Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vererving van mutatie penanten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vererving van mutatie penanten
jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2005-12-19 - 17:28:15 send message to jeroen de roo

Hallo allemaal. Ik wil graag wat meer weten over de vererving van penanten. En dan vooral over de zilver en de oranje mutatie. Over de zilver of het gaat om een mutatie of een combinatie? En hoe deze vererfd. En over de oranje of hierbij ( net als bij dominant bonte grasparkieten ) enkel factorige vogels en dubbel factorige vogels voorkomen? Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen.
Met vriendelijke groeten

Jeroen de Roo


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2005-12-21 - 17:22:19 send message to jeroen de roo

van de zilver weet ik het inmiddels al. nu alleen nog de oranje! ben zeer beniewd.

groeten jeroen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-12-21 - 19:03:11 send message to Karel

Kijk ook eens op:

http://gencalc.rasek.biz/#

Zoek onder Rosellas en dan Crimson Rosella.

Over de oranje pennant is volgens mij al eens een topic geweest. Even zoeken in het forum dus..happy :)


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2005-12-25 - 09:29:02 send message to jeroen de roo

ik heb gezocht in de lijst en heb 1 topic gevonden, maar daar staat niets in over ef en df. maar wel bedankt voor je reactie. Zijn her nog andere mensen met een goed idee hier over.

groeten jeroen


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-12-25 - 10:36:22 send message to Fonje

Als ik me goed herinner is oranje hetzelfde als zeegroen. Ik vind deze naamgeving nogal misleidend. Deze mutatie veroorzaakt een quantitatieve vermindering van rood of geel psittacine.
Bij vogels die van nature groen zijn resulteert dit inderdaad in zeegroen maar wanneer de blauwstructuur ontbreekt verkrijgt m'n een oranje of vaalgele vogel.

Zeegroen schijnt een allel te zijn van de blauwmutatie (totaal reductie van psittacine)welke recessief is.
Ten opzichte van de blauwmutatie vererft zeegroen dominant en ten opzichte van pastelblauw co-dominant.

Paren we dus een zeegroene(oranje) aan een wildkleur dan zal dit resulteren in wildkleur jongen die split zijn voor zeegroen.
Een homozygote zeegroene gepaard aan een blauwmutatie geeft zeegroene (oranje) nakomelingen.
Een homozygote zeegroene x homozygote pastelblauw geeft jongen die ergens het midden houden tussen de twee.

Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 11 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede