Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Huisvesting parkieten en papagaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Huisvesting parkieten en papagaaien
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-02-14 - 17:27:54 send message to molineti

In het algemeen en dus ook bij onszelf vind ik de huisvesting van deze soorten vogels wat saai,gevangenisachtig overkomen!

Het ziet er voor de kijker niet echt mooi uit(wat BV bij gezelschapsvolieres vaak anders is)

Om het voor onszelf mooier te maken en om voor de vogels wat meer welzijn te creeeren ben ik op zoek naar tips.

Wie heefd er tips?


Zo ziet het er nu uitwink ;)


Mafkeeshgv
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-02-14 - 18:05:43 send message to Mafkeeshgv

Tjaah.. Zal als eerst kijken waar de vogels vandaan komen en hoe daar het landschap eruit ziet. Ben er zelf nu ook naar aan het kijken hoe ik de voliere meer in die sfeer kan laten uitkomen..!! best moeilijk Dus als iemand tips heeft ik heb er ook wel belang bij haha..

Gr Andy


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-14 - 18:20:04 send message to tonnl

Je zou een beschut deel kunnen maken, bv 10 cm gaas vanaf een van de zijkanten. Daarin kun je dan bamboe laten groeien. Als dat aanslaat vormt het een mooie groene wand. Alles wat door het gaas heen groeit mag verorberd worden. Dat kan met meer planten natuurlijk.
Je kunt ook regelmatig wat bossen wilgentakken met blad ophangen, maar dan een flink bos tegelijk. Dan duurt het even voor alles kaal is en de vogels zijn gezond lekker bezig.
Een grote pluk riet in een emmer of stevige vaas staat ook goed en is erg leuk speelgoed.
Tot slot, wat flink plakken boomschors, uit het bos gezocht, lekker om te slopen en insectjes te vangen.
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-14 - 19:04:21 send message to johanblok

Vaak is het nog heel wat beroerder als op deze foto. Het valt mij op dat, met name bij houders van australische parkieten, dat men een rijtje volieres heeft, allemaal exact gelijk, meestal niet al te breed (vaak minder dan 1 meter), met in elke voliere precies drie zitstokken van exact dezelfde diameter (model bezemsteel) die op exact dezelfde plek bevestigd zijn.

Bij mij hangt geen zitstok op dezelfde plek, geen enkele heeft dezelfde diameter en slechts een enkele stok is min of meer horizontaal geplaatst. Het enige wat de vogels hierin kunnen is in 1 rechte lijn van de ene naar de andere vliegen. Alle vogels zitten bij een dergelijke inrichting precies in het gelid. Overigens vind ik deze situatie waarbij ze meestal minstens drie meter lengte hebben, nog weer heel wat beter dan bij veel papegaaienhouders waar er vaak nauwelijks een kweekkooi van een kubieke meter af kan.

Echter, door de inrichting te veranderen kun je ze nog veel meer leefmogelijkheden geven, zonder dat het extra ruimte kost.

Ik gebruik ook alleen stokken van bomen zoals de wilg, ook met vele vertakkingen. Ze vinden het een genot om hierin te klauteren en te knagen. Ook breng ik ze lager in de voliere aan, en schuin van bijvoorbeeld 50cm van de grond tot 30 cm vanaf het dak.
Ook maak ik met kettinkjes en korte tak schommeltjes, dat vinden ze echt heel leuk. Ook hangt er in elke voliere minimaal 1 dik touw. Hieraan bevestig ik ook vaak stokken die dan half schommelen omdat ze met de ene kant aan het gaas en met de andere aan het touw vastzitten. Vogels die dit absoluut niet gewend zijn. zullen misschien wel even moeten wennen bij het aanvliegen op dergelijke halfvaste stokken, maar het is erg goed voor de ontwikkeling van hun natuurlijke evenwichts en vliegvermogen.

Verder moeten ze natuurlijk geregeld verse takken hebben (in voorjaar en zomer toch eigenlijk wel om de twee weken) zodat ze zich heerlijk met de schil kunnen bezig houden. Bij mij is het zo dat als ik in de ene voliere nieuwe takken heb bevestigd, de buren hier al aan proberen te knagen en trekken.

Vervolgens: geef ze een interessante bodem met begroeiing zoals kruiden en bijvoorbeeld oostindische kers, hiervan kunnen ze de bloemen/bladeren/knoppen/zaden eten wat niet alleen gezond is, maar ze ook een interessante bezigheid geeft. Veel kruiden groeien voldoende snel aan.

Mijn amazones zitten geregeld tussen de kruiden op de grond hiervan te knabbelen, zodanig dat je ze zelfs wel eens kwijt kunt zijn. Ook frambozen en bramen vinden ze fantastisch, ze knagen ze wel deels kapot, maar er groeit altijd wel weer genoeg uit, zeker als je deze planten net buiten de voliere plant, en de stengels vervolgens naar binnen laat groeien.

Al dit soort zaken geeft dat ze veel meer van hun natuurlijk gedrag kwijt kunnen. wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-02-15 - 17:29:51 send message to molineti

Er zitten voor mij nu al een paar nieuwe en bruikbare tips bij,dus bedankt alvasthappy :)

Zijn er nog meer tips?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-02-15 - 21:47:05 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In plaats van keurig horizontale zitstokken kun je ook eens een flinke tak met vertakkingen 'als boompje' in de grond zetten. Hierdoor nemen de vogels een meer natuurlijke houding aan, hetgeen tevens de conditie van de spieren in de poten versterkt en een betere slijtage aan de nagels bevorderd.

met in het achterhoofd het Geophagie-verhaal, het eten van klei, kwam ik een paar jaar geleden op het idee om mijn papegaaien een graszode (op het gaas/dak van de volières te geven.

In de natuur zoeken ze zeer specifieke grondlagen op, die wij hier niet 123 in avicultuur kunnen geven, maar ze blijken er met enige regelmaat graag aan te knagen en halen er mogelijk toch aanvullende stoffen uit en als tijdverdrijf is het weer eens wat anders!
Het is uiteraard wel zaak om even goed te bedenken waar je 'schone' zoden vandaan haalt.

klimtouwen doen het ook vaak goed.
Zowel decoratief als qua waardering en ik heb ontdekt dat dit niet per definitie altijd grote stugge en dikke touwen hoeven te zijn.
Grote papegaaien hangen met evenveel plezier aan een verticaal touw van 1.5 dikte.


Om te voorkomen dat iedereen nu enthousiast de volières helemaal vol plant, hangt en knoopt enz:

Papegaaien houden er ook van om af en toe met elkaar te spelen en te stoeien en dat vergt wel een stukje speel en vliegruimte!


Verveling is een van de grootste vijanden voor papegaaien en tevens een van de hoofdoorzaken van afwijkend gedrag bij papegaaiachtigen!



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-15 - 22:16:15 send message to johanblok

quote

Om te voorkomen dat iedereen nu enthousiast de volières helemaal vol plant, hangt en knoopt enz:

Papegaaien houden er ook van om af en toe met elkaar te spelen en te stoeien en dat vergt wel een stukje speel en vliegruimte!


Daarom is een voliere in de gebruikelijke rechthoekige vorm van circa 1 meter breed met een lengte van enige meters ook helemaal niet zo geschikt als men vaak denkt. Zodra men de voliere met bovengenoemde ideeen gaat inrichten, onstaat al snel het probleem dat er te weinig vliegruimte overblijft. Daarom is breedte ook heel belangrijk, en zijn 'vreemde' uithoeken heel erg nuttig.


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-02-15 - 23:27:55 send message to Hubert

De beste tip om de vogels ruimte en plezier te geven is, het aantal vogels te verminderen in de beschikbare ruimte die er is. De volieres kunnen dan breder gemaakt worden, wat de vogels ten goede komt. Ik heb een aantal keren mijn vogels(grijze roodstaarten en edelpapegaaien) in twee volieres ondergracht van 10mtr. lengte en 4mtr breedte ieder. De vogels veranderen van saaie biokippen in ondernemende wezens, de volieres zijn met al het eetbare wat mogelijk is beplant.
Deze manier van vogels houden tijdens de warmere maanden van het jaar kan uiteraard alleen als er niet gekweekt wordt. Het blijft een prachtig gezicht om 6 grijze roodstaarten gezamelijk bezig te zien(klein NOP)datzelfde geldt ook voor de edelpapegaaien. Alleen nogmaals er kan dan niet gekweekt worden, de keuze is hier aan de liefhebber.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2006-02-16 - 06:55:40 send message to Jacqueline




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 152 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede