Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > man of pop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : man of pop
meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2005-12-27 - 09:48:34 send message to meester Vogel

Hallo ik heb een koppelpersonata's. Echter ik ben niet zeker of het echt een koppel is. Ze zitten samen in het blok. razz :p Zitten twee mannen of twee poppen ook samen in het blok?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-27 - 10:01:36 send message to ParkietenPeter

Jazeker, heel goed mogelijk.

Het verschil is voor een leek absoluut moeilijk te ontdekken. Samen met een ervaren kweker kun je de 'bekkenbentejs'-methode aanleren. Maar ook zij kunnen zihc daarmee wel eens vergissen.

wink ;) Peter


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2005-12-27 - 10:04:34 send message to meester Vogel

Ik heb dit met een kenis van mij geprobeerd. Maar dan moeten ze echt broedrijp zijn. Afwachten dus.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-27 - 10:05:50 send message to ParkietenPeter

Ja joh, en in de tussentijd gewoon genieten.

wink ;) Peter


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2005-12-27 - 10:18:07 send message to meester Vogel

Dat altijd. laugh :D


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-12-27 - 10:22:29 send message to kakatoe

als ze jong zijn kun je het ook wel voelen.
pak ze dan beide beet dan kun je makelijker het verschil voelen.
Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-27 - 11:08:15 send message to Hawkeye_NL

Voor dat je deze methode probeert leer dan eerst van een ervaren persoon "wat" je moet voelen. Ik ken personen die hun vogel het bekkenbotje gewoon hebben gebroken waardoor die poppen nooit geen eieren meer kunnen leggen. Zou och een enorme zonde zijn niet?


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-12-27 - 13:01:39 send message to dijkkamp

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Hallo ik heb een koppelpersonata's. Echter ik ben niet zeker of het echt een koppel is. Ze zitten samen in het blok. Zitten twee mannen of twee poppen ook samen in het blok?



ja bij poppen heb ik het zelf meegemaakt helaas al 2 keer 1 keer bij een koppel uitgezocht door een ervaren kweker(in mijn begin periode)en vorig jaar nog bij vogels door mij zelf uitgezocht.

vind de bekken-test toch erg lastig om uit te voeren vooral als het vogels betreft die niet gelegd hebben en om

quote
Ik ken personen die hun vogel het bekkenbotje gewoon hebben gebroken


het blijven toch maar tere beestjes wat dat betreft en je moet ze wel goed vastpakken anders pakken ze jou. enkele kenmerken waaruit je zou kunnen afleiden wat een man of pop is zijn:
sommige zeggen dat hoe harder ze bijten het een popje is,een pop zit verder met de pootjes uit elkaar op de stok,een pop is wat fijner gebouwt,ze hebben een rondere kop maar dit zijn extra hulpmiddelen.


quote
als ze jong zijn kun je het ook wel voelen.
pak ze dan beide beet dan kun je makelijker het verschil voelen.
Jan


jan welk verschil dan ben benieuwd alles wat mee helpt om het geslacht vast te stellen is mee genomen ook voor mij ondanks dat ik pendel



meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2005-12-27 - 14:39:43 send message to meester Vogel

Dat pendelen:
Hoe werkt dat?
Op basis waarvan werkt het?
Kan iedereen dat?

Groet Gait


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2005-12-27 - 14:40:28 send message to meester Vogel

Eigenlijk moet de laatste vraag zijn:
Kan ik dat ook?


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2005-12-27 - 17:40:49 send message to vlindervogel

Over pendelen bestaan verschillende meningen. Zelf doe ik het niet maar ik heb het wel zien doen. Boven de vogel houden ze een pendel, als deze heen en weer gaat bewegen is het een man zeggen ze, als deze rondjes gaat draaien zou het een pop zijn. Of het betrouwbaar zou zijn? Ik weet het niet.wink ;)


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-12-27 - 23:01:36 send message to dijkkamp

meestervogel of te wel gait ik heb je een PB gestuurd


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-12-28 - 00:55:45 send message to vandervliet

voor de sceptici onder ons:

De pendel- of zgn. boutje-touwtje-methode is een controversiële manier om bij levende organismen zonder noemenswaardige uiterlijke verschillen -zoals de steenuil- of bij eieren het geslacht te bepalen. Hoewel de methode uit overlevering bij veel -vooral oudere- mensen bekend is, is deze nooit serieus genomen voor meer wetenschappelijke doeleinden. De vraag is of die scepsis terecht is.
In Athene nr 9 (2004) is het principe van de werkwijze uit de doeken gedaan.
Een volgende stap is om de methode uitgebreid op zijn betrouwbaarheid te testen. Van de eerste aanzet die daartoe is gedaan, doen we hier kort verslag met bespreking van de voorlopige resultaten en onze eerste ervaringen.

Op 31 oktober 2004 heb ik de pendelmethode samen met René Oosterhuis op de ringplek Groningen-Helpman uitgeprobeerd. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van vogelsoorten met goed zichtbare uiterlijke geslachtskenmerken, zoals koolmees, goudvink, vink, groenling, goudhaan en merel. Bij 47 zangvogels is het geslacht bepaald aan de hand van de pendelmethode.
Om een mogelijk negatieve beïnvloeding te voorkomen, zijn de vogels tijdens het pendelen in een plastic kokertje gedaan en op een tafel gelegd (zie foto).


De vogels waren tijdens het pendelen dus zichtbaar en duidelijk te herkennen. Voor een meer objectieve meting is het wellicht beter dat de vogels juist aan het zicht onttrokken zijn. Dit hebben we nu nog niet getest. Hoewel alle vogels bij het verwijderen uit de mistnetten in een ondoorzichtig, katoenen zakje zijn gestopt, hebben we er bij de pendelmethode geen gebruik van gemaakt. We stuitten daarbij namelijk op het probleem, dat - en dit geldt met name voor de kleine zangvogels- de lichaamsas dan niet nauwkeurig is vast te stellen, hetgeen bij deze methode toch essentieel is.

Wat zijn de resultaten van deze eerste, kleine steekproef? Van de 47 gependelde vogels, waarvan 26 mannetjes en 21 vrouwtjes, is bij 46 individuen het geslacht correct bepaald, d.w.z. dat de uitkomst van de pendelbeweging in overeenstemming is met de uiterlijke geslachtskenmerken. Dat is een score van 98% (tabel 1). Slechts bij 1 groenling was de uitslag van de pendelbeweging niet in overeenstemming met de uiterlijke kenmerken.


[code]
Aantal metingen ♂♂ ♀♀ # GOED FOUT %
Totaal: 26 21 47 46 1 98
Koolmees: 16 11 27 27 0 100
Goudvink: 5 1 6 6 0 100
Groenling: 2 3 5 4 1 80
Vink: 0 4 4 4 0 100
Goudhaan: 3 1 4 4 0 100
Merel: 0 1 1 1 0 100
tabel 1: resultaten van de pendelmethode bij enkele zangvogels.
[/code]

Enkele ervaringen bij toepassing van de pendelmethode.
* Bij vrouwtjes zijn twee pendelbewegingen waar te nemen; de ronddraaiende- en links-rechts (een dwars op de lengte-as van de vogel) uitslaande beweging. De ronddraaiende beweging is duidelijk vaker waargenomen dan de links-rechts beweging (tabel 2).

Pendelbeweging bij ♀♀ (n=18)
Ronddraaien (n = 14) 78%
Links - rechts (n = 4) 22%
tabel 2: aard van de pendelbewegingen bij vrouwtjes.

* Stop niet te snel. Wacht tot de pendelbeweging heel krachtig en overtuigend is. Soms gebeurt het zelfs dat de beweging na korte tijd van richting verandert!

* De pendel slaat bij de ene persoon (veel) sterker uit dan bij de ander. Bij een proefje op de landelijke steenuilendag van 13 november j.l. sloeg de pendel bij enkele personen zelfs helemaal niet uit!

* Voer de pendelmethode uit met geopende ogen, met gesloten ogen lijkt de pendel stil te vallen.

De voorlopige conclusie luidt dat de uitkomsten van deze eerste, kleine steekproef bij enkele zangvogels zondermeer veelbelovend te noemen zijn. De resultaten zijn in elk geval bemoedigend genoeg om het experiment voort te zetten.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2005-12-29 - 09:37:33 send message to arjandaf

pendelen doe je tusen je werk en huis happy :)
en dat gezwm over een bekken test kijk naar de vorm van de ogen en de kop die van de man zijn iets minder scherp in de ronde zin van het woord en die van de pop zijn ronder


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-29 - 18:23:02 send message to tonnl

Nee, en dit is geen gezwam?
quote
kijk naar de vorm van de ogen en de kop die van de man zijn iets minder scherp in de ronde zin van het woord en die van de pop zijn ronder



goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-12-29 - 19:36:04 send message to goffini

Als je het echt zeker wil weten stuur je toch wat veren op naar Gendika. Kan via de post- hoef je niet heen en weer te pendelenhappy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede