Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ervaringen voeders Versele - Laga (Orlux) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-03-17 - 20:47:51 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Orlux gold pattee en eivoer droog voor grote parkiet en papegaai worden door mijn vogels erg goed opgenomen.

De zadenmengeling heb ik ook een periode gebruik, maar daar ben ik mee gestopt.

Ik bepaald de kwaliteit van zaden vooral door de wijze waarop ze kiemen.
De Versele Laga mengeling bevat een aantal ingrediënten, die niet geschikt zijn om te weken.
Dit maakt het testen van de kwaliteit van de zaden moeilijker, want je moet dan echt een testmonster uit gaan zoeken.

de VAM korrels werden bij mij matig tot slecht opgenomen.

een ander punt is de pittige prijs.

Aan kwaliteit hangt een prijskaartje, dat is zowel met de voeding als ook met de vogels zelf het geval.

Hier heb ik geen probleem mee, maar terugkomend op de ingrediënten van de Versele Laga mengeling,
hier zit bijvoorbeeld ook grit in gemengd.
Naar mijn idee kan ik dit zelf goedkoper bijmengen dan dat dit ik de niet geringe kiloprijs van Versele Laga wordt berekend.


Degenen die bekend zijn met mijn visie op voeding voor Neotropische papegaaiachtigen of mijn artikel natuurlijke voedselbronnen voor papegaaien hebben gelezen, weten dat ik veel waarde hecht aan variatie.

Naar mijn mening gaat de kwaliteit van zaden dan ook in ruime mate boven de merknaam of de samenstelling van een bepaald merk.

Er bestaan evenveel theorieën als samenstellingen van zaadmengelingen.

Zoals gezegd beoordeel ik een zak zaden door een kiemtest op kwaliteit, maar ik schroom niet om op jaarbasis een aantal verschillende merken te gebruiken.

P.S. een zadenmengeling maakt bij mij voor slechts 50% deel uit van het totaal menu.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2006-03-17 - 20:54:25 send message to pitylus

zaadmengelingen trekken op niets !!!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-17 - 21:20:17 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Pitylus,
Zaadmengelingen trekken op niets???
Het is zonder meer prettig,dat Versele Laga het percentage van de individuele zaden benoemt.
Je kan dus zelf de mengeling kiezen,die je voor je vogels geschikt lijkt.
Het is dikwijls moeilijk om aan een goede mengeling te komen.Zit je wat dichter bij de bron,dan is dat geen probleem.Je kan dus niet altijd van je eigen situatie uitgaan.
Vr.groeten


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-18 - 09:19:49 send message to johanblok

Ook bij mij is de zaadmengeling slechts een onderdeel van het menu. De VAM korrels worden bij mij (uiteraard met afgepast voeren) goed opgenomen.
Ik vind de kwaliteit en diversiteit vele malen hoger dan bijvoorbeeld witte molen, waar mijns inziens veel te veel stof en ondefinieerbare troep door heen zit. En och, voor die paar zakken per jaar is de prijs niet zo van belang.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-03-18 - 19:23:43 send message to Niltava

Ik gebruikte op aanraden van kwekers het universeel als een deel voor hun voer(50% universeel 50% eivoer) voor mijn europese insecteneters.
Puur waren ze er niet echt blij mee en bij een hogere dosering bleef er ook veel achter(niet het eivoer), ook al had ik het zo goed mogelijk vermengd.
Nu gebruik ik de pate met 50% insecten(gedeeltelijk vermalen?? Welke soorten??)
Bij nog steeds de dezelfde verhouding wordt het gegeten, bij hoger gehalte neemt het af.
Toch blijf ik het gebruiken in de hoop op de goede werking van de hopelijk andere nutriënten uit insecten anders dan van meelworm/buffalo.
(ga overigens in lente/zomer in de weer met een vliegenval/vanger)
Misschien zou je kunnen vragen wat voor insecten er in zitten en hoeveelheden(substantieel?)


imezilstra
Website Member
Posts :1

Website Member
2006-03-18 - 20:27:26 send message to imezilstra

Ik gebruik veel voer van orlux, voor mijn kanaries het rood voer, voor mijn japanse nachtegalen uni patee en voor mijn vinken insect patee, verder gebruik ik vitamines van orlux en dit bevalt mij goed.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2006-03-19 - 12:32:49 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

PAINTIM ,

Ik kweek al trouwens om en bij de 35 jaar vogels . Heb al verschillende mengelingen geprobeerd . Maar tot mijn conclusie ben ik gekomen dat de zaadmengelingen van bekende producenten op NIETS trekken .De resultaten waren allemaal hetzelfde , vogels zoeken naar eten , eten rond de voederpot werpen enz . Ik heb maar 1 mengeling gevonden die goed was bij mijn vogels en dat is de mengeling van VANHIMBERGEN .Maar doordat ik in Belgie woon kan ik daar moeilijk achterkomen . Ikzelf heb dan maar beslist om dit voer te ontleden en van 1 kg zaad per zaadje afgescheiden en dan de percentage gerekend van 25 kg en zo heb ik een uitstekende mengeling waar ieder zaadje opgegeten wordt ! Ik heb het trouwens al meerdere malen aangehaald bij dergelijke verdelers op beurzen maar steeds houden ze zich aan hun samengestelde mengelingen .Ik heb er geen problemen mee hoor elk maakt dit uit voor zichzelf , maar ik bezit nu een zeer goede mengeling , waar ik geen verlies meer heb !!!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-03-21 - 19:11:22 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Pitylus,
Leuk,dat je zo'n 35 jaar vogels kweekt.Ikzelf
heb ca.30 jaar kleurkanaries gekweekt in de tijd ,dat de kweek van ivoor,pastel,opaal enz. nog moest beginnen.Daarna 5 jaar Waterslagers en moest toen in verband met drukke werkzaamheden stoppen. Nu kweek ik Timbrados.Ach je moet gewoon de zadenmengeling voeren die je zelf het meest geschikt acht. Het boekje van Himbergen had ik destijds niet eens gelezen.Elke kanariekweker wist hoe je een zadenmengeling moest samenstellen.Dat boekje kwam pas daarna.
Prestige kweek wordt door mijn vogels in zijn geheel gegeten en er wordt daarmee ook niet gemorst.Je moet natuurlijk ook niet al te ruim voeren.In de kweektijd gaan de poppen dikwijls een bepaalde voorkeur hebben voor b.v. witzaad of haver.Het negerzaad,perilla,lijnzaad e.d.eten ze er dan meestal wel bij.Als dan b.v.het raapzaad of haver niet wordt gegeten,vul ik het bakje gewoon met vers zaad.
Het meeste geknoei heb je toch eigenlijk wel met koolzaad. Ik kan hier helaas geen losse zaden krijgen anders gaf ik het raapzaad als hoofdvoer en per dag 1 a 2x een mengeling van de andere zaden.Hebben ze altijd genoeg.
Vriendelijke groeten van
Antoni



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede