Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ondersoorten witvoorhoofd amazones (albifrons) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ondersoorten witvoorhoofd amazones (albifrons)
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-05-11 - 20:30:46 send message to johanblok

Iemand die laatst mijn vogels gezien heeft, denkt dat mijn nana witvoorhoofd man een sonora witvoorhoofd (albifrons saltuensis) zou zijn. Dit vanwege de blauwe waas op met name de kop. Zelf heb ik niet veel ervaring met verschillende individuen van de albifrons familie zodat ik dit moeilijk kan beoordelen.
Ik betwijfel het echter wel omdat deze ondersoort bij mijn weten nauwelijks ingevoerd is. Het import koppel waar het in Nederland gekweekte jong vanaf komstig was, vond ik duidelijk (kwa grootte en kleur) nana's terwijl de saltuensis net zo groot is als de hoofdsoort. Echter ik weet niet goed uit ervaring hoeveel groter de hoofdsoort is. Mijn mannetje is wel duidelijk groter dan het popje. De laatste vertoonde vooral toen ze iets jonger was ook wel een blauwe waas op de buik.
Wat vinden jullie?

Het viel niet mee om enigzins fatsoenlijke foto's te nemen van deze beweeglijke vogels in een grote vlucht, maar goed hieronder toch enkele foto's waarop de verschillen wel te zien zijn.
Een foto van de man:

Van de pop:

Een foto van het koppel samen op stok (ook ter beoordeling van de grootte):



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-05-11 - 21:28:13 send message to meyer

Ik heb zelf ook de A.a.Nana gehad en bij mij hadden ze net als jou pop geen blauwe waas ook de man niet.

Ik kan er geen duidelijke foto's van vinden op het internet maar neem hier eens een kijkje, er staan een paar kleine foto's bij en hier kun je wel zien dat de vogels met de blauwe waas een andere ondersoort is.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.tas-uk.org.uk/wp741e3fcb.jpg&imgrefurl=http://www.tas-uk.org.uk/page8.html&h=112&w=458&sz=3&tbnid=wwHrRm01nLfaxM:&tbnh=30&tbnw=125&hl=nl&start=1&prev=/images%3Fq%3D%2BAmazona%2BAlbifrons%2BSaltuensis%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26newwindow%3D1%26sa%3DG

Groeten Meyerwink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-05-11 - 22:12:48 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Formaat zegt bij deze soort helaas niet zoveel,in het verleden(en nogsad :()werden de nana en de albifrons albifrons vrolijk bij elkaar gezet.

Bij De nanas die ik had(en bij andere gezien heb)zat ook een duidelijk grootte verschil,

De vogel is wel blauwer dan die ik had,maar of dit de ondersoort is of een hybride ervan durf ik niet te zeggen.

Ik heb in het verleden wel een artikel over deze soort geschreven(P.S,Pakara en Onze vogels)bij het artikel stonden goede fotos van nanas(kop en vleugelstudie)

Helaas weet ik niet meer wanneer de artikelen erin stonden,en heb ik geen scanner meer om de fotos te plaatsen.

Volgens mij worden de vogels wel verwendwink ;)(Lees goed gevoerd)

P.s Al resultaten met de amazones dit jaar?happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-05-11 - 22:26:46 send message to johanblok

Op deze foto's is het nauwelijks te zien, maar de pop heeft ook wel een lichte blauwe waas op de buik en keel, die toen ze jonger was duidelijker was. Tussen deze twee is wel een heel duidelijk verschil kwa blauw in de nek te zien, maar ja mannetjes zijn gewoon duidelijker gekleurd. Over de grootte is gewoon moeilijk oordelen.
Deze witvoorhoofden zijn van 04 en krijgen pas volgend jaar voor het eerst een blok van mij. Het mannetje is al wel zover (aan het gedrag te zien), het popje begint wel verder te komen, maar moet nog de tijd krijgen om echt volwassen te worden.
De mullers legden vorig jaar pas in juli eieren, ze zijn wel druk bezig (ook in het blok), maar ik denk niet dat het dit jaar veel eerder zal gebeuren.


johann
Website Member
Posts :16

Website Member
2006-05-29 - 20:14:34 send message to johann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo
ik heb sinds kort een koppel witvoorhoofd amazones (albifrons nana) aangeschaft, maar kan weinig informatie vinden over deze soort. is er iemand die ook met deze soort amazone kweekt en mij wat informatie kan geven over bv maten van het broedblok, de bodembedekking, grote van het invlieggat enz
vriendelijke groet johann


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-29 - 10:13:05 send message to johanblok

Ik kwam laatst iets tegen over de sonora witvoorhoofd: Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat de vogel (ondanks meer blauw) een sonora is en van sonora-ouders afstamt, omdat uit het leefgebied van deze soort al sinds 1986 niet meer geimporteerd wordt. De vogel stamt af van wildvang, volgens de kweker niet meer dan enkele jaren terug.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede