Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe lok ik een forpus in de nestkast?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe lok ik een forpus in de nestkast??
ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-05-12 - 15:52:20 send message to ichebasje

Hallo iedereen.
Ik heb een koppel forpussen in een kamervoliere zitten.Ze mogen elkaar graag en "oefenen" wink ;)zeer regelmatig. Nu heb ik enkele weken geleden een nestkastje aan de buitenkant opgehangen,wel nog niet voorzien van bodembedekking. Ze zijn zeer geďntresseerd maar hebben zijn nog nooit binnen geweest. Wel met de vrijwel het hele lijf erin maar nog nooit met de pootjes.sad :(
Nu heb ik al geëxperimenteerd door wat eivoer binnen te zetten, of een takje trosgierst in het gat te plaatsen. Ook is het deksel al een tijdje op een kiertje geweest om wat licht in de duisternis te brengen.
Heeft iemand nog een idee hoe ik mijn volgels in de nestkast kan lokken.
Hartelijk bedankt?
Bas


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-05-12 - 16:19:37 send message to mikewauters

waarschijnlijk zijn de vogels bang geworden van de nestkast doordat je teveel nieuwigheden aanbrengt. als je ze nu eens open zet en dan weer toe, dan weer eivoer inzet, dan wat trosgierst insteekt, gaan de vogels er nooit aan kunnen wennen!!!
laat de nestkast voor wat ze is. een pop gaat zeker op zoek naar een nestkast als ze moet leggen. als ze er niet in wil is het teken dat ze er nog niet aan toe is om eieren te leggen.

groetjes,
mike


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-05-12 - 17:08:28 send message to ichebasje

Hoi Mike.
Het wennen aan het nestblok is zeker een item. Maar ik spreek nu over een periode van bijna een maand. Afgelopen week heb ik het voor de tweede keer met trosgierst geprobeerd. Ze eten het op netzover als ze kunnen komen door te reiken. Maar niet verder. Was erg benieuwd of er manieren waren of bepaalde producten waar het evt sneller zou lukken.
Verder hartelijk bedankt voor je reactie.
Ik laat het blokje zeker hangen. En dan maar afwachten of een of beide vogels split voor blauw is.happy :)happy :) Is mijn vriendin helemaal gelukkig met de ze.
groetjes Bas


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-05-12 - 17:24:33 send message to meyer

Beste Bas,

Laat je vogels zelf bepalen wanneer ze er klaar voor zijn.
Je kunt echt niet dwingen om eieren te leggen.
Zoals je het nu doet zal het nooit lukken en zullen ze het nestkastje voor voerbak aan gaan zien.
Als je een nestkast ophang moet je er zelf verders gewoon van afblijven zodat je vogels zelf kunnen bepalen wanneen ze willen beginnen.
Nestmateriaal brengen de vogels er zelf in.
Leg gewoon wat fijne takjes onder in de ren en ze zullen ze zelf in het nest dragen.

Groeten Meyerwink ;)


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-05-12 - 20:10:21 send message to kakatoe

Een vogel kun je niet dwingen en een vrouw ook niet bas
Heb geduld en geef ze wilgetakken en verder komt tijd komt raad

gr Jan


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-05-13 - 08:50:01 send message to ParkietenPeter

Vul de blok met nestmateriaal dat geschikt voor deze vogels is. (zaagsel o.i.d) En blijf er dan verder helemaal van af.
Verander dan niets meer en ga niet iedere minuut kijken.

En dan stilletjes op een stoel gaan zitten en wachten.

wink ;) Peter


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-05-13 - 11:00:23 send message to ichebasje

Hallo iedereen.

Bedankt voor de reacties.
Het zien als voerbak daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
Maar ik had in mijn eerste reply al aangegeven dat ik over een periode van ongeveer een maand spreek. Het is zeker niet zo dat ik elke dag in het blok kijk of er al wat aan de hand is.
Ik zit regelmatig een hele tijd te kijken en je ziet ze wel naar binnen kijken.Maar de laatste stap tot volledig in het blok maken ze nog niet. Ze zullen het zeker helemaal zelf moeten doen en dwingen is ook zeker niet mijn idee geweest. (kun je ze beter vangen en in een blok stoppen dat gaat sneller, maar dan weet je tenminste zeker dat ze er een trauma aan overhouden).
Ik had meer het idee dat ze bang waren om naar binnen te gaan.
Daarom dus de vraaag. happy :)
Ik laat ze zelf verder uitzoeken of en waneer ze verder willen gaan dan "oefenen".
Groetjes Bas.


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2006-05-13 - 18:57:48 send message to sannie

Nu word ik nieuwsgierig naar het soort blok en hoe het hangt?


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2006-05-13 - 19:04:28 send message to uswhite

Hoi,

Geduld is een schone zaak. De vogels moeten beide in broedconditie zijn. Meestal begint de man met de nestkast te inspecteren en de pop te lokken. Maar een maand wachten stelt nog niks voor, Je kunt weleens een jaar moeten wachten of nog langer. Vaak is dan jammer dat deze vogels na korte tijd opgeruimd worden omdat ze toch niks doen.


ichebasje
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-05-14 - 13:17:57 send message to ichebasje

Hoi Sannie.
Het is een normaal houten blokje van geloof nido.
het invlieggat is ongeveer 4.5 tot 5 cm.
Het hangt aan de buitenkant van een Ferplast kamervoliere. Deze heeft 2 luikjes aan de zijkanten. Het invlieggat zit aan de donkere kant van de voliere.

Dank je wel Uswhite.
Dit is een antwoord waar ik wat aan heb. We zullen ze zeker ook niet wegdoen. We hebben ze als gezelschapsvogels en niet om er verplicht mee te kweken. Het is inderdaad het geval dat de man het meest actief is met het onderzoeken van het blok. We laten het blokje rustig hangen en wachten af wat er verder gaat gebeuren.

Groetjes, Bas.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede