Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > domme fout? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : domme fout?
tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-25 - 13:59:13 send message to tonnl

Na de vreugde over het eerste nest jonge kanaries nu een trieste ervaring. Alle drie de jongen zijn overleden.
Ik controleerde ze dagelijks, soms maakte ik foto's en dat ging 9 dagen perfect. De tiende dag zag ik dat het nest heel erg vuil was. Kennelijk hielden de ouders ineens het nest niet meer schoon. Bij twee jongen zat de ontlasting zelfs aangekoekt aan de iele staartveertjes.
Ik heb die twee jongen vorzichtig schoongemaakt met alleen lauw water, en het touwnestje heb ik binnenstebuiten gedraaid, het was werkelijk te vies van binnen.
De volgende morgen zaten alle drie de jongen dood in het nest. Kennelijk wilden de ouders niet meer op het veranderde nest zitten en is 15 graden te koud voor jongen van 10 dagen oud.
Een vervelende tegenslag, erg jammer.
Nu mijn vraag, wat had ik dan moeten doen? De jongen laten vervuilen en het nest intact laten?
Iemand tips, meningen?
Ton.


sp3ts3r
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-01-25 - 14:09:27 send message to sp3ts3r

hallo
heb ook wel al is een nest dood gehad maar dat je de jongen hebt ontdaan van ontlasting kan bij mijn weten geen kwaad maar werden de jongen nog genoeg gevoed

mvg sp3ts3r


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-01-25 - 14:15:16 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ton wil je even een foto plaatsen van de ontlasting,
deze mag nooit niet zodanig dun zijn dat jongen zichzelf bevuilen. (de jongen zijn toch niet dood door de zogenaamde "zweetziekte")

Als jongen het te koud hebben dan sperren ze ook automatisch minder, en zodiende komen ze in een negatieve spiraal naar beneden.
Gert


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2006-01-25 - 15:25:11 send message to kanarievogel

echt droevigsad :(
mischien ben je te vroeg begonnen met de kweek en het paar was nog niet in goede conditie? (is de kweekperiode niet in de maand maart april)alvast veel geluk met de volgede jongen
en een goed kweekresultaat in de toekomst!!wink ;)


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2006-01-25 - 15:35:52 send message to Hannie

Hoi Ton

Wat sneusad :( voor je !
En juist vandaag ( zie je berichten).
Raad heb ik niet voor je , ik had waarschijnlijk hetzelfde gehandeld.
Hoop voor je dat het volgende nestje zonder problemen verloopt.

Groeten Hannie


geon
Website Member
Posts :52

Website Member
2006-01-25 - 16:12:38 send message to geon

Ton datis jammer,hetis wel bekend.
Probeer eens avi'd Or van Avian,dit heeft goede resultaten.
Dit uit ervaring afgelopen jaar.
Aat


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2006-01-25 - 17:21:45 send message to vandervliet

Ton

Spijtig, maar tis gebeurd he.
had de pop ook natte borstveren? (zweetziekte)
Voer je kiemzaad? (te vochtig)
Want het betekend dat de jongen hun mest waarschijnlijk niet meer op de rand van het nest konden deponeren.
De meest voor de hand liggende oorzaak is dat de jongen te vochtig voedsel hebben gehad, of als moeder de zgn. zweetziekte heeft dat jongen vol heeft gestopt met bakterien, waardoor de jongen toch vaak niet meer te redden zijn.

sportgroeten
Jan


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-01-25 - 17:42:04 send message to Niltava

Voerde je groenvoer? en hoe is het verblijf. Vergeet niet dat in een koudere omgeving minder vocht wordt opgenomen en het moeilijker is om warm te blijven
Verder kunnen ziektkiemen door de vochtige omgeving goed gedijen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-25 - 20:02:28 send message to tonnl

Dank voor de reacties!
Nu ik het zo lees denk ik inderdaad de oorzaak gevonden te hebben, veel te vochtig voer. Ik gaf elke dag geweekt zaad, dat werd zeer goed opgenomen en gevoerd door de oudervogels.
Omdat ik nog steeds denk dat dat zeer gezond is zal ik het bij de volgende poging na het weken eerst weer wat drogen.
Zweetziekte lijkt het niet geweest, de jongen waren verder schoon en droog, alleen de "zitvlakken" waren vochtig en vies.
Ze waren ook alle drie goed gevoerd, volle kroppen.
Ton.


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2006-01-25 - 21:15:35 send message to leekgloster

Maar waarom ook dagelijks controleren?
Brengt toch alleen maar stress lijkt mij!


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-01-25 - 21:48:07 send message to Pionara.nl

Ik heb geen kanaries en ben alleen nieuwsgierig:
Wat is zweetziekte?


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-01-25 - 22:08:01 send message to broto

Het is een darminfectie, de eerste dagen, totdat de jongen op de rand van het nest gaan schijten, zit er een vlies om de uitwerpselen, dat door de ouders uit het nest gegooid wordt.
Door de infectie zit dat vlies er niet omheen.
Daardoor kunnen de ouders het niet verwijderen en wordt het een smeerboel.
Voordat ik kromsnavels ben gaan houden, heb ik een jaar of 10 kanaries gehad.
Ik bewaarde altijd nesten van vogels die de eieren of het nest verlaten hadden.
Ook poppen die heel snel een nest maakte, haalde dan het nest weg en liet ze opnieuw bouwen.
Als ik dan een nest had dat vuil werd door zweetziekte, gebruikte ik 1 van die nesten, legde de eieren en jongen over.

Henk


meester Vogel
Website Member
Posts :64

Website Member
2006-01-25 - 22:33:08 send message to meester Vogel

Maar waarom ook dagelijks controleren?
Brengt toch alleen maar stress lijkt mij!

Ik controleer/kijk soms zelfs meerdere keren per dag, mijn dochter van 17 maand zit ook regelmatig in het vogelverblijf. Stress hebben mijn vogels daar niet van, ze zijn het gewend.
Heb kortgeleden ook een nestje 'bah' gehad. Heb een aantal dagen wat minder eivoed gegeven, dat was voldoende. Bij de mijne was de ontlasting echter nog niet aangekoekt. Heb vorig jaar ook wel gewassen, dit leverde voor de ouden geen problemen op.
Dit jaar had ik wel een nest dood, waarschijnlijk doordat de pop 's avonds te laat, of gewoon niet op het nest zat. Jongen hadden krop vol of deels vol, hieruit concludeerde ik dat de pop bezig was met voeren en overvallen is door de duisternis.
Mijn licht ging altijd in èèn keer uit. Ik had 's nachts alleen een vliegenlamp, tot nu toe werkte dit goed. Heb nu ook een overgangslampje.

Misschien heb je er wat aan.
groeten Gerrit


titus
Oud Lid
Posts :33

Oud Lid
2006-01-25 - 22:56:37 send message to titus

hallo allemaal . dat is trouwens normaal. als ongeveer na 7 dagen de ogen open gaan . dan komt er ontlasting aan de achterkant en zijkanten . want dan gooien ze het er niet meer uit . en dat schoonmaken kan ook als ze uit gevlogen zijn groeten



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede