Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Opgedane ervaringen met aanschaffen importamazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Opgedane ervaringen met aanschaffen importamazones
123
Website Member
Posts :50

Website Member
2006-02-13 - 07:58:12 send message to 123

Hallo
Ikzou graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met het kopen van papegaaien uit import ik ben namelijk van plan een koppel Bodini en een koppel Blauwangamazones aan te schaffen de vogels zitten nu nog bij de importeur maar zijn al sinds october uit quarantaine gaarne een eerlijk antwoord ook als men slechte ervaringen heeft gehad met het aanschaffen uit import

Vr. Gr. 123


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-13 - 10:44:10 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik heb geen ervaring met (wildvang)import van deze soorten, wel met die van mullers en venezuela's. De meesten van de laatste soort liggen in ieder geval binnen enkele jaren na aankomst dood en komen in slechte tot zeer slechte conditie binnen.

Ik raad aan om het nieuwe boek over amazones van Rosemary Low te kopen (via World Parrot Trust), zij schrijft over de dufresnania:
'Sadly the majority of defresniana die soon after export, due to disease contracted in poor conditions at holding stations before export. [...] The vast majority of birds exported are males, possibly indicating that females are not so robust and cannot survive this treatment.' (blz. 269) (Eigen vertaling: Helaas overlijdt het merendeel van de dufresniana's spoedig na de export als gevolg van ziektes opgedaan in de slechte omstandigheden tijdens en voor de export.)

Verder schrijft zij, en dat geldt ook voor Bodini, dat ze veel tijd nodig hebben om aan te passen (als dat al lukt), dus zeker meerdere jaren.
Na een beschrijving van recente ervaringen (2001) van een kweker met uitsluitend doden tot gevolg, besluit zij, mijns inziens terecht: 'This story illustrates the futility of obtaining wild-caught birds, also the cruelty in this trade. Every person who acquires these birds is encouraging more trapping and more deaths, of a species that is almost certainly not common in the wild.' (blz. 270) (Eigen vertaling: Dit verhaal illustreert de zinloosheid van het verkrijgen van wildvang vogels en de wreedheden waar dit mee gepaard gaat. Iedereen die deze vogels aankoopt, stimuleert nog meer wildvang en doden van een soort die in het wild al vrijwel zeker niet algemeen voorkomt.)

Mijn advies: ofwel zoek net zolang tot je jonge nakweek vindt, of kies een een andere amazonesoort waarvan deze nakweek makkelijker te vinden is.

Reken erop dat je bij aanschaf van wildvang (zeker bij deze soorten), als ze tenminste zolang in leven blijven, zeker zo lang moet wachten op nakweek als bij de aanschaf van jonge vogels.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-02-13 - 10:56:03 send message to Rogert

Als je een koppel import koopt wil dit niet per definitie zeggen dat het wildvang is. Veel dieren worden in het land van herkomst met de hand groot gebracht voordat deze aangeboden worden. Dit met de hand groot brengen kan zeker gevolgen hebben op hun gedrag en met name als ze zelf jongen krijgen. Dan loop je het risico dat ze niet weten hoe hun jongen groot te brengen.
Zoek daarom de meest schuwe vogels uit.

Als je een koppel koopt is het raadzaam een koppel vanuit een gezamelijke voliere te kopen. Als je heel goed kijkt naar de dieren kun je misschien al een klikkend koppel ontdekken die kwa geluid interactie met elkaar hebben.

Vogels die niet lekker in de veren zitten, niet helder uit hun ogen kijken of te zwaar ademen niet kopen. Evenals je ziet dat er veel vogels uit de zelfde partij er slecht bij zitten dan moet je de goed uitziende vogels ook laten zitten.

Heb geduld met vogels vanuit wildvang, want vaak duurt het een hele tijd voordat ze geaclimatiseerd zijn. Maar dit zijn wel de vogels met de sterkste jongen.

Succes met de aanschaf.


roger
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-02-13 - 11:01:44 send message to roger

Ik heb deze amazonen beiden in mijn bezit en ik kan niet zeggen dat ik daar slechte ervaringen mee
heb,ik heb deze vogels al van 2002 in mijn bezit en met de bodinies heb al gekweekt in het jaar 2004 & 2005.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-02-13 - 20:16:43 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zoveel kwekers zoveel meningenhappy :)

Ik zou inieder geval de jongste vogels er uit zoeken;die zullen wat sneller rustig worden en zullen eerder gevarieerder gaan eten.

Als ze een goede voeding op willen nemen zullen ze ook niet zo snel ziek worden.

Je moet wel goed opletten voor schimmels en de vogels goed en rustig aclimatiseren.

Het nadeel van deze vogels is dat ze behoorlijk schuw en stresserig zijn.

Gekweekt wordt er met de importvogels van deze soorten zeker niet goed,volgens mij is Bovenstaande schrijver 1 van de weinige(of enigste)die tot nu toe met de import bodinies kweekt van belgie en nederland ,en in nederland kweekt er volgens mij tot nu toe nog maar 1 mevrouw met de blauwwangamazone.

Deze soorten zijn zelfs voor een ervaren amazonekweker(als U)een uitdaging

Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar jonge nakweek vogels wink ;)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-02-13 - 21:56:43 send message to Picolet

Enige jaren terug kwam ik in de gelegenheid om een koppel Bodini Amazone (A.f. bodini) aan te schaffen. Na een goed kweekseizoen konden we een aantal eigen kweek vogels leveren aan de vogelhandel ATC in Tilburg. Na het afrekenen zijn we de verkoopruimte ingelopen en zagen enkele paren Bodini’s Amazones (A. f. bodini) zitten. De verkoopruimte is bij deze importeur hygiënisch, niet overvol en de vogels zijn per paar ondergebracht in schone kooien. De vogels waren tegelijk met Goudmasker Amazones of Blauwwang Amazones (A. dufresniana dufresniana) ingevoerd en behoorlijk prijzig. Eigenlijk hadden mijn twee vrienden en ik het standpunt ingenomen om geen importvogels te kopen en alleen maar nakweek. Het probleem is echter dat er geen of nauwelijks nakweek van deze mooie papegaaien te verkrijgen is. Een koppel was nog niet geheel op kleur en spraken ons wel aan en besloten we eenmalig van ons principe af te stappen om import te kopen. Thuisgekomen begonnen eigenlijk meteen de eerste problemen toen de vogels in de quarantaine werden losgelaten. Het waren zeer gestreste vogels en wat het nog erger maakte was het feit dat de vogelvangers aan een kant de vleugelpennen hadden afgeknipt. Bij het openen van de deur om water en voer te verversen schrokken ze en wilden vliegen wat natuurlijk met slechts een goede vleugel niet lukt en hard op de grond terechtkwamen. Nakweek vogels zijn toch wel heel anders dan import en hebben ons regelmatig afgevraagd waar we aan begonnen waren. De Bodini’s (A.f. bodini) zijn na twee weken naar de vogelarts gebracht en getest via bloedonderzoek op virussen en met een cloacaswap op chlamydia (papegaaien ziekte) bij de firma Gendika te Veendam. De ontlasting werd ook getest op allerlei zaken en tevens werden een aantal afgeknipte veren uitgetrokken om snel weer een complete vleugel te vormen. De testen zijn na enkele maanden herhaald en na ongeveer zes maanden toen alles wederom negatief getest was zijn de Bodini’s in onze collectie geplaatst. De vogels zijn overigens meerdere keren ontwormd en niet voor niets. Verschillende wormkuren gaven dode wormen in de ontlasting en waarschijnlijk zijn de vogels in het wild besmet geraakt. De vogels kregen een binnenvolière van 2,5 meter lang en 1,25 breed en regelmatig de kans om de grote buitenvolière op te zoeken. Zoals ik reeds bij het kweekverslag van de Geelschouder Amazone (A. barbadensis ) heb geschreven delen bij ons meerdere koppels om toerbeurt een grote buitenvolière wat als voordeel heeft dat de vogels flink hun vleugels kunnen uitslaan en het geluid (lawaai) van de vogels wordt beperkt. De vogels zijn nu drie jaar in ons bezit en het blijven uiterst stressvol. Wij hebben ook twee koppels nakweek Blauwkroon Amazones (A. ventralis) die ook schuw blijven maar waar we normaal de kooien kunnen schoonmaken. Bij de Bodini’s (A.festiva bodini) moeten we zeer zorgvuldig te werk gaan en ze in de buitenvolière laten. Wanneer we langs de vogels lopen schrikken ze en vliegen meteen in een hoek van de kooi. Met dergelijke vogels kweken is natuurlijk geen gemakkelijke opgave en voor ons een extra uitdaging.

De tip van Johan om het boek Amazon parrots te kopen is in ieder geval een goede.

Hierin staat veel informatie over deze twee soorten en vele andere.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede