Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kakariki zonder staart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kakariki zonder staart
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-02-22 - 23:23:52 send message to Chow

Ik heb een kakariki popje wat een paar maanden geleden van de 1 op de andere dag geen staart meer had. Hoe dat is gekomen is mij een raadsel. Wellicht s'nachts door het gaas door een kat gepakt. De pennen zijn allemaal vrijwel gelijk door geknipt als het ware. De pop is verder vrolijk en kan haar weg goed vinden ook al is vliegen erg lastig. De pennen wisselen nog niet en ik vroeg mij af of ik dat zou kunnen versnellen door pennen uit te trekken. Wie oh wie weet wat wijsheid is.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-02-23 - 00:25:45 send message to Swaas

Ik zou dit niet doen, de vogels gaan toch zo gaan ruiven en dan komt de nieuwe staart er vanzelf terug aan.
Ook geen leuke ervaring als je zomaar al haar staartpennen gaat uittrekken, dit moet vreselijk pijnlijk zijn, 1 tot daar toe, maar allemaal sad :(sad :(sad :(
In de vrije natuur kan dit misschien vervelend zijn om zonder "roer" te moeten vliegen, maar in een volière denk ik niet dat het zo erg is, trouwens het is maar tijdelijk, over enkele maanden heeft ze toch vanzelf en pijnloos een spik splinternieuwe staart laugh :Dlaugh :D ja toch shocked 8O


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-02-23 - 00:29:21 send message to Chow

Ik zou ze ook niet allemaal uittrekken maar af en toe 1. Ze fladderd al zeker 3 maanden op deze manier. Wanneer gaat ze dan eens goed in de rui???


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-23 - 08:43:16 send message to ParkietenPeter

Op zich is het uittrekken van de stompjes geen probleem.
Het enige wat erbij komt kijken dat het niet direct fijn is voor de vogel. (Vergelijk je eigen haren uittrekken)

Het hoeft niet perse tot bloeden te lijden als het om reeds 'volgroeide' veren gaat.
Je zult dan in eerste instantie echte gaten zien waar je de veer uittrekt. Het ruien wordt zo gedwongen en zal de vogel op zo'n 4-6 weken weer een staartje hebben.

Wordt wel vaker gedaan.
De andere optie is inderdaad wachten en de natuurlijke rui het werk laten doen.

wink ;) Peter


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-02-23 - 17:21:19 send message to Chow

Van een tak afdonderen is ook niet leuk, net zo min als een veer uittrekken. Ik heb echter ook geen zin in een bloedende vogel. Ik wacht dus maar af.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede