Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Edelpapegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Edelpapegaaien
Smirnoff
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-12 - 11:18:16 send message to Smirnoff

Ik heb laatst een koppel edelpapegaaien gekocht, de man was heel erg geplukt en de pop ook wel maar wel minder.
Ze hebben 1x onbevruchte eieren gehad.
Hoe krijg ik ze weer terug in de veren?
en als de pop het broedblok in gaat dan begint de man te schreeuwen, waarom zou dit zijn?
Mvg rien en carla


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2006-03-12 - 11:42:03 send message to Wickingh

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hai ,

goed voer geven, speciale pellets voor edels en een goed zaadmengsel, vooral veel vers fruit en daaraan toevoegen stuifmeelpollen.Ik heb ook zo'n geval aan de hand gehad heeft een jaar geduurd maar nu zitten ze geweldig in de veren.

1



een jaar later



mvg Frank


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-03-12 - 15:46:55 send message to Roosje

Netjes hoor!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-12 - 17:19:05 send message to ParkietenPeter

Beste Rien,

Bij geplukte papegaaien is het van het grootste belang om te achterhalen "waarom hij/zij plukt."

Je schrijft dat ze een keer onbevruchte eieren gelegd hebben. Hebben ze die bij jou gelegd of bij de vorige eigenaar? Heb jij zelf hiervan de bewijzen gezien?

Ik vraag dit omdat ikzelf een gelijke situatie meegemaakt heb. Precies hetzelfde verhaal. Plukken na de kweek, onbevruchte eieren.

De waarheid: De man was tam en de pop weggehaald bij haar partner omdat zij zich inderdaad tijdens de kweek plukte. Daarna bij elkaar gezet en dit klikte neit. Plukken werd zo gestimuleerd en kon onmogelijk in deze situatie stoppen.

Als eerset hebben we de gezondheid laten testen. Die was goed. Daarna de tamme man de aandacht gegeven die hij gewend was en verdiende! Hij kwam heel goed weer terug in de veren. (echter te vroeg overleden door externe oorzaak)

Nadat de man bij deze pop dus weg was gehaadl, kwam ook zij helemaal in de veren.

Voordat we de reden achterhaald hadden allerlei middeltjes geprobeert, tevergeefs omdat de reden voor plukken bleef bestaan.

succes,
wink ;) Peter


jeroen de roo
Website Member
Posts :78

Website Member
2006-03-12 - 17:27:32 send message to jeroen de roo

Hallo

Wij hebben hele goede ervaringen bij ara's met yogurt. Wij maken elke dag het krachtvoer aan met yogurt en onze vogels komen heel erg goed terug in de veren. Dit wil niet zeggen dat dit voor alle vogels geld maar bij ons werkt het en het is het proberen waard.

groeten jeroen


Smirnoff
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-12 - 18:39:36 send message to Smirnoff

Hey ParkietenPeter
Ze schijnen bij de vorige eigenaar die eieren gehad te hebben, en nee ik heb hier geen bewijs van.
de man is zo ernstig geplukt dat hij gewoon geen staart heeft en hij kan niet meer vliegen.
ze zaten bij die man in een schuut die niet goed geisoleerd was.
misschien dat het daardoor komt?
bedankt voor je reactie


Smirnoff
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-12 - 18:39:59 send message to Smirnoff

Heey Jeroen,
Bedankt vcoor de tip ik zal het eens proberen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-12 - 19:47:08 send message to johanblok

Het is wel een kwaal die veel voorkomt bij edels, naar mijn idee en ervaring ook vaak doordat beiden ongelijk in broedstemming zijn, en meestal de pop veel eerder/meer wil dan de man.
Goede voeding is natuurlijk altijd een vereiste, maar lost het probleem als het om deze oorzaak gaat niet op. Een tijd geen nestblok om beiden tot rust te brengen, is dan misschien het proberen waard.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-12 - 21:35:12 send message to ParkietenPeter

Zonder de vorige eigenaar in twijfel te trekken, maar ik weet niet of ík het zomaar zou aannemen. (gezien mijn eigen ervaring) Als het werkelijk zo gegaan moet zijn zou ziekte eigenlijk als de enige mogelijkheid overblijven. Maar dat moet je dan laten testen. Want als ze eieren hebben gehad zou je er vanuit mogen gaan dat het koppel klikt. Bij edels heb ik het nog nooit gehoord dat ze eieren gaat leggen met een ongewenste partner erbij.

In principe moet een ongeisoleerd hok ook geen aanleiding mogen geven voor plukken.

Zelf heb ik de vogels in een grotere vlucht gezet.
Ze kwamen uit een kooitje en ik zette ze in 2x2x2 meter. Inderdaad zonder blok.

Afleiding, goede voeding en goed observeren.
Ruime vliegmogelijkheid helpt ook wel mee.

succeS,

wink ;) Peter


edel
Website Member
Posts :76

Website Member
2006-03-12 - 22:57:07 send message to edel

Ik heb edels gehad ,waarvan de pop tam was.
Als ik in het hok kwam ging ze voor mij plat op de stok liggen.
Van de man wou ze niks weten.
Maar wel eieren en ook broeden.
Niet 1 x jongen

Oeds


Smirnoff
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-03-12 - 23:11:05 send message to Smirnoff

Maar het meest rare vind ik.
dat ze bij de vorige eigenaar alleen maar stil op stok zaten de hele dag en hier zijn ze heel erg actief.
ze eten goed, de man is zo ernstig geplukt dat hij geen staart heeft en niet meer kan vliegen.
mvg Rien


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-03-12 - 23:16:41 send message to ParkietenPeter

quote
Bij edels heb ik het nog nooit gehoord

Nu dan wel dus. wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-13 - 09:40:19 send message to johanblok

Toen ik edelpapegaaien had, legde mijn pop eieren, zowel van de stok op de grond als in het blok terwijl de man geen enkele interesse had (was ook een jaar jonger). Ook begon de pop zich rond deze tijd te plukken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede