Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mozambiquesijsjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Mozambiquesijsjes
Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-03-31 - 15:46:49 send message to Guust

Hallo,

Ik heb sinds augustus 2005 een koppel mozambiquesijsjes in een draadkooi op het terras. Deze is gericht op de zuidkant, maar binnenkort zitten de vogels terug in de schaduw van een “Blauwe regen”.
Verleden jaar (omstreeks half september) werd er heel wat gebekt en nestmateriaal rondgedragen. Het werd ongestructureerd in een hoekje op de bodem van de kooi aangebracht. Een écht nest vond ik het niet. Dit terwijl er een nestkastje met rechthoekig invlieggat aan de buitenzijde, en een “kanariemandje” aan de binnenzijde was gemonteerd. Hier werd dus geen gebruik va gemaakt.
Nu was ik verleden week (weer eens) in de Antwerpse Zoo, en stelde daar vast dat de mozambiquejes daar duchtig aan het broeden waren geslagen.

Nu mijn eigenlijke vraag: De vogels hebben wel de hele winter samen doorgebracht. Is het aangewezen de man en de pop enige tijd te scheiden voor de kweek, of beïnvloed dit de resultaten niet?

mvg,


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-01 - 00:22:33 send message to tonnl

Mozambiquesijsjes hoeven niet gescheiden te worden tussendoor.
Bekend is dat ze heel vaak 1 of zelfs 2 jaar nodig hebben om aan hun verblijf te wennen vóór ze eventueel gaan broeden. Misschien willen ze zeker weten dat er over meerdere seizoenen voldoende voedsel beschikbaar is.
Ik zou ze lekker laten zitten en een beetje beplanting geven. Een klimop, de conifeer(tje), iest waar ze lekker beschut een nestje kunnen bouwen. Ze zijn gek op dierlijk haar als nestmateriaal.
Veel plezier en succes, Ton.


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-01 - 14:10:56 send message to Guust

Thanks, voor de snelle reactie!
Weet u of ze een voorkeur hebben wat nestplaats/kast betreft?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-04-01 - 15:45:37 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Enkele jaren geleden heb ik met een paar verschillende koppeltjes Mozambique sijzen gekweekt.

Deze koppeltjes zaten apart gehuisvest (in een volière of in een broedkooi 120 x 50 x 60cm) en bleven het gehele jaar bij elkaar.
Ze broedden in de bekende tralie nestkastjes.

leuke vogels!


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-06 - 21:44:07 send message to Guust

Prachtige beestjes! Zo denk ik er ook over!

Ik heb vroeger een gemeenschapsvoliere met parkieten gehad, en tevens met kanaies. Dit is echter al een 15 jaar geleden! Ben nu getrouwd, vader,... Stilletjes aan terug beginnen zou ik denken. Na een tuinhuis staat de bouw van een voliere ook nog op het programma van een van de komende jaren. Momenteel beschik ik nog maar over één koppeltje Mzmbsijsjes. Het zou wel leuk zijn hier dit seizoen resultaat mee te boeken!

De man heeft echter nog geen zang laten horen... Ook niet vorig seizoen, wat me wel een beetje ontgoocheld. Is er iets watik kan voorschotelen om de zang te bevorderen?
Ook alle andere ervaringen ivm het kweken en houden van mozambiquejes zijn welkom!


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-06 - 21:49:01 send message to Guust

quote
Ik zou ze lekker laten zitten en een beetje beplanting geven. Een klimop, de conifeer(tje), iest waar ze lekker beschut een nestje kunnen bouwen. Ze zijn gek op dierlijk haar als nestmateriaal.


Ze hangen, wanneer de Blauwe regen in het blad staat (tussen half april en oktober), middenin het groen. Beschutting genoeg zou ik denken. Het sluit de kooi volledig in, behalve aan de voorzijde dan. 't zal er wel mee te maken hebben dat ze inderdaad moeten wennen aan hun nieuwe habitat... Ik hoop op wat succes dit jaar!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-04-06 - 23:03:46 send message to rupicola

Blauwe Regen?

Als ik het me goed herinner is dit een giftige plant!

Zorg dus dat ze er niet aan kunnen komen!



Zang is erg goed te bevorderen door op enige (gehoor) afstand, maar liefst uit het zicht, nog een koppeltje te huisvesten.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-07 - 00:36:01 send message to tonnl

Da's waar ook, vooral de afvallende zaadjes van de blauwe regen zijn extreem giftig.
Als het redelijk verse importvogels zijn weten ze dat zelf ook, maar ik zou de gok zelf niet nemen.

Ton.


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-07 - 21:29:40 send message to Guust

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Thanks voor de bezorgdheid, maar boven -en zijkanten zijn afgeschermd met glas. Enkel de voorzijde en linkerzijde zijn open. Hieromtrend worden inderdaad alle twijgjes en takjes weggesnoeid. Dat risico kon ik niet nemen!wink ;)
Wat een tweede koppeltje betreft, zal ik eerst nog iemand moeten zien te overtuigen...


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-14 - 16:39:26 send message to Guust

Hallo,

Sinds vandaag zijn ze weer ernstig aan 't bekken, en de man voedert de pop met voedsel uit de krop.
Heb ze dan maar een tralienestje verschaft.
Het vriest wel niet meer, maar de temp schommeld 's nachts nog ronde de 6°C. Is dit te doen, of is de kans op legnood nog te groot? Zijn ze er trouwens gevoelig aan?
Nestmateriaal heb ik nog niet versterkt. Ik denk dat ik ze best even aan het nestbakje laat wennen zeker?
Heb hen ook enkele meelwormen (en buffalowormpjes) verstrekt, omdat dit de man wat meer zin doet krijgen om te paren...

Alle kweekinfo ivm Mozambiquesijsjes, of (liefst nederlandstalige) websites erover zijn welkom!!!

mvg,


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-14 - 17:56:55 send message to Niltava

De temperatuur valt wel mee. Voor de oudervogels kan het en jongen heb je toch pas over een 3 weken als ze eerst een nest, eieren leggen en broeden(14 dagen).
Normaal broeden ze veelal in augustus tot december.
Met wat levend voer(buffalo's), pinkies(diepvries) en een goed eivoer moet het lukken.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-04-14 - 18:15:51 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Kweek:
Mozambiquesijsjes kunnen zowel in een bui-
tenvolière als in een kweekkooi voor nage-
slacht zorgen. Ze hebben een voorkeur voor
nestkorfjes, die wanneer u de dieren bui-
tenshuis houdt, op diverse plaatsen kunt
neerhangen. Bij voldoende beplanting wordt
soms ook een vrijstaand nest gemaakt. De
vogels kunnen dan zelf hun keuze bepalen.
Voor de nestbouw, die het vrouwtje op zich
neemt, worden verschillende zachte materia-
len gebruikt, zoals kortgeknipt henneptouw
en zachte, gedroogde grashalmpjes. Het
gemiddeld aantal eitjes bij deze soort ligt tus-
sen de 2 en 4. Ze zijn wit tot heel licht blauw
met roodbruine spatjes. De eitjes worden vrij-
wel uitsluitend door het vrouwtje bebroed, al
is het mannetje tijdens de nachten ook vaak in
het nestkastje te vinden. Na ongeveer 13
dagen broeden komen de eitjes uit. De jongen
worden door beide ouders gevoerd. Na onge-
veer drie weken vliegen de jongen uit. Ze wor-
den dan nog een paar weken door het man-
netje gevoerd. Zodra de jongen zelfstandig
zijn, kunt u ze beter uitvangen. Ze worden
dan meestal niet meer geduld door het men-
netje. Het kan een jaar duren voordat de
jongen geheel op kleur zijn. Voor die tijd
zijn de mannetjes met moeite te onder-
scheiden van de vrouwtjes. Een goed
kweekstel kan meerdere legsels per jaar
grootbrengen.
Hoewel deze vogeltjes doorgaans prima
gedijen op een menu van zaden en groen-
voer, is er tijdens de kweekperiode
behoefte aan kleine insecten. Zeker als er
jongen zijn, geeft u ze meerdere keren per
dag wat insectenvoer, kleine levende
insecten (o.a. fruitvliegjes) en eivoer.

bron:http://members.lycos.nl/vdbraak/mozambiquesijs.htm

en kijk ook eens hier:
http://www.westlandsevogelvrienden.nl/index.php?name=News&file=article&sid=185


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-19 - 22:27:35 send message to Guust

Ze zijn inderdaad aan het bouwen geslagen. En wel degelijk in het tralie-nestkastje i.p.v. (zoals afgelopen najaar) op de bodem van de kooi. Wel bouwen ze niet constant aan het nest, is dit normaal? Hoe lang doen ze normaal over de bouw? Paren ze frequent, of maar één maal? Deze vragen zijn niet echt uit ongeduld, maar veeleer uit interesse…

In de hoop dat het zover komt, kan ik (als niet aangeslotene van een vogelclub) ergens aan gesloten ringen geraken/bestellen? Ik ben wel woonachtig in Belgie...


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-04-19 - 23:32:15 send message to zebraonline

Het beste geef je van die halfopen rietennestkorfjes...het nest wordt op enkele dagen tijd afgemaakt...ze paren meerdere keren...

Aan ringen komen als niet aangesloten bent bij een club is moeilijk...ik raad je toch aan om lid te worden van AOB of KBOF...bovendien moeten ringen maandenlang op voorhand besteld worden...

p.c. ben je zeker dat je een koppel hebt want 2 mannen en 2 poppen gedragen zich soms ook als een koppel...


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-04-20 - 18:58:35 send message to Guust

Ja hoor, het popje heeft duidelijk de "halsketting", terwijl het mannetje deze niet heeft. Hierover ben ik wel vrij zeker...
Verder lijkt het me gek om voor 1 koppeltje lid te worden van een vereniging. 15 jaar geleden ben ik nog wel lid geweest, maar dan had ik een goed gevulde voliere... Ook voor het nageslacht van één koppel ringen bestellen lijkt me wat gek. Ik zal al maar eerst afwachten of er iets van komt... wink ;)
Blijf ik nestmateriaal verstrekken? Of is er de kans dat ze "overbouwen"?


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-05-14 - 20:33:33 send message to Guust

Ontgoocheling allom...
Sinds 19-04-2006 zijn ze aan het bouwen geslagen, nestje is af, maar nu (bijna een maand later) nog niets van eieren te zien...
Is er nog hoop? Of verwijder ik beter het nestje? Om ze later op het seizoen nog een kans te geven?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede