Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > baby ara, opvoeden + vervolg vragen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-01-19 - 10:24:32 send message to Hawkeye_NL

Sorry Andre als je je persoonlijk aangevallen voelt in mijn poging je advies te geven. Ik ben zelf zo een plek waar de vogels met de hand opgevoed worden. Waar de vogels een eigen kamer hebben voor hun broodnodige rust maar waar ze juist heel veel aandacht krijgen op vaste tijden. Dus niet alleen voor het voeren en dan weer terug.

Naast het met de hand opvoeden van jonge vogels heb ik het genoegen om mij bezig te kunnen en mogen houden met de grotere jongens. De volwassen ara's die om wat voor reden dan ook in de problemen komen bij hun baasjes. Vogels met agressie of juist depressie aanvallen. Of met gedragsproblemen. Helaas komen veel van deze problemen door foutief opvoeden of juist doordat vogels met heel veel aandacht zijn grootgebracht maar nadat ze een tijd in bezit zijn is de aandacht afgenomen tot een niveau die voor de vogels niet meer voldoende blijkt te zijn.

Ik zeg overigens niet dat jij persoonlijk iets fout doet, vind het alleen jammer dat je [zekers nu ik lees dat je zo goed bent voorbereid] wantrouwig was tegenover de adviezen van de kweker / verkoper. Ik heb je dan ook aangeboden om je advies te geven.

Mijn advies over de opvoeding, verzorging enz veranderd echt niet omdat je een baby van 6 weken hebt gekocht. Dan krijg je hetzelfde advies als iemand die een vogel van 12 weken koopt. wink ;)


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-01-19 - 12:34:33 send message to menno

Hoi hawkeye, ik ben ook heel blij met de adviezen wat jullie me gegeven hebben daarom vroeg ik tenslotte mijn vraag. Ik wantrouwde de kweker niet ik vroeg me alleen af of hij het juist had, of andere kwekers ook zo vaak en die hoeveelheid voer geven, kijk ik kan beter meer mensen vragen dan maar van eentje uit te gaan, kan nooit kwaad,lijkt me. Is ook zo omdat hij de eerste dag was afgevallen en het leek of hij steeds nog honger had na zijn portie voer wat hij nu dus nog steeds heeft, hij heeft altijd honger maar eet genoeg want hij komt op die ene dag na dan ,elke dag bij, ik weeg hem elke dag.
Hij krijgt dus 3 keer 90 ml, telkens ongeveer 8 uur ertussen, en af en toe een slokje brandnetelthee...wat hij trouwens ook heerlijk vindt, daar kan hij ook niet genoeg van krijgen maar geef hem natuurlijk maar een slokje.
Dus hawkeye en anderen, bedankt voor al het advies van jullie, daar ben ik zeer blij mee.

Ooh ja, nog even een vraagje, hoe plaats ik een foto erbij? Kan ik jullie met trots mijn bay-ara laten zien!!
Groeten andre.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-19 - 12:50:09 send message to ParkietenPeter



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-01-25 - 20:13:39 send message to ParkietenPeter

Geplaatst voor Menno, Vervolgvragen

Hallo , ik heb laatst ook al eens hier geschreven over mijn baby-ara en jullie hebben mij ontzettend geholpen vandaar dat ik nu weer een vraagje heb. Hij is nu 8 weken oud, eet ontzettend goed, nog steeds 3 voedingen per dag van ongeveer 95ml, hij weegt bijna een kilo. Alleen , hij heeft nu steeds sneller honger na zijn papje, hij red dat niet meer tot de volgende voeding, zijn kropje is ook echt leeg. Kan ik hem tussendoor wat anders geven?
Met de kweker kan ik helaas niets, hij zei, kom maar over twee weken met hem langs en dan zetten we hem op ander voer!!
Hoe doen jullie het voeren met jullie baby-ara?
Wat voor een schema's hebben jullie, qua hoeveelheid pap en tussendoortje.
Hoop snel van iemand iets te horen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-01-25 - 20:29:28 send message to Jacqueline

happy :)

Bijna een kilo, dan is de zogenaamde richtlijn 10% van het gewicht.
Dan kom je uit op 90/95 ml, maar je ara laat duidelijk zien dat dit niet genoeg is, dus is de richtlijn geen vast gegeven, is het haast nooit hoor.

Nu geef je 95 ml, maar geef je pap of papwater, de dikte van de pap is ook een factor.
Waterpap vliegt er door heen, en geeft weinig voeding af.
Dus maak de pap echt lekker dik, je zult zien dat hij er langer overdoet om het te verteren.
Ook is wegen niet slecht, kun je in elk geval zien wat er gebeurt, volop eten en toch afvallen of stil blijven staan is al een teken dat er te weinig voedingstof opgenomen word.
Weet niet wat je bedoeling is, pellets of zaad, maar een fruit/groente mix kun je al wel in een schaaltje bijzetten, zal er eerst wat mee spelen, maar eenmaal de smaak te pakken, er ook van eten.
Hoeveelheden, gewoon tweemaal per dag verversen, komt niet op een kwart appel ofzo aan hoor, zal veel vermorsen ook.
Ga je over op pellets straks, is het wijs om voorgeweekt dit goedje voor te zetten, ga je over op zaad, kun je het gewoon mengen met het fruit en groente.

Succes.

wink ;)
Peter.


papara
Website Member
Posts :12

Website Member
2006-01-25 - 20:32:31 send message to papara

Je kunt al gerust beginnen met wat zonnepitten te pellen waar hij bij zit en hem die voederen.
Geef hem ook een bakje met wat pitjes in , hij zal dan snel genoeg ook gaan oefenen .


menno
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-01-25 - 20:44:33 send message to menno

Hoi , al bedankt voor de reacties, maar ik wou dus graag naderhand overgaan op pellets, wanneer is dan de beste tijd om daarmee te beginnen?
Ik vind het erg fijn dat ik hem wat tussendoor mag geven, ik geef de pap toch behoorlijk dik, hij komt ook genoeg bij, elke dag tussen de 10 a 20 gram dus dat zal het niet zijn. Hij is wel al behoorlijk beweeglijk, speelt erg veel, erg actief dus voor zo'n jonge vogel misschien verbrand hij dan meer!
Mvg andre.


pakietje
Website Member
Posts :39

Website Member
2010-01-11 - 18:08:58 send message to pakietje

hallo, ik wil in het voorjaar een baby blauwgele ara adopteren.ik heb een grijzeroodstaart grootgebracht,maar een ara is natuurlijk wel andere koek! ben al 5jaar aan het sparen en heb al heel veel gelezen over de vogel,opvoeding,voeding en grootbrengen.maar het begin is natuurlijk een gezonde vogel kopen,moet de handelaar de vogel testen of is hij dit niet verplicht.waar kan ik dat dan laten doen? en welke kosten zijn hieraan verbonden. en verder zou ik graag willen weten wat nu de beste opfokvoeding nu het beste is.ikzelf breng al jaren dwergpapegaaitjes en alle andere kleine parkieten groot en gebruikte hierbij opfokvoeding of "lorivoeding"van CEDE,maar ik neem aan dat dit te weinig voeding bevat voor een ara. voor mijn roodstaart die ik bij handels in beek heb gekocht kreeg ik toen een naamloos iets mee?! hij is er mooi e gezond groot van geworden,maar vraag me af wat jullie geven.
een hoop vragen dus maar het is een grote aanschaf en we hebben het wel over een levend iets waar je tijd en liefde in moet steken!!!
grtjs pakietje


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-01-11 - 19:28:35 send message to ParkietenPeter

Ik zag dat je ook al op een ander topic gereageerd had en zie nu dat je hier je vragen al gesteld had. wink ;)

Zelf heb ik altijd opfokvoer van Kaytee gebruikt.
Is trouwens ook her voer dat Leo Handels gebruikt heeft. wink ;)

Op de verpakking staat het gebruik duidelijk omschreven.

Zelf ging ik altijd naar F.Vandersanden in Lanaken. (zit ook in Maastricht)

Testen is een verhaal apart;
Een officiele handelaar is bij de Nederlandse wet verplicht om garantie te verlenen. Mocht de vogel ziek worden in het eerste half jaar moet hij aantonen dat de vogel gezodn was ten tijde van de verkoop. Na een half jaar moet JIJ aantonen dat de vogel ten tijde van aankoop al ziek was.

Je kunt ook bij Vandersanden terecht voor onderzoek. Je zult met de verkoper moeten afspreken hoe de vogel getest gaat worden. Doe jij het nadat je hem gekocht hebt of vantevoren. Betaalt hij of betaal jij, als de vogel ziek of gezond is.

Dat zijn afspraken die je goed op papier moet zetten. Hier is geen wettelijke standaard voor.
Vaak komt de wetgever pas als het te laat is.
Bij een particulier verkoper is het anders. Hij hoeft wettelijk gezien geen garantie te geven.

Veel succes met je voorbereidingen.

wink ;)Peter


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-01-11 - 20:13:03 send message to danielkempenk

quote
ben al 5jaar aan het sparen


waarom neem je dan het risico om zelf op te voeden?
ik heb dit jaar een koppel ara's aangeschaft handopfok dit heb ik gedaan bij een goede papegaaien speciaal zaak (lorre en co) de vogels koop je GETEST gesext en zelfstandig.
ook heb je dan ''garantie''
dan sluit je een heleboel risico's uit voor jezelf. het zou immers zuur wezen als er iets mis gaat met opvoeden en je weer 5 jaar moet sparen toch.

groeten daniel


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-01-11 - 21:54:54 send message to Antonia

Ik zou denken als je al een grijsje hebt en meerdere (dwerg)gaaitjes dat je afweet van de ziektes die er zijn bij papegaaien en de testen.
Het is belangrijk om de ara te laten testen, maar dan is het ook verstandig om de vogels die je al hebt te laten testen, anders heeft het weinig zin.



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede