Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogels in het buitenland kopen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogels in het buitenland kopen?
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-04-04 - 21:56:59

Beste mensen,

Stel; ik ga vogels (Cites appendix II) kopen in het buitenland (Duitsland). Moet ik dan bepaalde regels in acht nemen of is het gewoon een kwestie van in de kofferbak en op naar huis?
Import papieren? Vogelgriep? enz. enz.?

Wie heeft hier ervaring mee.

Groet'n,
Dirk Jan


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-04-05 - 00:52:31

Ben wel benieuwd om welke vogels het gaat?


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-04-05 - 07:58:34

Groenvleugel Ara's. Nou laat ik het zo zeggen ik heb nog niet concreet wat gevonden, maar stel dat. Hoe gaat e.e.a. dan in z'n werk.

Groet'n,
Dirk Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-05 - 08:26:43

Je kan en mag zonder problemen groenvleugel ara's in Duidsland kopen en meenemen naar Nederland. Volgens mij is dit zelfs zo in alle Europeese landen.
Voor Cites I vogels zijn de Cites documenten verplicht voor de koop. Dus kopen en dan achteraf papieren aanvragen mag niet.
Let er bij kopen in het buitenland echter wel op dat daar geen of nauwelijks rekening wordt gehouden met PBFD! Ik kan mij nog uitspraken van een aantal Belgiesche kwekers herinneren van afgelopen jaar waarbij werd gezegt:
quote
Maar nee he, PBFD dat is toch iets van die Hollander? Dat hebben wij hier niet hoor!

Er word naar zeggen dan ook weinig tot geen testen gedaan op PBFD.

Als je het niet zeker weet of een soort zo mag worden meegenomen kun je ook bellen met de Douane. Deze kunnen je vrijwel direct zeggen of een bepaald dier mag worden geimporteerd of niet!


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2006-04-05 - 11:12:29

PBFD bij groenvleugelara's is zeldzaam, zou er persoonlijk wel naar vragen, maar ara's zijn gevoeliger voor maag -en klier en vooral Herpesziekte. Goede afspraken maken is aan te raden alvorens zo maar te kopen op goed geluk. wink ;)


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-04-05 - 12:28:18

Mmm... is de eerste keer dat ik dat hoor. Dat ze minder gevoelig zijn, betekent dat dat ze het eigenlijk nooit hebben, of dat ze wel drager kunnen zijn maar geen ziekte verschijnselen vertonen?

Groet'n,
Dirk Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-05 - 12:57:04

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Minstens zo belangrijk als getest zijn op virussen is om ze niet op een risicovol adres of met een risicovol verleden (hoeveel eigenaren/leeftijd?) te kopen. Een risicovol adres is een verzamelpunt waar vogels geregeld binnenkomen en weer weggaan. Ik zou goed opletten, zeker omdat dit bij een buitenlands adres vermoedelijk wat lastiger in te schatten is.

Binnen de EU heb je voor CITES II vogels geen papieren nodig (mits ze wel een vaste voetring hebben of althans aantoonbaar in gevangenschap gekweekt zijn, zoniet dan is wel een CITES papier/nr vereist). Bij landen die recent bij de EU zijn gekomen zou ik eerst eens wat meer informatie inwinnen alvorens op stap te gaan (maar vermoedelijk ga je zover weg gaat).

Ik heb mij aangemeld bij LNV voor berichten rond regelgeving en maatregelen, ik heb voorals nog niets gelezen waaruit zou blijken dat papegaaien binnen de EU de grens niet over mogen. Het is raadzaam om dit soort zaken op www.minlnv.nl na te gaan als je iets specifieks op het oog hebt.

Vervolgens natuurlijk quarantaine + testen. Maar op de laatsten zou ik niet blindvaren, zeker niet als het om testresultaten gaat, die (vaak al enige tijd terug) door de verkopende partij zijn uitgevoerd.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-04-05 - 16:56:14

Hoi,ik heb zaterdag laatst kontrole gekregen van een DA in dienst van de federale overheid (Belgie).Ik vroeg hem als ik vogels uit onze buurlanden kocht dat ,dat gerust mag maar zei hij het is aangeraden een gezondheidsattest erbij te hebben.Bij eventuele kontrole langs de weg door een bevoegde instantie(politie of douane)kun je mischien problemen krijgen.Een attest afgegeven door een DA is voldoende.Hij zei ook deze vogels eerst voor alle zekerheid in quarantaine te plaatsen,men weet nooit.wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede