Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bodembedekking Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bodembedekking
goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2003-11-09 - 14:38:49

wat zijn de voor en tegens van de verschillende bodembedekkingen.
Het is de bedoeling dat ik binnenkort volieres ga bouwen in een grote schuur.
Wat zijn uw ervaringen met zaagsel,zand(zwart of wit),houtsnippers.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2003-11-09 - 15:16:33

Heb veel bodembedekkers uit geprobeerd met lori's.
Je moet er voor zorgen dat de bodembedekking zo droog mogelijk blijft.
Zaagsel stuift vooral met grotere vogels,
houtsnippers zijn meestal nat en er ontstaat een muffe geur door de verrotting.
Zwart zand lijkt niet mooi, als je metselzand neemt ongeveer 10 cm. dikke laag gaat het heel lang mee, mijn lori's "wassen" zich soms in het zand net kippen.
Je kunt ook gewoon een betonnen bodem nemen


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-11-09 - 15:25:02

Inderdaad, houtkrullen stuift aardig.

Zelf hebben we betonnen vloeren, met daarover een laag van ongeveer 3 cm rivierzand (geloof hetzelfde als zanbakken zand), dat is net iets groffer dan metselzand, waardoor het niet zo vast is. Makkelijk om ook met de hark het afval eraf te halen.

1 keer in de 3 maanden gaat dan het zand eruit en gaat er nieuw zand in.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2003-11-09 - 15:26:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Iedereen heeft uiteraard zijn of haar voorkeur, de mijne is houtsnippers. Ik bedoel dan de beukensnippers die je in verschillende diktes kan kopen. Mijn buitenvoliére als ook de kooien in mijn huis heb ik hiermee bedekt. De voordelen:
Beukensnippers ruiken niet! (ook niet als het nat is).
Het is een natuurproduct zonder toevoegingen (kan geen kwaad als vogels het binnenkrijgen).
Het wordt niet snel door de vogels opgewaait als deze klapperen met hun vleugels.
Beukensnippers rotten niet (om deze reden worden complete bospaden en tuinpaden hiermee aangelegt).
Het oogt natuurlijk onder in de kooi en absobeert toch perfect.
Het belangrijkste is dat mijn vogels de snippers meenemen in het broedblok waar ze het als nestelmateriaal gebruiken en ze knauwen er graag op waardoor de snavels goed schoon blijven.
Wat betreft het schoonmaken:
Ik kan zonder probleem mijn voliére 1 keer per half jaar verschonen mits ik 2 keer per maand de ergste voerresten en ontlasting eruit schep.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-09 - 15:27:56

Zand is inderdaad ideaal geschikt. Als je het een beetje nat maakt, en al je vuil met een klein harkje (bv gardena harkje)bij elkaar harkt, kun je schoon en snel werken. Door het nat te maken stuift het minder, en hark je het vuil makkelijker bijeen. Tevens is zand ook relatief goedkoop als je het per aanhanger koopt, en je kan je vuil gewoon composteren. Op een kale bodem bijt de mest zo erg in, en moet je met een plamuurmes het hele hok uitkrabben..
Als je ook een afvoer in je ruimte weet te maken, kun je de hokken ook eens schoonspuiten of hoge-drukken.


Siroco
Website Member
Posts :12

Website Member
2003-11-16 - 18:31:55

Zelf gebruik ik STOFVRIJE KATTENBAKVULLING wat heel erg goed gaat.Grit e.d. staat in bakjes beschikbaar.


Speedydjm
Oud Lid
Posts :26

Oud Lid
2003-11-24 - 17:19:33

Ik heb dit jaar voor de eerste keer beukensnippers gebruikt i.p.v. zand in mijn voliere en ik moet zeggen dat het een grote verbetering is, oogt ook veel beter en netter.


angel
Website Member
Posts :10

Website Member
2003-11-24 - 19:56:34

Een hele goede bodembedekking is ook een dunne laag grit. Dit grit strooit men over geasfaleerde wegen. Is super goedkoop en heel makkelijk in onderhoud. De vogels eten ook van dit grit, wat natuurlijk heel goed is. Ik gebuirk dit al jaren en ben zeer tevreden.


angel
Website Member
Posts :10

Website Member
2003-11-24 - 19:57:11

Een hele goede bodembedekking is ook een dunne laag grit. Dit grit strooit men over geasfaleerde wegen. Is super goedkoop en heel makkelijk in onderhoud. De vogels eten ook van dit grit, wat natuurlijk heel goed is. Ik gebruik dit al jaren en ben zeer tevreden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2003-12-18 - 17:10:49

Voor de binnenvolieres gebruik ik sinds een paar jaar houtsnippers en vind ze ideaal. Daarvoor meng ik wel de fijnste en de iets grovere soort door elkaar en breng een laag aan van 3-5 cm. Zo kun je makkelijk iedere week even het vuil er uitharken en de vochtige gedeelten er met een schepje uithalen. 4x per jaar worden de hokken helemaal leeggehaald, schoongespoten en ontsmet.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2003-12-19 - 00:39:22

Ik gebruik al jaren zaagsel dit werkt goed maar stoft inderdaad.
Sins een paar maanden gebruik ik nu vlashaksel. Dit zijn stukjes plantenstengels van 2cm en deze komen van de vlasplant (lijnzaad). Dit haksel is bijna stofvrij en laat zich makkelijk opruimen.
Ook de vogels zijn hier gek op en halen er de dikkere takjes tussen uit om op te knagen.

Groeten Meyer wink ;)


groat
Website Member
Posts :8

Website Member
2003-12-19 - 12:28:48

ik heb vogels met dunne ontlasting, en doe het volgende op de bodem.
1 een laagje schelpenzand, vervolgens houtschaafsel voor hamsters en konijnen (kleine krullen) en tenslotte houtsnippers niet te grof. mijn ervaring hiermee is goed te noemen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 247 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede