Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kleiblok, kleikoek, kortom clay bloc Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kleiblok, kleikoek, kortom clay bloc
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-28 - 08:43:40 send message to johanblok

Dit zijn zoal de namen op de verpakking van het blok klei dat ik gratis kreeg bij een verpakking orlux eivoer voor papegaaien. Vermoedelijk is het een nieuw produkt dat men op deze manier aan de man wil brengen. Zoals de meesten bekend zal zijn sluit dit aan bij de veel bezochte 'clay licks' in het wild:


Ik heb een dergelijk product eigenlijk nooit eerder gezien, wel natuurlijk de calcium/sepia blokken, maar die zijn binnen de kortste keren gesloopt door mijn papegaaien vrijwel zonder dat ze iets opnemen. Aangezien ik mijn amazones ook wel over de flevolandse klei zie struinen en pikken, vind ik het interessant om uit te proberen. Ik moet alleen nog peinzen hoe en waar ik het in de voliere plaats. Heeft iemand ervaring met dit produkt?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-28 - 08:44:48 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De foto met de mooiste papegaaiensoort ter wereld is overigens afkomstig van http://www.parrotsinternational.org


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2006-03-28 - 09:31:43 send message to kurt fierens

Mijn aras slopen het net zoals hun sepia. Ik kan er niets negatief over vertellen tot hier toe. En het zal zeker een positieve invloed hebben op de vogels


ard
Website Member
Posts :8

Website Member
2006-03-28 - 09:48:43 send message to ard

In de natuur eten papegaaien regelmatig zaden die giftig zijn, om dit gif te neutraliseren eten ze klei.
Waarom ze giftige zaden eten , ik heb geen idee,
misschien zitten er toch wel bepaalde stoffen in die ze nodig hebben.
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-03-28 - 11:27:12 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Naar dit onderwerp (Geophagie - het eten van klei) heb ik nogal wat speurwerk verricht.
Voor geinteresseerden: mijn bevindingen zijn in 2004 in een artikel verschenen. (o.a. Pakara en PS)

Van de soms meters hoge kleiwanden worden specifieke lagen van enkele tientallen centimeters dikte door de papegaaien bezocht.
Hier boven en hier onder landen ze wel maar knagen ze niet!
Het is dus niet zo dat de wilde vogels zomaar even ergens wat grond of klei opnemen.

Het zou dus heel mooi zijn, wannneer dit product in Europa verkrijgbaar zou zijn, maar ik betwijfel het sterk dat dit product afkomstig is uit precies die specifieke grondlagen, waarvan de wilde vogels ook gebruik maken.

Afgezien daarvan zijn er natuurlijk talloze natuurlijke voedselcomponenten te bedenken die wij om allerlei redenen niet aan onze vogels in avicultuur kunnen verstrekken.

Wanneer de papegaaien er dus wel graag gebruik van maken en of ze het nu wel of niet daadwerkelijk opnemen, ze zijn er wel een poosje mee bezig en dat is op zich al een meerwaarde.

Om die reden verstrek ik dan ook regelmatig een graszode aan mijn vogels. De manier van verstrekken is heel simpel, ik leg het gewoon op het dakgaas.Ze maken hier vrijwel zonder uitzonderling allemaal gebruik van, maar hoeveel grond/klei daadwerkelijk wordt opgenomen weet ik niet precies. Het is zeker dat ze er tenminste iets van opnemen, want dat kan ik gewoon zien terwijl ik er bij sta.

Ondanks het feit dat ik ook Orlux eivoer gebruik heb ik helaas nog niet kennis kunnen maken met dit nieuwe product.
Ik ben er zeer benieuwd naar en zeker van plan om het eens te gaan proberen.


* dan nog de vraag over waarom papegaaien aan giftige voedselcomponenten beginnen.

Dit heeft alles te maken met voedselconcurrentie.

Heel kort samengevat:

Planten willen zaaien.
zaden moeten ontwikkelen en tot die tijd beschermd worden. (door o.a. giftige vrucht of schil)
Papegaaien zijn zo geëvolueerd dat zij de giftige verdediging van planten kunnen overleven met behulp van de toxisch neutraliserende werking van specifieke grondlagen.
Papegaaien kunnen dus eerder bij een dergelijke voedselbron dan de concurrentie! (bv primaten)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-28 - 12:46:45 send message to johanblok

quote

Het zou dus heel mooi zijn, wannneer dit product in Europa verkrijgbaar zou zijn, maar ik betwijfel het sterk dat dit product afkomstig is uit precies die specifieke grondlagen, waarvan de wilde vogels ook gebruik maken.


Ik weet niet of je erg graag wilt dat een firma daar een paar bulldozers heen stuurt om die lagen voor ons af te graven...
Ik geef het binnenkort aan mijn mullers en rapporteer hier wat ze er mee doen.

Overigens: op deze en andere foto's van genoemde site is de grote variatie in kleur op met name de kop van de muller amazone goed te zien. Ook de farinosa farinosa heeft lang niet altijd een gele vlek op de kop (heeft mijn pop ook niet).


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-03-28 - 16:53:36 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Ik weet niet of je erg graag wilt dat een firma daar een paar bulldozers heen stuurt om die lagen voor ons af te graven...



Ha, een dergelijke reactie was natuurlijk te verwachten, en volkomen terecht!

Natuurlijk kan dit nooit de opzet en bedoeling zijn om zo voor ons een stukkie klei te leveren.

Het ligt dan ook bepaald niet in de lijn der verwachting dat dit zal gaan gebeuren en wel om verschillende redenen.

In de eerste plaats zijn er niet overweldigend veel plaatsen (bekend) waar deze clay licks zich bevinden.

De wel bekende licks zijn over het algemeen zeer slecht bereikbaar en zijn meestal gesitueerd in beschermd gebied.

De behoefte aan deze specifieke klei is alleen noodzakelijk als wij de bron van de noodzaak erbij verstrekken.
Persoonlijk zie ik niet gauw gebeuren dat we halfrijpe giftige vruchten gaan importeren om deze aan onze vogels te voeren.

I.v.m. bovenstaande denk ik dat er een behoorlijk prijskaartje komt te hangen aan een product dat we niet persé nodig hebben.


blijft dat kromsnavels wel graag aan grond of klei blijken te knagen en dat het m.i. geen kwaad kan dat we daarvoor alternatieven aanbieden.
Integendeel, ik zie het als een vorm van verrijking en een middel tot positief tijdverdrijf.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-03-28 - 17:05:09 send message to johanblok

Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Een andere vorm van aanbieden van mineralen/kalk, die natuurlijk gedrag stimuleert, is van groot belang voor het houden van papegaaien.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-03-28 - 19:28:57 send message to Rogert

Als alternatief voor de neutraliserende klei kan er ook houtskool gevoerd worden. Het nadeel is dat houtskool kankerverwekkend is en dus eigenlijk af te raden is. Maar in veel gritmengsels zit houtskool gemengd. Daarbij bevat klei ook bepaalde mineralen die weer goed zijn voor de vogel.

Bij duiven gebruiken ze roodsteen. Dit is voor duiven bedoeld en tegen veldpikken. Dit heeft volgens mij voor duiven ook een neutraleserende werking, maar ik weet niet of dit ook geschikt is voor kromsnavels.

Ik denk dat de klei een zeer goede aanvulling kan zijn voor onze vogels, maar het doel om giftige stoffen te neutraliseren zal minimaal zijn. (alhoewel er veel fruit en groentes zijn waarvan heel veel mensen niet weten dat ze giftig zijn; blauwzuur in een appelklokhuis)

We hebben de natuur al geplunderd om onze volieres te voorzien van vogels, kunneen we die bulldozer er toch gewoon achteraan sturen om het karwei af te maken.


Caudex
Website Member
Posts :7

Website Member
2006-05-06 - 23:32:25 send message to Caudex

Wij hebben toch biggencompost!!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede