijn.

Een kweker is echt niet beter dan een huiskamervogel eigenaar nog vice versa!




molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-13 - 10:37:34 send message to molineti

Quote
-------------------------------------------------
Ik vind het schandalgi om een vogel buiten te houden in een voliere met deze temperaturen terwijl het op Sumbawa vrij weinig onder de 10 graden is. Neej.. deze kou is zeker heerlijk voor kaketoes..... Schandalig!
-----------------------------------------------

Kakatoes die keuze hebben tussen binnen blijven,of naar buitengaan,gaan allemaal naar buitenwink ;)

Vliegen er s morgens bijna de luiken uit om buiten te komenhappy :)

Dit zouden ze natuurlijk niet doen als ze het buiten te koud zouden vinden!(ze komen trouwens van Sumba)happy :)

Plukken komt inderdaad ook voor bij binnen/buitenkwekers die de vogels paarsgewijs in ruime volieres houden(helaas weet niemand precies waarom,en wat er aan te doensad :()

Persoonlijk geloof ik niet dat het met de lekkere smaak van de veren te maken heefd,maar dat het een combinatie is van Stress,huidirritatie en op den duur gewoonte .

Om die gewoonte te doorbreken is een hele opgave.sad :(

P.S Wordt er ook iets aangeraden op het moment dat de stoppels doorkomen?(zalfje ,olie of iets)




Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 205 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede