Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Grasparkieten in kolonie, do's en dont's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grasparkieten in kolonie, do's en dont's
DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2006-01-31 - 21:41:06

Aangezien bij onze vereniging de (engelse) grasparkiet themavogel van het jaar is heb ik na wat informatievergaring her en der mezelf een paar koppels aangeschaft. Nu twijfel ik aan de manier van kweken. Ik kan kiezen uit kweek in kooien (80x40x40) of in kolonie (4x2x1,5). Het laatste zou kwa mutaties en richting TT niet het meest wenselijk zijn, maar is kwa schouwspel natuurlijk erg leuk, en voor de TT hoop ik met mijn "echte" vogels al te scoren.
Belangrijk argument in de overweging zal zijn of ik de jongen bij de ouders kan laten, ook meerdere ronden. Ik heb namelijk geen andere ruime vluchten zoals bovenstaand.

Iemand, tips, trucs ? Wat wel en niet te doen ?


titus
Oud Lid
Posts :33

Oud Lid
2006-01-31 - 22:06:11

ha ha je gaat dus nu pas met echte vogels kweken


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-01-31 - 22:16:15

Een must voor iedere grasparkietenliefhebber is http://www.budgerigarworld.com/

In de rubriek "Best of BW part1" vind je een aantal interessante tips op gebied van de kweek.

Is wel in her Engels.

Peter


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2006-01-31 - 22:31:10

@Titus Euhhhh, ik ga naast de echte vogels ook parkieten probeen te kweken ja happy :)
@Fonje erg goede site veel info

Maar....... ik zou graag meer specifiek zaken willen weten rondom het in kolonie kweken van deze gezellige kwetteraars (die overigens ook verrekt hard bijten, dat doen mijn tropen niet....).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-01-31 - 22:45:05

Dennis, ik heb in het verleden 1 van de volieres van 2x2x2 aan mijn zoontje gegeven om er zelf "iets" mee te doen.
Hij heeft er toen 3 stellen grasparkieten in gezet, die begonnen te kweken als witte muizen! Heel af en toe gaf hij er eentje weg (hij vond de dierenwinkel geen geschikte plaats voor zijn jonge vogeltjes) en na 4 jaar had hij er zo'n 50.
Nooit was er ruzie en de hele groep leefde in harmonie. Oh ja, de hele achterwand bestond zo'n beetje uit door hem zelf getimmerde nestkastjesshocked 8O, maar ze werkte prima, en de vogels hadden het prima naar hun zin, en het was wel leuk om naar te kijken.


titus
Oud Lid
Posts :33

Oud Lid
2006-02-01 - 00:22:38

het in kolonie kweken van grasparkieten gaat prima. maar met engelse en dan bedoel ik grote forse vogels kweekt niet zo makkelijk als hollandse grasparkieten . ik kweek ze in de broedkooi . omdat ik de afstamming in de gaten moet houden . ik heb ook hollandse . hang er nestkasten in . en binnen 2 weken eieren . en nu heb ik 12 jonge van 3 koppels .dus dat gaat makkelijk


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-01 - 09:11:00

Ik denk dat het een heel verschil is om bv te kweken voor een tentoonstelling met engelse grasparkieten.

Dan is selektie en broedkooien noodzakelijk, echter als je kiest voor de normale grasparkiet, puur als pleziervogel om zomaar mee te kweken dat dit heel goed en mooi is te doen in kolonie.

Echter in kolonie-kweek zit eigenlijk maar een nadeel, vaak gaan grasparkieten zolang fanatiek door met broeden dat er kans ontstaat op franse rui. Ik zou dan nooit meer dan 2-3 rondes kweken in een gemeenschapsvoliere.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-02-01 - 11:44:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat er sneller Franse rui ontstaat hoeft niet zo te zijn Gert. Volgens recente inzichten gaat het bij "kruipers" blijkbaar om een virus. Kortom, als je het niet hebt, krijg je het ook niet (?).

Voor geinteresseerden: Inte Onsman heeft er een duidelijk artikel over geschreven op http://www.mutavi.info/
Het is geschreven in het Engels en te vinden onder "French Moult" als je even naar beneden scrollt op de intro-pagina.

Excuus, het staat er ook in het Nederlands onder "Dutch pages" - "Kruipersziekte"



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-01 - 14:28:00

Dat klopt helemaal Karelhappy :), franse rui is idd een virus, als ze het niet hebben dan krijgen geen franse rui.

Veel "gezonde" volwassen besmette vogels laten dit virus niet zien, (tenzij met testen), maar indien je bv uitgebreid en langdurig zonder rustperiodes gaat fokken dan krijgt dit virus de kans omdat imuumsysteem verzwakt is. Het virus wordt dan ook verspreid, vooral onder jongen in de nest gaat dit snel.

Met mijn verhaal bedoel ik eigenlijk, zorg dat je je vogels door intensieve kweek niet zodanig verzwakt dat 1 "verkeerde" vogel de rest kan aansteken met dit virus. Gezonde en sterke vogels zijn immers minder vatbaar voor deze ziekte.

Een grote kolonie grasparkieten bij elkaar geeft een grote kans dat een indivuele vogel bij intensief kweken de zaak letterlijk kan verzieken.
Gert


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2006-02-01 - 15:53:56

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank voor de reacties en informatie.

Wat betreft het kweken voor een TT i.c.m. koloniekweek. Is het geen optie de vogels in broedkooien te koppelen, ze daar enige tijd te laten zitten en dan in de kolonie te plaatsen ? Of zijn parkieten niet zo monogaam dat ze dan bij hun gewenste partner blijven ?

Is uberhaupt het al dan niet plaatsen van nestkasten de trigger om ze in broedconditie te krijgen ? Ik heb ze nu namelijk op geslacht gescheiden in kweekkooien omdat één koppel tot november nog aan de kweek was, en ik ze nu rust wil gunnen. Maar ze zitten nu bij mijn andere vogels wat niet echt een ideale situatie is aangezien ze flink wat stress bij de rest bezorgen. Ik zou ze dus liever al in één vlucht plaatsen, maar vraag me af of dat de rust van de poppen ten goede komt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-01 - 20:46:30

Er zijn diverse onderzoeken geweest dat het "trouw" blijven van een koppel vogels ook niet altijd werkt, zelfs niet in de natuur.

Maw de pop liet zich wel eens expres en stiekum bevruchten door een andere man als haar partner.

Biologen hebben de theorie erop los gelaten dat ze dat deden om zo'n groot mogelijk DNA verschil te krijgen.

En dus hiermee de overlevenskansen te doen stijgen voor een gezond nestje jongen. Ook een grotere bevruchtingskans zou mee kunnen wegen.

Dit gebeurt stiekum omdat ze er natuurlijk ook opuit zijn dat hun partner straks "hun" jongen toch goed blijven voeren.

Je kunt dus stellen dat er dus geen absolute zekerheid is om ze van te voren koppels op te kooien om zodoende de jongen straks te kunnen kennen.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-02-01 - 22:07:20

quote
Met mijn verhaal bedoel ik eigenlijk, zorg dat je je vogels door intensieve kweek niet zodanig verzwakt dat 1 "verkeerde" vogel de rest kan aansteken met dit virus. Gezonde en sterke vogels zijn immers minder vatbaar voor deze ziekte.



Dat klinkt heel logisch Gert en dat leek mij ook wel voor de hand liggen. Toch wordt deze theorie in het artikel, wat betreft het te lang doorbroeden, niet bevestigd en vindt men geen aanwijzingen die deze theorie bewijzen.
Wat ik er met name uit lees, is dat er inderdaad dragers zijn, maar dat deze dragers het virus sowieso overdragen (middels veerstof en uitwerpselen in de voliere, en zelfs al op het ei).
De reden dat Franse rui bij sommige jonge parkieten plotseling optreedt, lijkt voort te komen uit het feit dat de slachtoffers vaak jonge onbesmette, uit een bijv. "schone" stam, afkomstige vogels zijn, die geen anti-stoffen hebben kunnen opbouwen. (zie Onsman's bespreking van het artikel van "Krautwald en Kaleta").

Dit neemt natuurlijk niet weg, dat er nog vele andere goede redenen zijn om de vogels niet uit te putten door te veel rondes te draaien. Wat dat betreft heb je zeker gelijk. Een uitgeputte vogel is zeer vatbaar voor allerlei ziektes.
Vooral omdat na de laatste ronde meestal direct de rui invalt, wat ook nog eens veel energie van de vogel vraagt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-02 - 10:22:57

Het "gekke" is wel Karel, dat men spreek van een actieve vorm, bij deze actieve vorm is direct zichtbaar dat jongen grasparkieten lijden aan Franse rui. Verkoop werd dan ook niet aanbevolen omdat men dan de verspreiding van Franse rui in de hand werkt.

Het is ook in de praktijk gebleken dat indien besmette ouders voldoende rust hadden gehad, geen jongen voortbrachten die deze klinische problemen visueel lieten zien.

Antilichamen in de vogels gaven ook aan dat jongen
een betere weerstand hadden, deze antilichamen moeten een gevolg zijn met eerdere kennismaking met dit virus of besmetting.

Jongen hoeven dus niet gelijk te laten zien dat ze uit besmette ouders komen. Ik ken zelf praktijkgevallen bij lori's dat het ene jong goed uitvloog zonder problemen en het andere niet kon vliegen. Blijkbaar had het ene jong meer antistoffen of weerstand dat de vleugelpennen niet uitvielen of vervormden.

Eigenlijk is besmetting zeer uitgebreid mogelijk, verticaal van ouder op jongen, zelfs al via het eistadium. (dit is ook bij loris bekend, zelfs direct onderleggen naar andere broedparen helpt niet)

Horizontaal besmetting dus via andere vogels.

De verspreiding van het virus is wijd verbreid onder de grasparkieten populatie, (het onderzoek toonde dit ook aan).

Ik denk zelf dat het in Nederland niet anders is, maarja wie laat nu zijn grasparkieten testen, ik ken geen liefhebbers die dat doen, jullie wel?
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-02 - 10:44:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb nog even een uitgebreid verhaal in het engels gevonden. "Leuk" om even te lezen.

http://www.blackstone-aviaries.com/polyom.html
http://www.angelfire.com/me/kimsaviary/ral_p1.html

Gert




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede