Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek zebravinken. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweek zebravinken.
ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-04-18 - 14:24:37 send message to ichebasje

Goede middag allemaal.

Mijn koppeltjes zebravinken in de binnenvoliere zijn redelijk fanatiek in het leggen van eitjes.happy :)
Ze hebben nog geen nest gelegenheid. Ik heb dit in eerste instantie bewust gedaan om het kweken niet te bevorderen.
Nu is het mijn vraag of ze na 1 of 2 nestjes vanzelf op zullen houden met het leggen van eitjes, indien ik de kastjes dan weghaal. Of dat de vogels dan in de volcontinue gaan met het maken van nestjes en het grootbrengen van jongen. Ik weet dat de zebravink een erg productief vogeltje kan zijn.

Alvast van harte bedankt.
Bas


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-04-18 - 14:29:42 send message to ichebasje

Want het natuurlijk niet goed voor de poppen om nu on de dag een ei te leggen en dit continue voort te zetten.
Ze zijn wel goed voorzien in sepia grit, fruit en eivoer maar conditioneel moet dit ontzettend zwaar zijn.
Groetjes, Bas


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-04-18 - 21:39:19 send message to meyer

Waarom neem je een koppeltje als je toch niet wil kweken.
Had je beter twee mannetjes kunnen nemen.
Wat is de reden dat ze geen jongen mogen grootbrengen??


groeten Meyerwink ;)


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-04-19 - 04:10:03 send message to cocobar

Vervang de eitjes door nep-eitjes van plastic. Dan blijven ze niet constant nieuwe eitjes leggen...


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-04-19 - 08:38:17 send message to ichebasje

Hoi Meyer.

Ze mogen natuurlijk wel eens een nestje grootbrengen. Dat is ook geen enkel probleem. Alleen, het hele jaar broeden lijkt me ook voor de vogels niet echt goed.
Dan wordt het ook, "hoe kom ik van de jonge vogels af" bij wijze van spreken. Heb ook hier op het forum ergens gelezen, "4 jongen kun je bij elke dierenwinkel wel kwijt" maar als je elke 2 maanden met een aantal vogels aankomt is het maar weer de vraag.
Het is bij heel veel vogels zo dat ook al zitten de koppels in de voliere bij elkaar ze niet, of veel minder de neiging hebben om te nestelen. Ik had verwacht dat dit ook met de zebra's zo zou zijn.
Nu dit dus duidelijk niet zo is zal ik ze zeker niet "verbieden" om een nestje groot te brengen.
Groetjes, Bas


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-04-19 - 08:42:08 send message to ichebasje

Hoi Cocobar.

Dat van die kunstof nepeitjes, had ik nog niet als zodanig over gedacht. Ken het wel van vroeger bij de opa's die de kanarie eieren eerst uitraapten om ze gelijktijdig uit te laten komen. Maar niet aan gedacht dat het het leggen van eieren tegen zou kunnen gaan. Lijkt me wel het nadeel dat ze wel constant gaan broeden.
Dan is het neem ik aan, aan te raden deze nepeitjes na een iets verlengde "broedperiode" ook uit te rapen?
Bedankt voor je reactie, ze mogen eerst eens een nestje grootbrengen en dan gaan we eens verder kijken.happy :)
Groetjes Bas.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-04-19 - 15:07:57 send message to zebraonline

Als je wil dat zebravinken ophouden met kweken of het leggen van eitjes dan mag je hen maar 1x per dag gedurende 10min. drink- of badwater geven...


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-19 - 18:12:48 send message to Niltava

je kunt ze natuurlijk ook helemaal geen drinkwater geven. Dan hoef je na een paar dagen ook geen voer meer te geven.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-04-19 - 18:49:02 send message to cocobar

Klinkt natuurlijk controversieel en zou ikzelf nooit aanraden aan een beginner.
Wel is het zo dat dit de enige manier is om de broeddrift van de zebravink in te dijken, want zo boots je het droge seizoen (of droge tijden) na die voor hen in Australie duid op moeilijke, zware tijden en dus geen geschikt moment om voort te planten...
Maar nogmaals, dit is niet aan te raden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-19 - 19:34:38 send message to Niltava

In droge tijden trekken de zebravinken naar plaatsen waar nog wel water is. Water is niet de stimulans mar de beschikbaarheid van voedsel als gevolg de regen.
Verandering van voeding en het niet aanbieden van nestmateriaal/plaats in de breedste zin van het woord zal meer teweegbrengen.
Zoals je al aangeeft water(tijdelijk) onthouden lijkt mij zeer riskant en helemaal als leek.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-04-19 - 21:48:09 send message to rupicola

Zebravinken zijn eenvoudig af te stoppen v.w.b. het broedproces, door geen nestgelegenheden te verschaffen. Verder kun je mannen en poppen van elkaar scheiden.

Het onthouden van water kon vroeger misschien wel met wildvangvogels of destijds met de eerste generaties, maar inmiddels is de zebravink in Europa meer dan gedomesticeerd.
Dit houdt o.a. in dat zij qua formaat en kleur, maar vooral ook genetische en qua gedrag totaal zijn veranderd en minimaal tientallen generaties ver afstaan van de wilde zebravink.

M.a.w. een gedomesticeerde zebravink is eigenlijk een geheel andere soort dan de wilde zebravink.
(zie het als een ondersoort (Taeniopygia guttata domesticus)

Het onthouden van schoon drink en badwater aan gedomesticeerde zebravinken is, zeker gezien het aankomende zomerseizoen sterk af te raden en m.i. ook ethisch onverantwoord!


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-04-19 - 23:10:11 send message to zebraonline

Je hoeft ze niet te onthouden maar ze gewoon maar 1 keer per dag laten drinken...ik ken een kweker die dit al 20 jaar lang doet zonder problemen...bovendien krijgen de vogels zo steeds vers en fris water te drinken...er zal er misschien eentje op 100 van dood gaan maar die hoort dan tot de categorie van zeer zwak en is dus eigenlijk toch al ten dode opgeschreven...

Iki las ook dat je ze na enkele dagen zonder water ook niet zou moeten voeren...zet eens een gezonde zebravink een week zonder drinken...je zal raar opkijken...
1 dag zonder eten is dan wel dodelijk...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-20 - 01:33:42 send message to tonnl

Wat er allemaal mogelijk is of wat wenselijk is kan nogal verschillen.
Jij kan zelf ook wel een week of 3 zonder eten...


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-04-20 - 01:47:38 send message to zebraonline

Er is een aantal jaar geleden een onderzoek geweest aan de universiteit waar zebravinken maandelang geen druppel water kregen...de vogels kregen enkel zaad en om de 2 dagen een stukje groenvoer...de zebravinken deden het goed maar wilden enkel niet kweken...
Zebravinken zijn van nature zo gebouwd dat ze enorm zuinig omspringen met water en zoveel mogelijk vocht uit hun voeding halen...zet je ze lange tijd zonder enige vorm van vocht dan zal hun lichaam in spaarstand gaan en zo weinig mogelijk vocht verliezen...zelfs hun ogen zullen halfdicht gaan om het vochtverlies langs daar te beperken...
Langs de andere kant kunnen ze geen dag zonder eten(ook al geef je zoveel water als mogelijk) door hun snelle bioritme...
Dat ze in het wild trekken naar gebieden waar water is klopt, maar ze doen er soms dagen of langer over om die te bereiken terwijl ze in volle inspanning zijn...

Jullie kunnen ervan denken wat jullie willen maar graag enkel reactie van zebrakenners...de rest vergelijkt en gokt maar...


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-20 - 06:59:55 send message to Niltava

quote

Iki las ook dat je ze na enkele dagen zonder water ook niet zou moeten voeren...zet eens een gezonde zebravink een week zonder drinken...je zal raar opkijken...
1 dag zonder eten is dan wel dodelijk...


Als je de onderzoeken ook zo goed leest snap ik best dat je tot bepaalde conclussies komt.

quote
Dat ze in het wild trekken naar gebieden waar water is klopt, maar ze doen er soms dagen of langer over om die te bereiken terwijl ze in volle inspanning zijn...



Ondertussen voornamelijk halfrijpe zaden etend en insecten. Een bron van vocht en drinken waar ze kunnen.
Denk ook niet dat men zit te wachten op vogels die met halfgesloten ogen zitten die ze even later sluiten.
En zoals rupicola al zei, je moet niet appels met peren vergelijken.


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-04-20 - 11:16:36 send message to ichebasje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo iedereen.

Ik had niet verwacht dat er door mijn vraag een discussie als deze zou losbarsten.

Het niet verstrekken van water vind ik ethisch gezien bij onze vogels niet verantwoord. Het was/is misschien een manier waarop de vogels in het wild kunnen overleven door op de "spaarstand" te gaan. Naar mijn mening kan en mag een houder die niet ontzettend veel verstand van de vogels heeft deze manier niet toepassen. (Het lijkt mij meer iets voor in een vogelpark waar de vogels in een "natuurlijke omgeving" leven de volledige situatie na te bootsen.) Het is ook niet leuk voor de vogelhouder. Men neemt een aantal vogels om daar plezier aan te beleven. Zeker de zebravink is van nature een erg druk vogeltje, waar men een hoop lol aan beleeft. Alleen al bij het kijken ernaar.
Het niet verstrekken van drinkwater, en daardoor in conditie achteruitgaan van de vogels is waarschijnlijk geen leuk gezicht. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat het er leuk uitziet een vogel lusteloos met half gesloten ogen een beetje op een stokje te zien suffen. Anderen hebben al opgemerkt dat een mens ook wel een aantal weken op water kan overleven. De mens gaat dan ook in "spaarstand" oftewel is niet meer in staat om normaal te functioneren. De vogel dus ook niet. Voor mij is dit dus geen manier om de broeddrift te beperken!
Er wordt gezegd om maar 1 maal per dag 10m drinkwater te geven.
Zullen de vogels dan niet in die 10m proberen net zoveel vocht op te nemen als normaal in 24u?

Zoals ik in mijn eerste post had gemeld, had ik verwacht dat door het niet voorzien in nestkastjes, poetskatoen en andere vormen van nestmateriaal de broeddrift te verminderen/voorkomen.

Ik ben zeker geen kenner. Maar het onstaan van de ondersoort ... domesticus lijkt waarschijnlijk.
Misschien niet in de letterlijke zin van het woord. Maar door het kweken op verschillende kleuren en posturen zullen toch de eigenschappen van de vogels gaan veranderen. Ik heb helaas te weinig kennis om dat goed met woorden te kunnen onderbouwen.

Ik heb besloten dat ze nu een nestje mogen grootbrengen. Hierna haal ik alle voorzieningen om een nestje te bouwen weer weg.
Iedereen bedankt voor de reacties. Misschien dat iemand nog met een andere optie komt.

Nog een vraag van mijn kant. Weet iemand of ze door zullen gaan met nestelen na 1 of 2 nesten, of dat de nestkastjes dan alleen gebruikt zullen gaan worden als slaapnest?

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier van kweken. De een denkt dit de ander dat. Ik probeer via dit medium zoveel mogelijk te weten te komen over de verzorging en eventuele kweek van mijn vogels.
Door de verschillende topics te lezen kan iedereen proberen zijn manier van vogelhouden te optimaliseren.

MVG, Bas.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede