Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Grijze roodstaart??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Grijze roodstaart???
Valkmans
Website Member
Posts :7

Website Member
2006-04-19 - 23:11:08 send message to Valkmans

Ben mij al een geruime tijd an het inlichten over het houden van een Grijze Roodstaart. Ik werk fulltime, mijn vriendin ook, maar ben nooit lang weg (bv op vakantie vooor twee weken)
Is het doenbaar om de papegaai toch goed op te voeden maar er wel niet 5 uur op een dag mee bezig te zijn?
Kan een spelende radio overdag als we weg zijn enig soelaas bieden?

Graag enkel antwoord van ervaren papegaai-houders... niet van mensen die ergens iets via via hebben opgevangen
Bedankt!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-20 - 01:53:32 send message to tonnl

Je wilt alleen antwoord dat in je straatje past zo te lezen... happy :)
Mijn mening; neem (minstens) twee vogels als je de hele dag weg bent. Een enkeling verpietert vaak anders.
Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-20 - 08:53:07 send message to ParkietenPeter

Ja, wat wil je eigenlijk horen?
Zoals je de vraag stelt neem je geen genoegen met een nee?

Het is inderdaad zaak als je maar 5 uur thuis bent per dag is dit absoluut te weinig om een papegaai binnen in huis te houden. (Je zult i die 5 uur ook nog je huishouden moeten doen)
Je moet dan op z'n minst inderdaad twee vogels nemen zodat ze een partner hebben die er is wanneer zij er een nodig hebben. Dit kunnen dan wel twee tamme vogels zijn.

Doe je dit niet, leidt dit onherroepelik tot plukken, sterotype gedrag (oftewel gestoort gedrag) of in het ergere geval zelfverminking!

Hier zitten de asiels en opvangcentra al te vol van! Dat zou je niet willen.

Als je geen verandering in je leef gewoonte kunt/wilt aanbrengen is een papegaai niets voor jullie.




Zou je zoiets in je huiskamer willen houden? Buiten het feit dat ze zelf neit gelukkig zullen zijn.

Veel wijsheid toegewenst,

wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-20 - 09:04:45 send message to johanblok

Een grijze roodstaart wordt vaak vergeleken met een drie of vier jarig kind. Deze hebben ook bijna 24 uur per dag toezicht en aandacht nodig. Dit geldt ook voor het solitair houden van een papegaai. Omdat verantwoord te doen dien je heel veel met de vogel te ondernemen. Tenzij jullie iets aan de werksituatie veranderen is dat onmogelijk.

Ik raad het uberhaupt niet aan om een papegaai solitair te houden, maar zeker niet in jullie werksituatie. Je kunt uitstekend een tamme grijzeroodstaart houden, als je deze van een kameraad voorziet (hoeft niet perse een partner in die zin te zijn dat het een man en pop is). Als je ze een voldoende groot verblijf geeft (eigenlijk minstens een grondoppervlak van 1mx2m) met de juiste inrichting vermaken ze zich uitstekend terwijl hun loonslaafjes bezig zijn hun voer te verdienen wink ;).

Misschien is het raadzaam om het opvangcentrum NOP in Veldhoven eens te bezoeken. Dan zie je het gedrag van papegaaien en bij een deel ook de gevolgen van verkeerd houden in met name de huiskamer.


deijlrene
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-04-20 - 14:24:30 send message to deijlrene

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo valkmans,

let maar niet op de eerste 2 antwoorden en dan bedoel ik het gedeelte van wat wil je nou eigenlij khoren bla bla bla, deze lezen de vraag volgens mij niet goed.

Ik snap wat je bedoeld, je hoort van veel mensen dat je geen papegaai moet nemen maar deze mensen hebben zelf geen papegaai en hebben alleen verhalen van via via via.

Ik heb zelf sinds een maand of 4 a 5 een papegaai ( witkuifkaketoe) en veel mensen raden hem af. maar ook zei iemand tegen me dat als je vertrouwen hebt in jezelf en je denkt de papegaai een goed leven te kunnen bieden dan moet je er gewoon voor gaan.

Dat een papegaai vergeleken wordt met een kind van 3 of 4 jaar is absolute onzin vind ik, ja hij is net zo intelligent zeggen ze, maar een papegaai kan je wel gewoon leren alleen te zijn. rocco kan ook gewoon alleen zijn.

zorg dat je niet een TE vast ritme hebt en ook je papegaai niet zodat als er wat gebeurt wat dit ritme verstoort hij van slag raakt.

Op het moment dat jij overdag weg ben maar smorgens en savonds lekker aandacht geeft, en je zorgt dat ie overdag genoeg te doen heeft en zich dus niet verveelt, speeltjes, genoeg eten, radio/tv aan, noem het maar op, dan komt dat best wel goed. als je maar wel zorgt dat ie savonds dan lekker wat aandacht krijgt, en smorgens voordat je weggaat nog even laat weten dat je weet dat ie er is.

Het volgende is niet rot bedoeld naar dit forum

Maar hier zitten naar mijn gevoel veel mensen die sowieso tegen een papegaai in de woonkamer zijn en je dus simpelweg altijd zullen afraden er 1 te nemen.
Terwijl ook al ben je overdag veel weg maar je maakt dit savond goed, en je gaat ook lekker daagjes dat je vrij bent met hem naar buiten als het mooi weer is en je laat hem meer zien dan de woonkamer en zijn kooi, en je betrekt hem in de familie dan zal die een wereldleven hebben bij je.

Ik heb nu zelf zoiets, wat ik eerder hierboven al zei, als jij vertrouwen hebt in jezelf en je weet waar je aan begint en je weet dat je een goed leven kan geven dan moet je er gewoon voor gaan.


deijlrene
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-04-20 - 14:30:07 send message to deijlrene

p.s op het moment dat je 9 uur per weg bent en je vriendin ook dan betekent dit dat je echt nog wel aardig wat tijd hebt hiernaast.

Wel moet je nadenken of het niet zo wordt dat de papegaai TE veel en TE lang alleen is, en ja dat is iets wat je zelf zal moeten bekijken, ikzelf vind het wel aan de lange kant, en 5 dagen per week is ook wel erg veel. dit betekent dat de papegaai per week minimaal 45 uur alleen is overdag en snachts nog eens 50 uur. dus 95 uur.

dan zijn er nog dingen wat eerder hier werd gezegt als huishouden, dit betekent ook boodschappen en in andere kamers bezig zijn, dus hier gaat ook nog eens enkele uren inzitten. dan zal je ook nog wel op visite gaan. en met al deze dingen kan je je papegaai trouwens zoveel mogelijk betrekken maar zal zeker niet altijd gaan.

Dus bedenk dat een papegaai een sociale vogel is en kijk in hoeverre je het zelf fijn zou vinden om 96 uur per week alleen te moeten zijn.

zou je dat in zijn geval niet erg vinden omdat er dan nog genoeg tijd is waar die WEL aandacht krijgt of heb je zoiets van nou dat is toch wel erg veel.

WEl kan je inderdaad 2 papegaaien of kromsnavels nemen, dit zou ik in jou geval zeker overwegen. dan zijn ze nooit alleen, en je kan ze net zo goed tam maken en lekker overal mee naar toe nemen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-20 - 14:40:06 send message to ParkietenPeter

Noi Rene, dat je je zelfvertrouwen wilt profileren, moge duidelijk zijn.

Die leden die hier gereageerd hebben tot nu zijn net diegene die dus wél, (en meer dan 4-5 maanden), ervaring hebben met papegaaien. Dus om je eerste stelling zo hard te uiten is wel erg kort door de bocht.

Dat er uitzonderingen op de regel zijn, moge ook duidelijk zijn.

Rene, Wat is nu eigenlijk jouw eigen meningn en ervaring op dit gebied?

Misschien een rare vraag op het eerste gezicht, laat het met uitleggen;

Je zegt zelf in je eerste reactie: "Het moet kunnen als je zelf vertrouwen hebt."
In je tweede reactie raadt je het hem ten strengste af omdat je het zelf niet goed vind dat een papagaai 95 uur alleen zit!

Begrijp me niet verkeerd, maar een beetje tegenstrijdig is het natuurlijk hartstikke wel.

Blijft zaak om er altijd heeeeel goed over na te denken voordat je eraan begint.

happy :) Peter


deijlrene
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-04-20 - 15:14:36 send message to deijlrene

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik begrijp ten eerste niet zo goed waarom er ZOVEEL topics TEGEN elkaar gestreden moeten worden en zo negatieve ondertoon moeten hebben daarom kwam ik even zo kort door de bocht of hard over. zeker omdat het me hier eerder is opgevallen dat er soms erg raar werd gereageerd. en niets uit de vraag waar het om gaat stond ergens in dat ie niet open stond voor elk antwoord, er stond alleen maar in dat ie ervaringen wil van mensen die daadwerkelijk een papegaai hebben en niet van mensen die via via verhalen hebben gehoord, en dat is toch niet meer dan normaal.


Ik vind inderdaad dat als hij genoeg zelfvertrouwen heeft en met andere woorden in zijn eigen kunnen geloofd en hij er goed overnadenkt en op een punt komt dat hij denkt van nou het moet kunnen ja dan moet ie er voor gaan, en niet teveel naar andere mensen luisteren maar zijn eigen gevoel en verstand volgen. dat probeer ik eerst duidelijk te maken.

Iedere papegaai is anders, ieder persoon is anders. de ene papegaai zal een goed leven hebben bij mensen die zoveel weg zijn, en de andere papegaai een slecht leven. deels door hoe er wordt omgegaan met de papegaai ten eerste in de tijd dat de mensen er wel zijn, en dan bedoel ik wordt de papegaai opgenomen in de familie en gaat de papegaai mee met boodschappen doen, helpt ie mee met opruimen ( bij wijze van spreken) ga je samen douchen en al dat soort dingen, op het moment dat de papegaai zo'n goede band met de familie heeft en hierdoor zo gelukkig is dat ie het alleen zijn op de koop toeneemt en dit niet erg vind omdat ie genoeg positieve dingen ervaart, ja dan kan het dus wel. maar op het moment dat de papegaai in zijn kooi blijft en savond er even uitmag en nooit mee naar buiten mag, niet verder komt dan de woonkamer of de bank ja dan is het een heel ander verhaal en zou ik het niet doen.

Ook moet er gekeken worden naar hoeveel de mensen willen besteden aan de papegaai, en dan denk ik aan wat voor kooi wordt de papegaai ingezet, hoeveel speeltjes krijgt de papegaai, wordt er hier veel mee afgewisselt zodat het een uitdaging blijft in de kooi.
en verder blijft de radio lekker aan, of de tv is er genoeg afleiding, is er vanuit de kooi genoeg te zien.
AL deze dingen hierboven maken dat je als buitenstaander moeilijk kan zeggen doe het wel of doe het niet, en dus kom ik weer op zijn eigen vertrouwen en kunnen, in hoeverre kan je hem een goed leven geven.

Ikzelf vind zoveel uur alleen aan de lange kant en zou daardoor zelf neigen om het niet te doen maar hij moet zo'n beslissing toch uiteindelijk zelf nemen en hij moet wel naar zijn eigen gevoel en verstand blijven luisteren. dus dat is niet tegenspreken dat is gewoon mijn eigen mening geven en ook zeggen dat ie naar zich zelf moet blijven luisteren.

Gevoel hebben we niet voor niets en verstand ook niet, voeg dit samen en denk echt goed na over iets en 9 van de 10 keer maak je de goede beslissing. ook met dit.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-20 - 15:33:49 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De meeste mensen hier hebben echt wel ervaring met papegaaien. Zelf heb ik een jaar of 9 papegaaien, waarbij ik een behoorlijk deel van deze vogels ook in de huiskamer gehad hebt. Een solitair gehouden huiskamervogel dient gewoon heel veel aandacht te krijgen, wil het op den lange duur (meerdere jaren na broedrijp worden) goed blijven gaan. In dat opzicht is een papegaai eerder te vergelijken met een kind als met een ander huisdier zoals een hond, kat of konijn. Een hond en zeker een kat is veel gemakkelijker, ook omdat dit gedomesticeerde dieren zijn, van een papegaai kun je dat niet zeggen.
Een papegaai vraagt dus een veel hogere investering, ook wel kwa geld, maar vooral ook kwa tijd en energie. Als je allebij fulltime werkt is het vragen om problemen, tenzij de vogel gezelschap krijgt van een andere vogel.

In vier maanden kun je overigens absoluut niet beoordelen of het echt goed gaat, in die tijd is de papegaai nog maar net enigzins gewend, daar zijn meerdere jaren voor nodig.


deijlrene
Website Member
Posts :10

Website Member
2006-04-20 - 15:40:20 send message to deijlrene

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
De meeste mensen hier hebben echt wel ervaring met papegaaien.
...
In vier maanden kun je overigens absoluut niet beoordelen of het goed gaat, in die tijd is de papegaai nog maar net enigzins gewend, daar zijn meerdere jaren voor nodig.




Ik zeg ook niet dat de mensen hier geen verstand hebben van papegaaien, ik vroeg me alleen maar af waarom er zo raar op de starter van het topic wordt gereageerd zo van, hij wil geen negatief antwoord horen. daar gaat het mij om.
De rest is helemaal niet negatief en geef ik alleen maar gelijk in, zeker een 2e papegaai nemen in plaats van 1 ben ik het helemaal mee eens en verkleint de kans op negatieve ontwikkelingen.

Alleen zeg ik ook dat het heel erg ligt aan de situatie waarin de papegaai komt. je hebt mensen die papegaaien zien als een parkietje hup in de kooi af en toe eruit en eten geven en drinken en thats it ( wat ook zielig is voor een parkiet maar noem het even als voorbeeld), maar je hebt ook mensen zoals ik boven al beschreef, die de papegaai zien als een deel van het gezin, dus mee op visitie mee boodschappen doen, mee op vakantie noem het maar op. en die mensen kan je niet met elkaar vergelijken, en de 2 papegaaien bij deze 2 groepen mensen zullen ook al zijn ze bijvoorbeeld even lang alleen, toch een HEEL ander leven hebben, de ene zal duidelijk gelukkiger zijn als de ander.

En onder welke categorie de starter van dit topic valt ja daar kan ik niet over oordelen en jullie ook niet, dat is aan de persoon zelf en dan kom ik wederom terug op het eigen vertrouwen en kennis en wat voor leven hij de gaai wil geven.

Mijn ouders en ik hebben vroeger eerder een papegaai gehad dus ik weet wel degelijk waar ik over praat.


En tevens weet ik ook dat rocco het hier wel degelijk goed heeft, hij ziet er gezond uit en erg aanhankelijk en lief, en gaat ook nu het lekker weer is lekker mee naar het balkon, lekker klimmen, mee met de hond naar buiten, mee douchen mee huishouden doen, noem het maar op. maar wel op zo;n manier dat ie ook genoeg tijd zichzelf moet vermaken.

(quote leesbaar bijgesteld)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-20 - 16:19:46 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
ik vroeg me alleen maar af waarom er zo raar op de starter van het topic wordt gereageerd


Rene, ook dit heeft met ervaring te maken.

Als je je nl. al GERUIME tijd aan het omhoren bent, MOET je heel vaak tegen gekomen zijn dat het niet goed is. Als je dan zo start getuigd dit in de ogen van vele liefhebbers niet van doordachtheid maar het op zoek zijn naar een excuus om het wél te doen. (PAS OP: Ik wil niet direct zeggen dat dit daadwerkelijk de achterliggende gedachte is, maar het komt heel sterk zo over)

quote
Misschien is het raadzaam om het opvangcentrum NOP in Veldhoven eens te bezoeken. Dan zie je het gedrag van papegaaien en bij een deel ook de gevolgen van verkeerd houden in met name de huiskamer.

En dat is de keiharde reeele ervaring van vele papegaaien.

Het geluk van een papegaai is gedegen onderzocht door echte deskundigen, en als die aangeven dat de belevingswereld van een papegaai te vergelijken is met een 4 jarig kind, wie ben ik dan om dit tegen te spreken?

quote
Op het moment dat jij overdag weg ben maar smorgens en savonds lekker aandacht geeft,

Dan zal dit best wel enige tijd, 4,5,6 maanden 1 jaar goed gaan. Maar dat is nog lang geen maatstaf voor 50-60 jaar goede zorg.
Een mensenbaby kan lange tijd volstaan met slapen, eten en de aandacht die het krijgt als het wakker is (lees relatief kort dus).
Máár, naarmate de mens groeit zal het zeker meer tijd vragen. Besteed je hier te weinig aandacht aan, dan zul je er zeker de vruchten van plukken. Een mens die té weinig aandacht gekregen heeft tijdens zijn hele opgroeiproces zal niet het geluk smaken die een kind die wel de benodigde aandacht gekregen heeft, wel smaakt. (Ook hier is veel onderzoek naar gedaan)

Dus 5 uur per dag aandacht? Ís te weinig op den lange duur.

Ik hoop, Valkmans, dat ik heb kunnen onderbouwen waarom het niet raadzaam is om in jouw situatie een papegaai alleen te huisvesten. Een kameraadje doet wonderen. Dit hoeft trouwens aan de tamheid van de vogels niets uit maken, ze kunnen net zo tam blijven. En dan is het, althans in mijn ogen, verantwoord genieten. wink ;)

Peter.


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-04-20 - 20:46:47 send message to arwen

Helemaal met de vorige berichten eens.Een papegaai vergt meer tijd als alleen maar s,morgens en s,avonds wat aandacht.En ze zijn intelligent.en je kan ze vergelijken met 3 a 4 jarigen.Een papegaai moet een deel van je gezin zijn,niet alleen maar een vogel in een kooi ,die er af en toe uit mag.In jou situatie zou ik idd 2 gaaien nemen.alleen al vanwege de gezellschap van een andere vogel.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-21 - 01:57:27 send message to tonnl

Ik heb ook mijn opmerking helemaal niet vervelend bedoeld, er stond zelfs een smiley bij.
Ik ben benieuw wat de vraagsteller zelf vindt van de antwoorden tot nu toe.
Ton.


Valkmans
Website Member
Posts :7

Website Member
2006-04-21 - 11:43:17 send message to Valkmans

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Lijkt me duidelijk hé, maar je moet weten dat ik en m'n partner glijdende werkuren hebben en dat er toch wel altijd iemand thuis is meer dan de helft van de tijd. Maar goed, ik ga er mijn lessen uit trekken. Ik zie vogeltjes veel te graag om ze te laten afzien, dus ga ik er geen houden.
Maar...
Concreet houdt dit allemaal in dat papegaaien enkel door werklozen, gepensioneerden of renteniers kunnen gehouden worden. En daar geloof ik geen fluit van!



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-04-21 - 12:52:41 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Concreet houdt dit allemaal in dat papegaaien enkel door werklozen, gepensioneerden of renteniers kunnen gehouden worden. En daar geloof ik geen fluit van!


Alles nog eens nalezend en zeker de aanvulling in gedachte nemend (die in mijn ogen wel nogal een verschil uitmaakt) moet ik je gelijk geven.

Je hoeft natuurlijk niet 5 uur per dag met de vogel intensief bezig te zijn. (Had ik verkeerd geinterpreteerd, sorry)

Als het er op uit zou draaien dat de vogel door glijdende werkuren (diensten neem ik aan?) niet regelmatig langere tijd alleen is, zal het wellicht mee kunnen vallen. Die langere tijd is dan welliswaar per vogel verschillend. Daar is denk ik geen stelregel voor. Enkele uren kan hij best alleen zijn. Het is absoluut niet zo dat ene papegaai constant iemand om zich heen moet hebben. Afleiding bijv. door speelgoed, voedselapparaatjes e.d., is dan wel te prefereren.

Op basis van de uitgebreidere info zou ik zeggen dat het wel een kans zou moeten hebben.

wink ;) Peter

ps.Klinkt natuurlijk enorm tegenstrijdig, maar op basis van de aanvullende info.


reneetje
Website Member
Posts :71

Website Member
2006-04-21 - 13:43:30 send message to reneetje

ja goed het is wel eerlijk.

Maar het was ook niet duidelijk dat de werktijden natuurlijk verschillend waren, normaal ga je er dan vanuit van smorgens 9 tot savonds 5 bijvoorbeeld beide. Maar in dit geval is er inderdaad dan halve dagen bijvoorebeeld sowieso iemand thuis.


Concreet houdt dit allemaal in dat papegaaien enkel door werklozen, gepensioneerden of renteniers kunnen gehouden worden. En daar geloof ik geen fluit van!

dit hierboven is idd natuurlijk niet waar, maar dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het goed is wat er gebeurt. 9 van de 10 papegaaien zitten bij mensen die waarschijnlijk ook gewoon hele dagen werken, maar dit maakt het niet goed voor de papegaai en daarom zijn er ook zoveel papegaaien in opvangs en te koop overal op internet.

Maar de meeste van deze mensen nemen dan ook niet de moeite wat jij doet en je er eerst eens goed in te verdiepen. en dat is het voordeel wat jij hebt en evt de papegaai heeft die bij jou komt.


Als ik jou was zou ik eerst gewoon eens berekenen hoeveel de papegaai daadwerkelijk alleen zou zijn.

ten tweede wat ik al eerder zei, ga ook na hoe jij met je papegaai om zou gaan? en dan bedoel ik dus of ff af en toe eruit halen en er mee kroelen en spelletjes doen en noem het maar op. of wil je zoals tegenwoordig steeds meer gebeurt gelukkig je papegaai lekker mee naar buiten nemen, lekker mee boodschappen doen en betrekken in alles.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede