Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > grijze kortwieken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-08 - 12:59:23 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik weet niet op welke troon ik zit, volgens mij neem ik een zeer redelijk standpunt in zit ik echt niet zo heel hoog wink ;). Ik heb echt wel gelezen hoe en met welke gevolgen je ze knipt. Ik wijs het ook niet zomaar af, ik zeg alleen dat je wel moet erkennen dat je een duidelijk beperking in mogelijkheden aanbrengt en dit niet moet bagatelliseren zoals in bovenstaande reacties. Een vogel die met zijn vleugels geen snelheid meer kan ontwikkelen, niet kan stijgen, is een aantal voor vogels essentiele mogelijkheden ontnomen. Ik heb aangeven dat dit wat mij betreft verantwoord kan zijn als ze daar andere mogelijkheden voor terug krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat ze die bij jullie ook krijgen.

Inderdaad ook mijn vogels zitten achter gaas, in een afgesloten ruimte, net als bij jullie, dus dat vormt geen enkel argument. Het feit dat vogels houden betekent dat je ze een beperking oplegt, kan nooit als argument gebruikt worden voor het opleggen van nog meer beperkingen. Dat is een drogreden van het zuiverste water.
Het gaat mij om de gevolgtrekking: ze hebben toch niet de vliegruimte zoals in het wild, dus kan ik die mogelijkheden nog wel verder beperken. Dat is een uitermate slecht argument voor wieken (in welke vorm dan ook), wat wel een goed argument kan zijn heb ik reeds meerdere malen aangegeven.


paddo
Website Member
Posts :115

Website Member
2006-04-08 - 13:17:35 send message to paddo

ik weet niet hoe groot jouw volierés zijn johan, maar in minder als 10 meter lengte komt geen ara op snelheid..

Je praat over beperkingen en essentiele eissen die een vogel zal moetten hebben of zou moetten kunnen.
In mijn ogen is vrijheid voor de vogel van groter belang, dan dat hij kan klimmen tijdens een vlucht.
Ik zie dan ook graag mijn vogels LOS in de huiskamer, in plaats van opgesloten in een volieré!



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-08 - 13:21:15 send message to Hawkeye_NL

quote
Het gaat mij om de gevolgtrekking: ze hebben toch niet de vliegruimte zoals in het wild, dus kan ik die mogelijkheden nog wel verder beperken. Dat is een uitermate slecht argument voor wieken (in welke vorm dan ook), wat wel een goed argument kan zijn heb ik reeds meerdere malen aangegeven.


Kijk, dan denken we dus nog meer hetzelfde als dat het in eerste instantie lijkt. Ik heb namelijk nergens beweert dat dat de reden is om te wieken. Juist al die andere redenen zijn voor mij reden om te wieken. Bescherming, veiligheid, mee naar buiten enz. Nooit vanwege dat ze toch nooit vrij kunnen vliegen. Of omdat ze dan zogenaamd veel tammer worden.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-08 - 13:39:45 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@hawkey: inderdaad verschillen het weinig, alleen wekte je een beetje de indruk. Maar misschien ligt dat ook aan mij doordat ik het naast paddo's berichten leg.

@paddo: ik begrijp niet helemaal waarom een gewiekte vogel los in de huiskamer vrijer zou zijn dan in een voliere. Een niet-gewiekte vogel in een voliere van vergelijkbare grootte als de huiskamer lijkt mij toch wat vrijer...

Natuurlijk is jouw situatie veel beter dan dat hij niet gewiekt is maar altijd een kooi of kleine voliere zit (zoals vaak het geval is). Een grote ara moet mijns inziens ook minstens 8 meter lengte hebben, anders vind ik ze ook helemaal niet mooi om te zien.

Ter info: mijn witvoorhoofd amazones hebben een voliere van 6m lang, gemiddeld 2,2m breed, 2,5m hoog. Het is echt fantastisch om ze hierin bezig te zien. Geregeld mogen ze de voliere van de buren van 3x3 er nog even bij hebben, en dan vliegen ze met grote vaart zeer sierlijk door de openstaande deur tussen deze volieres. Het wordt wel erg off-topic zo, maar mocht ik ooit de ruimte hebben, dan bouw ik liever twee volieres van 15x2 dan 15 van 1x4 zoals in de avicultuur helaas gebruikelijk is.

Voor de poster van dit topic: wen de vogel eerst aan de wijze van vasthouden, voor daadwerkelijk te gaan wieken, en maak er een leuk spelletje van. Het is niet verstand om wieken te gebruiken zodat hij gemakkelijker op je hand komt zitten en niet meer weg kan vliegen. De vogel moet zich eerst volkomen op zijn gemakkelijk voelen bij je, en daar moet je de tijd voor nemen, dat lukt meestal niet met enkele weken.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-08 - 14:57:23 send message to natasja

ehm ..

eigenlijk moeten we ons allemaal wel een beetje schamen dat we niet inhoudelijker op de vraag in gegaan zijn van de topicstarter ..

de vraag luide namelijk of kortwieken een verstandig besluit was ivm het probleem van wegvliegen ipv opstappen..

We zijn vrijwel direct over gegaan op de voor en nadelen van het wieken maar uiteindelijk is alleen Johan verder in gegaan op andere mogelijkheden ..

Mijn edels stappen alletwee probleemloos op , maar wellicht dat jouw grijze weigerd op te stappen omdat hij/zij niet terug de kooi in wil ..

er zijn heel veel goeie tips om je papegaai te leren opstappen ,het basisbegrip hierin is toch wel vertrouwen en vertrouwen krijg je o.a. door bij het opstappen een leuke bezigheid te gaan doen , bijvoorbeeld belonen met wat lekkers , of opstappen om de kooi uit te mogen e.d.
belangrijk is dat je je vogel niet alleen laat opstappen om terug in de kooi gezet te worden want dan gaan ze opstappen als iets rottigs ervaren.

Er zijn vast nog veel andere mensen die je kunnen adviseren om je papegaai te laten opstappen, als je de vogel pas 2 weken hebt zou ik er zeker nog wat extra aandacht aanschenken voor je overgaat tot kortwieken , zeker als het niet gekortwiekt zijn verder tot geen problemen leid zou het jammer zijn om deze reden je vogel te kortwieken.



R.a.rook
Website Member
Posts :29

Website Member
2006-04-08 - 20:26:38 send message to R.a.rook

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wat een reacties,

Even voor de duidelijkeheid,
wij overwegen onze grijze te wieken omdat hij tijdens het losvliegen zichzelf heeft verwond, en daarbij bloedde.
Omdat wij nu al zeer gek zijn met hem, willen we graag voorkomen dat hij zich erger verwond, of mischien tegen een raam aanvliegt, met alle gevolgen van dien!
vandaar mijn vraag, niets meer en niets minder.
Ik heb ook in mijn openings post gevraagd of iemand misschien een beter idee heeft.
ik ga hier op deze plek zeker geen welles/nietes discussie voeren.
Gezien de reacties, zal ik de volgende keer mijn vraag hier maar niet meer deponeren!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-08 - 22:04:27 send message to natasja

sja als je niet tegen voor en tegenstanders of voor en tegen argumenten kan dan is dat wellicht verstandig ..

Dit forum zit vol met vogelliefhebbers die allemaal hun eigen kijk op de dingen hebben zolang een discussie/mening netjes gegeven word zou dat geen probleem moeten zijn..


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-04-08 - 22:59:03 send message to dooren

Dat een nieuwkomer op deze wijze zo reageert kan ik wel begrijpen.

Op forums worden wel vaker discussies gevoerd (daar moet je wat ervaring mee hebben), deze vind ik trouwens beschaaft.

En als je de mensen en hun inzichten en belevenissen kent snap je het helemaal.

Dus het valt eigenlijk allemaal wel mee.

Dus R.a.Rook je kunt gerust vragen blijven stellen, je gooit de meningen op een hoop en pikt in jouw ogen de beste eruit happy :)
Gert


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-04-08 - 23:22:49 send message to Swaas

Mijn grijsje is NIET gekortwiekt, en zit ALTIJD los, dag en nacht, doet soms een toerke op zijn gemakjes en komt dan terug op zijn kooi, Thibeau is 9 jaarwink ;)
Of je vogel gekortwiekt is of niet, knagen doen ze als ze ergens aan kunnen, desnoods aan de tafelpoten.
Ik heb hem geleerd om OP zijn kooi te blijvenhappy :)
Mijn ara is nu bijna 2 jaar en 1 keer gekortwiekt (kon nog een beetje vliegen), hij wordt ook geleerd om OP zijn kooi of speelboom te blijven en dat lukt al aardig, elke dag wordt het "aanvliegen " op de arm geleerd, en ze doet het prima.
Deze zomer gaan we buiten vliegen, eerst terug met harnasje, en als het écht goed gaat VRIJ.
Ik ben van mening, wat je vogel niet wil als hij NIET gekortwiekt is, zal hij ook niet doen als hij dit wel is.
Als hij nu wegvliegt of vlucht, doet hij dat "geknipt" ookwink ;)
Geduld en leren is een schone deugd voor de liefhebbers, maar nog zoooo zelden te vinden.
De dag van vandaag moet alles snel snel gaan.....en de resultaten zijn er dan ook soms naar.
Pas op ik gooi naar niemand met stenen, en dit is zéker niet persoonlijk bedoeld, maar algemeen gezien, kom je het op elke dierensite tegen, ......mensen hebben geen geduld meersad :(


papara
Website Member
Posts :12

Website Member
2006-04-09 - 13:40:15 send message to papara

idd met veel geduld kan het ook anders.
kijk maar op mijn site http://www.papara.be onder de rubriek onze ara's .
geen enkele van onze vogels is geknipt of wat dan ook.

greetz


oeda
Website Member
Posts :11

Website Member
2006-04-13 - 22:16:03 send message to oeda

Mijn Müller stapte niet op, vloog weg en was niet vast te pakken zonder dat ze stress kreeg en begon te bijten.
Na veel lezen en veel van dit soort discussies te volgen heb ik 5 weken geleden besloten haar te kortwieken.
In de afgelopen 5 weken heb ik meer met haar bereikt dan in de 14 jaar daarvoor!
Ze heeft geaccepteerd dat ze niet kan vliegen (vluchten) en stapt nu op een roostertje op en gaat mee naar buiten de tuin in. In het begin moest ik aandringen om haar op te laten stappen, inmiddel komt ze naar de deur zodra ik aankom met het rooster. Bijkomend voordeel is dat ze nu ook overdag los in huis kan, zonder tegen ramen aan te vliegen!
Voor mijn vogel was wieken dus een perfecte oplossing!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-04-18 - 09:04:36 send message to Hawkeye_NL

@Papara, en welke vogel[s] gaan er nu zo los mee naar buiten?
Heb je daar ook foto's van? of zitten bij jullie de vogels uitsluitend binnen?
Ik heb ook een paar foto's gemaakt gisteren tijdens mijn bezoekje in Maurik bij Miran.
Deze twee vogels zijn wel gewiekt en zitten de hele dag los. Binnen & buiten! Dit zonder enig extra risico. De grijze op de foto heeft in het verleden al eens een vlucht gemaakt van ruim 1500 meter vanaf huis naar een boerderij een eind verder op. Dit terwijl hij dus gewiekt was! Wieken is dan ook niet het vliegvermogen afnemen maar beperken tot een vlucht in rechte of liefst diagonale neergaande lijn. Het draagvermogen zo ver inbinden dat de vogel niet kan klimmen in de vlucht waar het de kans heeft meegesleurt te worden door de termieken en windvlagen enz.











Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede