Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > En zebra vinken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : En zebra vinken?
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-03 - 21:13:51

Nu het mij geheel duidelijk is wat de voor- en nadelen van kwartels kweken binnenshuis is, ga ik het in overweging nemen.

Zebravinken vind ik ook leuke vogeltjes. Wederom de vraag hoe groot moeten de hokken minimaal zijn om met de vogels te kunnen kweken voor de hobby. En hoe zit het met combineren van vrouwtjes en mannetjes in een kooi. Kan je bv twee popjes bij een mannetje zetten?


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-03-03 - 22:11:52

Zebravinken zijn niet veeleisend wat de grootte van de kooi betreft. Een kweekbak of kooi van 80 cm breed en 30 diep en hoog is zeker groot genoeg voor één koppel, kleiner mag ook. Natuurlijk, hoe meer ruimte, hoe beter voor de vogel maar dit zal de kweek niet beïnvoeden. Als je meerdere koppels in een vlucht van bv. 1 op 2 op 2 meter (of kleiner) stopt, zorg dan voor voldoende (halfopen) nestkastjes, dat zal geruzie tussen de koppeltjes minimaliseren. Het zijn nestslapers, ze slapen dus niet op een stok maar in een nestje (meestal met meerdere samen, leuk om te zien). Zorg dus dat er van meetaf aan nestmateriaal aanwezig is zodat ze hun bed kunnen opmaken, veelal doen ze dit vanaf de eerste dag in de volière of kooi. Als er eitjes gelegd worden, verwijder dan het overtollige losse nestmateriaal uit de kooi anders bouwen ze een nieuw nest boven het legsel en is dit verloren. Zebravinken zijn zeker een goede keus om mee te starten en ervaring op te doen daar ze niet veeleisend zijn en gemakkelijk kweken.

Groeten,
Hans


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-04 - 13:27:53

Wel...

Stel ik ga kleinschalig zebravinken kweken ga het dan op deze manier:

1)Een koppeltje brengt een broedsel voort.
2)De jongen vogels zijn de kweekvogels voor het volgende jaar.
3)Het koppeltje waarmee je begonnen bent gaat de deur uit.

Het lijkt mij dat je op deze manier niet onverwant kunt kweken? Hoe lukt dit wel?


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-04 - 13:31:34

Dan nog iets,

Waar laat je je gekweekte vogels.
Moet je ze verkopen/weggeven aan een dierenzaak, of moet je ze verkopen via het internet?
Je moet hiervoor waarschijnlijk wel een netwerk hebben, hoe kom je hieraan als net met het kweken van vinkjes begint?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-04 - 17:39:34

Ligt er aan met hoeveel vogels je wil kweken.
4 jonkies kun je bij elke dierenwinkel wel kwijt.
heb je echter 20 of (veel) meer jongen dan wordt het een probleem.
Als je geluk hebt tref je een opkoper die er 50 cent voor geeft.
Een netwerk kun je heel leuk opbouwen door lid te worden van een vogelvereniging.
Op http://www.nbvv.nl/content.asp?page=66 vind je adressen van mensen die je zeker diverse verenigingen in de regio Den Haag kunnen wijzen.

Ton.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-04 - 18:32:07

Bedankt voor de link Ton, dit is idd een goede manier om een beetje te netwerken en meer kennis van zaken te krijgen. Ik zal eens contact opnemen met een vereniging, maar voor het zover is:

Stel ik ga kleinschalig zebravinken kweken gaat het dan op deze manier?:

1)Een koppeltje brengt een broedsel voort.
2)De jongen vogels zijn de kweekvogels voor het volgende jaar.
3)Het koppeltje waarmee je begonnen bent gaat de deur uit.

Het lijkt mij dat je op deze manier niet onverwant kunt kweken? Hoe lukt dit wel?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-04 - 18:42:11

De jongen verkopen, dan blijf je een onverwant koppel houden wink :)

Wil je uitbreiden/ouderkoppel dan ruil je of koop je bijv. een nieuwe man of pop


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-04 - 21:50:32

Je kunt het ook half om half doen. Je hebt bv vier jongen. Je ruilt er twee met iemand anders en je hebt twee onverwante koppels.
Zeker met zebravinken moet ruilen geen enkel probleem zijn.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-03-04 - 23:42:01

quote
-----------------------------------------------
Je ruilt er twee met iemand anders en je hebt twee onverwante koppels.
-------------------------------------------------

Klopt,maar alle jongen daarvan zijn wel verwant aan elkaarwink ;)


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-05 - 03:11:06

Best start je met 3 koppels...de jongen uit die 3 koppels kan je dan met elkaar combineren...ben je een paar generaties zoet zonder veel inteelt...dan kijk je wat er kan verbeteren en ruil je de overtolige jongen voor vers bloed...


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-05 - 10:22:28

Dit is een goede oplossing, maar in plaats van met drie koppels te starten wil ik graag met twee koppels starten. Dit lijkt mij beter aangezien ik nog niet veel ervaring heb met het kweken van vogels. Bovendien heb ik maar beperkt de ruimte en vraag ik me af of ik de jongen van drie koppels wel zou kunnen huisvesten.

Kun je ervan op aan dat, wanneer je je vogels bij een dierzaak koopt, ze onverwant zijn, of wordt daar geen rekening mee gehouden?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-05 - 10:53:18

Antwoord is simpel, nee.
Waar je wel op kunt letten is als ze (bonds)ringen om hebben en dan verschillende kweeknummers/kwekers nemen.
Maar volgens mij zitten de meeste zebra's zonder ring bij de dierenspeciaalzaak.
Je kan ze ook bij twee zaken weghalen, of op een markt.
Je probleem van inteelt snap ik even niet als je nu niet ruimte hebt voor meer koppels dan maakt het toch niet uit?
Of bedoelde je voor de verkoop??


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-05 - 11:02:17

Momenteel niet genoeg ruimte, ik begin net. Maar op de langere termijn zou ik wel willen uitbreiden, maar eerst wil ik wat ervaring opdoen en meer over de vogels te weten komen.
Ik ben niet van plan voor tentoonstellingen en wedstrijden te kweken dus de meeste vogels zullen verkocht worden idd.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-03-05 - 12:47:32

Begin dan liever met één koppeltje. Erbij nemen kan nog altijd...
Vroeger ruilde ik soms mijn jongen in de dierenwinkel, om onverwant te maken...

gr koen


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-03-05 - 13:09:44

Ga ik doen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede