Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > meelwormen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : meelwormen
starter
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-04-23 - 18:11:41 send message to starter

Hoi, ik heb onlangs een japanse nachtegaal aangeschaft, en de verkoper vertelde dat ik hem universeel voer en meelwormen moet geven.Nu is mijn vraag, hoeveel meelwormen kan ik geven, want ik heb gehoord dat je niet teveel mag geven. De tweede vraag is hoelang kan ik die meelwormen in de voliere laten zitten, ant na 1 dag zienze er behoorlijk zwart en bewegingloos uit, kan ik ze laen staan tot ze opzijn??? Alvast bedankt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-04-23 - 18:16:12 send message to Niltava

Als ze zwart zien en nog in de voliere liggen geef je veel te veel.
Enkele per dag is voldoende buiten het (broed(seizoen)en.
Dus 3-6
Wel is het verstandig om ze op een meelwormenvoer te zetten dan wordt hun voedingswaarde hoger/beter en heb je niet de nadelen die men (terecht) noemt over meelwormen.
Met meelwormenvoer bedoel ik niet eivoer of legkorrel oid maar bijv. van aves, avian ed.
Succes.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-04-24 - 01:46:08 send message to tonnl

Nog een aanvulling, ik zou de nachtegaal zeker ook fruit aanbieden. Bessen, banaan, sinaasappel, peer etc. Gewoon af en toe geven en laat de vogel zelf kijken wat hij lust.

Spinnen is hij ook gek op, vangen maar dus als je durft... happy :).

Ton.


stoondtweety
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-09-23 - 02:01:30 send message to stoondtweety

is èèn kruisspin giftig of zijn er bij ons geen giftige spinnen voor de vogels


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-23 - 10:20:53 send message to tonnl

Nachtegalen hebben nog zodanig veel instinct nog dat ze geen voor hen schadelijke insecten zullen eten.
Bovendien hebben veel dieren hun trucjes om gifstoffen te neutraliseren of te omzeilen.
Ton.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-09-23 - 20:14:01 send message to paintim

Ja, Japanse Nachtegalen zijn heel dankbare vogels.Niet echt origineel maar ik noemde ze allemaal Jappie.Prachtige zang. Wat voer betreft:
Universeel voer, elke dag enkele meelwormen(die werden op kanariekrachtvoer gezet), af en toe een paar rozijnen of 1 enkele druif(wel even aansnijden),soms een huisspin en dat is het wel zo'n beetje.
Veel plezier met deze prachtige vogel.
Vr.groeten van
Antoni


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2006-09-23 - 20:21:52 send message to hj de graaf

btj off topic maar wat mij is opgevallen aan de jappen is dat ze zo ontzettende duur zijn helaas i kweet nog dat je voor 25 gulden een koppel had nu zag ik ze voor 100 eur stuk en hoorde dat ze voro geringde eigen kweek nu meer dan 200 per stuk doen! zal wel met de imprt stop te maken hebbe mvg


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-09-23 - 21:02:51 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik vind dit een beetje een domme vraag. Als de verkoper verteld wat de vogels moeten hebben, dan kan hij toch zeker ook vertellen hoeveel. Of is dat nu weer dom van mij om dat te denken.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-09-23 - 21:22:57 send message to hansbuffel

Hallo,

Ik vind het een beetje bizar dat de meelwormen na een dag al zwart zien. Je hebt het toch over meelwormen en niet over buffalowormen? Ik voer mijn vinken ook meelwormen en buffalowormen en de buffalowormen kunnen na een paar dagen zwart zien, de meelwormen niet, die verpoppen en worden meeltorren (en als ze dood gaan worden ze niet zwart).
Wat het aantal wormen betreft, als je wil gaan kweken is het interessant in de winter wat minder te geven, bv. een vijftal wormen om de twee of drie dagen. In het voorjaar kan je het aantal opvoeren om ze in kweekconditie te krijgen (bv. tot 2 keer per dag 5 wormen).

Groeten,
Hans


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-09-24 - 15:29:25 send message to paintim

Heel goed opgemerkt Hans.Ik heb ook nog nooit meelwormen gezien,die zwart werden.Na verpoppen krijg je gewoon meeltorren.Die gooide ik er altijd uit.
Wat betreft een beetje out of topic: vroeger betaalde ik voor Import Japanse Nachtegalen
Hfl. 25,--per stuk maar dat is heel wat jaartjes geleden.
Vr.groeten van
Antoni


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-09-24 - 16:06:41 send message to roodmus

Het zwart worden van meelwormen komt vooraal als ze te warm staan en te dicht op elkaar.

Dus een ruime bak met eivoer-zemelen-paar sneden bruin brood vinden ze erg lekker.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-09-24 - 17:17:37 send message to Rogert

Zoals boven al vermeld is het goed om meelwormen te verrijken met een vitaminen preperaat. Deze preperaten zorgen voor een hoge voedingswaarde van de meelwormen maar zorgen er ook voor dat de meelwormen vergiftigd worden en dood gaan.
Om dit te voorkomen moet je de meelwormen op zemelen houden (geen natte produkten, hierdoor gaan ze ook dood) en twee dagen voor het voeren haal je een portie uit je voorraad. Deze laat je 1 dag staan en dan zeef je de wormen-mest er uit. Daarna geef je ze 24 uur voordat ze gevoer worden het vitaminepreperaat. Op deze manier heb je veel meer profijt van je vitaminepreperaat, gaan je wormen niet dood en is het zuiniger in gebruik.

Geef je vogels voldoende variatie aan insekten, insektenpathe en eivoer, want eenzijdige voeding veroorzaakt een slechte conditie, met alle gevolgen van dien.

Meelwormenmest kun je weer heel goed gebruiken om je huiskamerplanten te bemesten.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-09-24 - 19:54:49 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Zoals boven al vermeld is het goed om meelwormen te verrijken met een vitaminen preperaat. Deze preperaten zorgen voor een hoge voedingswaarde van de meelwormen maar zorgen er ook voor dat de meelwormen vergiftigd worden en dood gaan.



Sinds ik ,,meelwormen,,voeding gebruik van een bepaald merk heb ik ook last van zwarte (dode)meelwormen,komt dit dan ook door vergiftiging?

Ik dacht dat ik gewoon slechte meelwormen had gekocht,tot ik bovenstaande las.

(ik bedoel dus niet een insectenstrooimiddel,maar de meelwormenvoeding)

Zijn deze dode meelwormen het gevolg van dit voedingsmiddel?

Zo ja ,Wat kan men het beste als voeding gebruiken?


(gelukkig heb ik mijn wasmotjes nog,want dit durf ik dus niet meer te voeren)

MVG Rene


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-09-24 - 21:33:59 send message to hansbuffel

De meelwormen op de foto zijn inderdaad zwart, heb ik nog nooit gezien. Het valt me ook op dat er veel aan het verpoppen zijn. Ik bewaar mijn meelwormen in de koelkast en de dag voordat ze aan de vogels aangeboden worden krijgen ze meelwormenvoer van AVES en worden ze in een bakje op kamertemperatuur geplaatst (zodat ze ontwaken en zichzelf vol vreten met het meelwormenvoer). Na een paar dagen zien ze dan nog niet zwart. Langer dan een paar dagen heb ik dit nog niet uitgetest.
Ik vermoed dat beide factoren belangrijk zijn: bewaren in de koelkast en één dag meelwormenvoer geven.

Hans



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-24 - 22:15:42 send message to Niltava

Zou kunnen Hans.
Ik geef ze ook altijd avesmeelwormenvoer kreeg er altijd mooie stevige wormen mee.
De laatste aankopen gaven echter ook zwarte meelwormen.
Ik wijt het aan te warm gehouden en teveel op elkaar.
Ze gaan dan ook al snel stinken.

Nu ik dit schrijf, zou het ook kunnen liggen aan het voer bij de kweker weg??


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-24 - 23:37:11 send message to tonnl

Ik heb mijn meelwormen, ook de kweekbakken al een flinke tijd op meelwormensubstraat, hier leeft alles nog altijd.
Voor het vocht geef ik vooral paardebloembladeren en af en toe een stukje appel.

Ik denk dat het doodgaan te wijten is aan broei of meelmijt, aan het substraat kan het niet liggen volgens mij.
Ton.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede