Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > doperwten giftig ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : doperwten giftig ?
bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-02-09 - 06:48:52 send message to bert1974

ik voer aan mijn papegaaien altijd een beetje geweekte zaden bij.
hiervoor gebruik ik duivenvoer.
nu was ik laatst bij iemand die ook met grijze roodstaarten kweekt, en die wist mij te vertellen dat geweekte doperwten een gif stof bevatten voor papegaaien.
is er iemand die hier iets vanaf weet.
ik wil er graag wat meer info over, omdat ze de erwten juist heel graag eten.

groeten bert


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-02-09 - 07:44:52 send message to djenco

Nou, dat zou ik dan ook wel willen weten. Ik voer namelijk ook gekiemt tortelduivenvoer waar dus ook die doperwten in zitten!

Heb alleen nooit gehoord dat ze giftig zouden zijn. Mien gaaikes eten het nu al bijna een jaar en hebben ogenschijnlijk nergens last van.

Ben wel benieuwd.

Groet'n,
Dirk Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-09 - 09:31:39 send message to johanblok

Ik heb dat dat soort voer ook enige tijd als kiemvoer gegeven, nu voer ik echter een veel fraaier kiemvoer met grote zaden van Versele Laga. Het wordt algemeen wel aangeraden om erwten en bonen (kort) te koken voor ze aan de vogels te geven. De precieze reden kan ik mij nu niet herinneren.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-02-09 - 10:04:21 send message to djenco

Johan, dat voer van waar je het over hebt, waar koop je dat? En kan je dat eventueel via internet thuis laten bezorgen?

Groet'n,
Dirk Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-09 - 11:05:20 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik koop het bij www.ter.nl en krijg het thuis bezorgd (regio Noordoostpolder), maar of dat handig is hangt van de omgeving af waar je woont. Officiele naam van dit voer is 'Parrot Diner Mix'.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-02-09 - 11:12:37 send message to Papegaaienhulp

Peulvruchten vormen tijdens kiemen inderdaad een kleine hoeveelheid nitriet.
Door ze te koken wordt dit geneutraliseerd. Peulvruchten kun je dus het beste vers of gekookt voeren. En vrijwel alle papegaaien zijn er gek op.
Ik heb zelf overigens wel enige jaren gekiemde groene erwten gevoerd zonder problemen maar nu ik weet dat het schadelijk kan zijn geef ik ze alleen nog gekookt of vers.


kromsnavels
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-02-10 - 18:10:39 send message to kromsnavels

Wat versta je dan onder vers?

Thiely


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-02-10 - 18:43:12 send message to meyer

Hoi Thiely , ik denk dat er met vers bedoeld word,
recht van de plant/groenteboer.

De zaden welke wij gebruiken zijn gedroogd en we laten deze weken en dan nog kiemen, verdwijnd het nitriet niet na het grondig gespoeld te hebben?
Of zit het nitriet in de erwt?

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-10 - 18:49:46 send message to tonnl

Nog een aanvulling:
In groenten komt nitraat van nature voor. Tijdens het bewaren en opwarmen van groente wordt nitraat door bacteriën omgezet in nitriet.



broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-02-10 - 18:57:11 send message to broto

Vooral in de herfst of de winter lopen wij kans om nitraat en nitriet binnen te krijgen, gewoon door ons voedsel bijvoorbeeld door het eten van spinazie, raapstelen, postelein, sla en nog wat andere bladgroenten. Wanneer lopen wij risico en hoe voorkomen wij een te grote dosis? Even een technisch stukje voor degenen die dit leuk vinden om te weten.

Nitraat is zout van salpeterzuur en dat is een sterk bijtend zuur bestaande uit een verbinding van één atoom waterstof, één atoom stikstof en drie atomen zuurstof, het zit in een stof die veel in landbouwkassen als kunstmest wordt gebruikt.

Nederlanders zijn groente-eters er zijn maar weinig landen waar zo'n variatie aan groenten op tafel komt. "Dat is gezond" hebben we geleerd en dat is ook zo. Ieder jaar vinden we dank zij de glastuinbouw een groot assortiment aan groenten in de winkel. Wel zit er in het najaar en winter vervelend veel nitraat in die groenten, vooral in kasproducten. Nitraat is op zich vrij onschuldig, maar wordt in ons lichaam omgezet in het giftige nitriet.

Hoe gebeurd dat?
Dat gebeurt door bacteriën in maag en mondholte. Daarom is het raadzaam om 's winters liever geen nitraatrijke groenten op tafel te zetten. Vooral spinazie, raapstelen, postelein, sla en rode bieten scoren hoog met nitraat. Seizoensgroenten - gewoon van de koude grond - zijn in de regel arm aan deze verbindingen. Natuurlijk geeft het niet als je af en toe wat van deze groenten eet maar maak er geen gewoonte van in de winter. Laat je verse groenten geen dag op de keukentafel liggen.

Problemen voorkomen is eenvoudig, want in de koelkast gaat de omzetting van nitraat in nitriet veel langzamer. Ook het bewaren van kliekjes, bijvoorbeeld een restje andijvie is uit den boze, want het nitriet gehalte stijgt, vooral als de groente niet vers was.

Hier zijn enkele tips:
Eet 's winters liever geen nitraatrijke groenten. Wilt je het toch af en toe eten, bewaar het dan hooguit twee dagen in de koelkast
Restjes gaan enkele reis pedaalemmer, liever niet in de biobak
Diepvries groenten zijn van zomerse akkers en kun je gerust eten
Het kookwater van dat soort groenten niet voor de soep gebruiken maar door de gootsteen gooien
Eet bij voorkeur groenten van het seizoen
Rode bieten bevatten veel nitraat éénmaal per 14 dagen is genoeg
IJsbergsla bevat weinig nitraat en is beter. In de grote nerven en buitenste bladeren zit altijd meer nitraat. Twee maal per week sla is genoeg
Groenten van de koude grond zijn beter dan kasgroenten
Bladgroenten uit Italië of Frankrijk kun je gerust 's winters eten, dat komt niet uit de kas en krijgt genoeg zon. Het is wel duurder
Nitraatrijk zijn:
Andijvie
Raapstelen
Rode biet
Snijbonen Sla/kropsla
Spinazie
Spitskool
Tomaten Paprika
Prei
Sperziebonen
Spruiten Postelein
Bleekselderij
Rode kool


Nitraatarm zijn:
Asperges
Aubergine Bloemkool
Boerenkool Knolselderij
Komkommer Doperwten
Koolraap



Er is veel over nitraat en nitriet te vertellen, maar probeer je aan de hoofdregels te houden. En een paar laatste onderzoeken hebben aangetoond, dat als er voldoende Vitamine C in de maag aanwezig is, deze stof er voor zorgt dat nitriet niet zo snel in kankerverwekkende stoffen wordt omgezet. Het onderzoek is nog in volle gang, maar vast staat al dat Vitamine C meer doet dan alleen maar scheurbuik voorkomen.

http://www.goodfeeling.nl/default.htm

Henk


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-02-10 - 19:15:38 send message to bert1974

hallo henk
dit was op zich een heel duidelijke uitleg, maar als doperwten nitraat arm zijn dan zou ik deze dus weer wel aan de papegaaien kunnen geven.
of lees ik dit nu niet goed?

groeten bert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-10 - 19:33:58 send message to dooren

Je kunt het gerust geven, die doperwten.
Gert


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-02-10 - 19:35:52 send message to broto

Ik kiem al enige jaren tortelduivenvoer.
Heb nooit enig probleem gehad.
Dus volgens mij kan je het gerust geven.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-02-10 - 19:36:59 send message to Rogert

Zou het geven van klei in gevangenschap ook de positieve eigenschap hebben van het opnemen van gifstoffen bij papegaaien? En neemt het ook Nitriet op? En welke klei kan dan het beste gegeven worden?

Ik weet dat koolstof ook giftige stoffen op neemt, maar koolstof is bij een te hoge dosering ook weer kankerverwekkend.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-11 - 00:52:13 send message to tonnl

In goed grit zit ook altijd een beetje koolstof.

Dat het al "jaren goed gaat" is helaas geen enkele garantie. Veel kankerverwekkende stoffen hebben een stapeleffect. Pas na jaren gebruik treedt dan schade op. Juist omdat papegaaien lang (kunnen) leven zou ik toch goed op de tips letten.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-02-11 - 09:09:45 send message to broto

De kleine stukjes houtskool die in grit zitten, heeft de zelfde werking bij vogels als norrit bij mensen.

Henk



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede