Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Legnood bij blauwgele ara Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Legnood bij blauwgele ara
Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-01-12 - 22:06:54 send message to Amara

Eindelijk kwamen mijn blauwgele in broedstemming,en er werd een ei verwacht in het nest!Zo hoort het ook,maar niets is wat het is bij vogels houden , en daar vloog mijn pop in de voliere rond met een ei half uit het kontje geperst samen met wat rode spul.Bij het vangen werd het ei gebarsten en verder losgeweekt met vaseline.Wat echter wel bleef was een fel uitstekende cloaca.Bij LVDW werd dit onderzocht en er bleek een 2de ei op komst te zijn,dit moest eerst operatief verwijdert worden dan pas werd de cloaca "opgenaaid".Deze vogel hersteld zeer goed ,Gelukkig!!!
Mijn vraag:zijn er ;-liefhebbers die dit ook al eens hadden,
-is zo'n vogel nog geschikt om te kweken
-kwam dit terug bij de vogels die dit reeds hadden

Bij een te groot risico zou ik deze vogel dan ook enkel als gezelschapsdier willen houden om verder leed en risico te vermijden!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-13 - 00:36:10 send message to Hawkeye_NL

Ik heb bij één van mijn poppen uit het verleden ook problemen met ei nood gehad. De pop is mij tot drie keer toe in de problemen gekomen. Omdat het toen een huiskamer vogel was heb ik haar weggegeven aan een kweker die er vervolgens een paar jaar jongen bij heeft gehad. De kweker is er uiteindelijk mee vertrokken en ik heb verder contact verloren.

In somige gevallen is het einood zoals toen door de vogelarts verteld een keuze van de vogel. Als deze het nest ongeschikt vind houd ze het ei zelf vast waardoor het fout kan aflopen.

In sommige gevallen is het een medisch probleem. De vogelarts had je in feite moeten kunnen vertellen of dit probleem medisch was en of er nog mogelijkheden waren voor de toekomst. Als deze beperkt of risico vol zouden zijn zou de arts een operatie kunnen voorstellen om te voorkomen dat ze nog eieren kan leggen.

Ik zal dus terug gaan naar de vogelarts en dit heel duidelijk bespreken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-01-13 - 09:23:47 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb een amazone gehad die (zo goed als onzichtbaar zonder rontgen) al langer een ei had zitten: operatie geslaagd, patient overleden. Dus jouw verhaal is daarbij vergeleken al heel positief.

Zolang er geen organen uitgehaald zijn zou ze best weer eieren kunnen leggen, maar er kan bij de operatie natuurlijk ook letsel zijn aangericht aan de organen.

Je loopt ook risico dat de cloaca weer meekomt en naar buiten stulpt, maar dat is op zich niet heel ernstig. Echter mogelijk dat de dierenarts een en ander zo behandeld heeft dat dit onwaarschijnlijk geworden is. Of ze dan nog zonder gevaar een ei kan leggen is de vraag.

Dat zul je met de arts moeten overleggen, misschien kan hij ook iets zeggen over de oorzaak van de legnood.

Kou kan hierbij overigens ook een rol spelen.

Ook de leeftijd van de vogel kan van belang zijn.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2006-01-13 - 15:43:01 send message to johanm

Op Amerikaanse sites kan je hier wel het een en ander over vinden, het blijkt dat een vogel die een zogenaamde cloaca prolaps heeft gehad een grotere kans heeft om dat nog eens mee te maken. Veiligheidshalve kan je in de broedperiode waarschijnlijk beter een calcium en vitamine D3-supplement geven.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-01-14 - 18:55:04 send message to Amara

Alvast bedankt voor de reacties,ik ben echter op zoek naar de amerikaase sites maar kan deze niet vinden? Wie helpt mij??


Billy
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-01-14 - 21:01:04 send message to Billy

Hallo ,

Zoek via google of zo naar ;" Egg binding + Macaws "

Dan vind je alvast een heleboel informatie hierover.

Groetjes



Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-02-16 - 20:48:52 send message to Amara

Gelukkig is legnood niet het einde van een kweekpop,na de ingreep herstelde ze vrij vlug,na 3 weken afzondering en wat extra vitamines en calcium werd ze terug bij de man geplaatst.En 't was weer grote liefde!!Op 14/02 perste ze probleemloos een eitje uit haar kontje en mag ik stellen dat dit het bewijs is van vakkundig werk van mijn dierenarts en een dossis geluk anderzijds!Wel moet ik zeggen dat ik het hok bijverwarm tot 10° om toch het noodwink ;)lot niet te tarten!!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-16 - 21:39:19 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Fantastisch voor je! Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Mag ik weten welke dierenarts je vogel geopereerd heeft (eventueel via een persoonlijk bericht).


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-02-17 - 08:13:28 send message to Hawkeye_NL

Super te horen.
Vakwerk met een vleugje geluk? Wie zal het zeggen.
Laten we hopen dat het vanaf nu goed blijft gaan.


Billy
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-02-19 - 11:03:16 send message to Billy

Knap en dit net op valentijnsdag !!!!


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-02-20 - 19:04:39 send message to Amara

Het eerste ei werd gelegd op 14/02 en spanning alom,ondertussen ligt het 3de ei in't nest en ga ik met een gerust hart de voliere in,blijkbaar zit alles weer goed! En hopelijk is er iets bevrucht?

ps(de dierenarts van dienst was Van den Wouwer L
03/411 11 56 antwerpen/nijlen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede