Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Geelvoorhoofd amazone bang voor handen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Geelvoorhoofd amazone bang voor handen
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-12-29 - 17:21:43

Ik heb sinds een aantal dagen een geelvoorhoofd amazone opgevangen van mensen die er niet goed genoeg voor konden (wilden) zorgen.

Op zich gaat alles goed, hij is mooi rustig, schreeuwt niet, eet, drinkt enz.

Alleen is hij (of zij) doodsbenauwd voor mijn handen. Als ik heb iets probeer te voeren, fruit/brood/nootjes o.i.d., dan gaat ie helemaal gestrest op z'n stok liggen rijden/bibberen. als ik datgene wat ik hem aanbied dan op z'n stok leg en ik doe een stap terug, dan pakt ie het wel. (Misschien geslagen door de vorige eigenaar???)

Ik snap ook wel dat nu alles nieuw en anders is voor zo'n beessie. En dat met geduld en de tijd het wel beter zal gaan.
Maar wat is nou het beste om wel of niet te doen. Alles langzaamaan, of juist moedwillig op laten stappen zodat ie wel aan m'n hand móet wennen. Ik las namelijk op de site van Ken Globus (http://www.thebirdwhisperer.com/) dat de voorzichtige aanpak er alleen maar voor zorgt dat de vogel over een langere periode een beetje stress ondervind. Terwijl als je de vogel een half uur op je hand 'dwingt', hij zo in de gaten heeft dat hij van je hand niets te vrezen heeft.

Wie heeft hier ervaring mee?? Wat kan ik het beste doen.

Groet'n,
Dirk Jan.

Oh, en mochten er mensen ongerust zijn, hij gaat binnenkort naar de DA voor algeheel onderzoek en hij staat helemaal apart in een aparte kamer, zodat het risico op eventuele besmettingen naar mijn andere vogels toe minimaal is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-29 - 18:25:23

Forceren kan ook goed werken, maar juist omdat je niet precies weet wat deze vogel heeft meegemaakt zou ik zelf kiezen voor de geduld-methode. Liever het vertrouwen winnen dan afdwingen, is mijn idee.
Ton.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-12-29 - 22:46:31

Vanavond een klein doorbraakje gehadl. happy :)

Coco (zo heet ie)schrok ergens van, nam een vlucht vanaf zijn stok en eindigde tussen de planten in de vensterbank.

En daar kwam zijn reddende engel, je weet wel die met de grote hand. happy :) Tja, en dan is het kiezen uit twee kwaaien. Coco koos ervoor om netjes op te stappen.

Ik heb toen maar even gebruik gemaakt van de situatie, en hem een paar keer over laten stappen van hand naar hand en van de hand op een tak van klimboom. En weer terug op de hand enz. enz. Daarna heb ik hem terug gezet in de kooi. Hij bleef tijdens dit alles mooi rustig, ik had het idee dat hij zich een beetje overgegeven had aan de situatie.

Maar eens kijken wat morgen weer brengt.

Groet'n,
Dirk Jan


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-03 - 19:55:24

Ik sta echt versteld van de omslag die ik meemaak bij Coco. Vanavond zat hij op z'n klimboom. Ik had hem daar op gezet met een stok, omdat ik hij nog steeds angst/agressie vertoonde t.o.v. handen.

Coco zat heel vertederend zichzelf te krabbelen met z'n poot op zijn hoofd. Ik dacht, misschien wil ie gekriebelt worden. En als een blad aan een boom vergat ie z'n angst voor mijn handen en ik mocht hem krieblen, en werkelijk overal, nek, buik, wangen, rondom de ogen, onder de vleugel en bij de cloaca, Coco vond alles goed!!!
Zelfs opstappen op mijn hand was geen probleem.

Echt verbazingwekkend!!!

Ben benieuwd of iemand enig idee heeft wat deze omslag teweeg gebracht kan hebben??

Groet'n,
Dirk Jan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-01-03 - 23:50:33

Papegaaien, en zeker Amazones vergen soms nogal wat geduld voordat je hun vertrouwen hebt gewonnnen. Dit kan soms een of enkele dagen duren, maar met hetzelfde gemak ook enkele weken of soms maanden!

Het lijkt er op dat je het vertrouwen bij deze vogel al binnen enkele dagen gewonnen hebt
en dat is gewoon supersnel!

veel plezier!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-04 - 08:32:48

Soms doet een verandering van omgeving ook al kleine wonderen. De angst was dus blijkbaar gerelateerd aande 'oude' handen. Nieuwe handen nieuwe kansen.

wink ;) Peter


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-18 - 22:40:03

Even een kleine update;

Het gaat erg goed, Coco komt echt los heb ik het idee. Hij raakt steeds meer vertrouwt met mijn handen en het op en afstappen wordt langzaamaan beter.

Ik heb in ieder geval nog één nare eigenschap af te leren. Misschien kan iemand van jullie me daarbij helpen.
Coco wil graag bij me zitten. Hij vraagt dan de aandacht door een veelvuldig hallo, hallo. Als je dan bij hem komt en je wil hem aaien, dan stapt hij zelf op.

Alleen als ik hem dan van mijn knie weer op (of in) de kooi wil zetten, dan wordt ie ineens bijzonder agressief naar mijn hand toe. Ik maak hem dan door een heel boze NEE! duidelijk dat ik dat niet toe sta en zet hem dan in de kooi en negeer hem even. Dit gedrag blijft echter, en ik heb niet het idee dat het beter wordt.

Iemand enig idee hoe ik hier goed mee om kan gaan?

Groet'n,
Dirk Jan


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2006-01-18 - 23:06:00

Hoi Dirkjan

Waarom schaf je dit boekje niet aan ?
O/D Gedrag & Opvoeding van Kromsnavels het kost €6.95 .
Het staat vol met tips en adviezen.

Groeten Hannie


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-01-19 - 08:17:19

Dat boekje heb ik. Inderdaad heel handing. Alleen voor dit 'probleem' heb ik nog geen oplossing kunnen bedenken.

Groet'n,
Dirk Jan


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-01-30 - 11:42:51

Dat heb ik hier ook met mijn edel pop Bo. Als zij nog geen zin heeft om in de kooi te gaan, gaat ze in de hand bijten waarmee ik haar vast heb. Als ze in de kooi moet, gewoon omdat de speeltijd voorbij is, geef ik haar een stukje fruit. Dit hou ik dan zo, dat ze wel op de stok moet gaan zitten. Daarna doe ik het in haar bakje en is ze tevreden. Als ze in de kooi moet omdat ze heeft gebeten of vervelend is geweest, pak ik haar bij haar poten en zet ik haar zo op de stok. Af en toe probeert ze me wel te grijpen, maar dat is dan maar even op de kiezen bijten happy :) Dus ik zou zeggen, moet hij in de kooi gewoon omdat het moet, bied hem dan wat lekkers aan. En moet hij in de kooi omdat hij vervelend is, toch iets hardhandiger werken. Want ze weten het dondersgoed...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede