Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wat en hoe voer je een jonge groenling??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wat en hoe voer je een jonge groenling???
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-06-02 - 09:28:33

Tijdens het opruimen van gekapte coniferen die zijn afgevoerd van een bouw van ons hebben we een jonge groenling gevond. Helemaal bevederd en volgens mij op het punt van uitvliegen.

Terugzetten is geen optie omdat de bomen dus gekapt zijn en de bouw een heel eind uit de buurt is van ons bedrijf waar we hem dus gevonden hebben.

Ik heb geprobeerd hem met een spuitje wat vloeibaar gemaakt eivoer te voeren maar dat ging niet heel erg goed, hij heeft er wel wat van gegeten maar niet veel.

Wie weet wat je zo'n beestje moet voeren en hoe dat het beste gaat totdat ie zelf eet zodat ik hem weer vrij kan laten. En wat kan ik hem voorzetten om te zien of ie zelfstandig eet. (Zaad, vliegjes, wormen????)

Groet'n,
Dirk Jan



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-02 - 10:11:51

Een goede vogelopvang is eigenlijk de beste oplossing.
Wil je het toch zelf doen: een groenling eet van alles, dus dat zou kunnen lukken. De eerste tijd eten de jongen heel veel dierlijk voedsel.
Regenwormpjes, spinnetjes, rupsen en dergelijke.
Een goed alternatief is universeelvoer, wat gekookte (!) buffalowormpjes en een paar geknipte meelwormen en een beetje geraspte appel.
Als hij een bakje kanariezaad krijgt zie je ook snel of hij daar al aan toe is.
Als je wat mengt en dat een heel klein beetje vochtig maakt met bv sinaasappelsap kun je met een mini-lepeltje gaan voeren.
Ook regelmatig een paar drupples water, soms drinken ze nog niet zelf.
Let op, een groenling mag je officieel ongeringd niet houden...
Succes, Ton.


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-06-02 - 10:26:35

Bedankt voor deze snelle reactie...

Groet'n,
Dirk Jan


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-06-03 - 09:11:01

Het kan veel gemakkelijker hoorhappy :).
Puppybrok van eukanuba gebruik ik voor dergelijke vogeltjes, al jaaaaaren, goed geweekt kan dat met de nodige feeling zelfs in een spuit.
Toevoegingen, in de vorm van bv. bambix ed. kan prima.
Niet combineren met eivoer!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-03 - 11:37:16

tuurlijk kan dat, je kan eenden ook opvoeden met alleen brood....


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-06-03 - 12:46:14

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

sorry heb geen verstand van dit soort vogels.maar zelfs ik snap nog dat je ze geen hondebrokken moet gaan voerenshocked 8O.ook al krijg je ze er misschien wel mee groot.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-06-03 - 12:53:12

Je hoeft het idee niet met een negatieve draai eraan zo van tafel te vegen hoorsad :(!
Hoeveel jongen heb jij grootgebracht?
Weet jij hoeveel vogelopvangcentra op deze manier hele nesten grootbrengen.
Dit merk staat daar nm. bekend om, kijk maar eens goed wat er in deze brok zit!
Zelf echt hele jonge vogels ermee groot gebracht, vanaf slechts enkele dagen oud.
Aan de hand van het soort vogel, i.v.m. de behoeftes van die bepaalde soort, kan je dit mixen met zaken als fruit, bambix etc.
De meeste soorten jonge vogels (behalve duiven, fruiteters etc.) hebben een hoge eiwit behoefte, en daar hoef je echt geen vliegjes spinnetjes e.d. voor te vangen, want dan zou je aan 1 vogeltje al een dagtaak hebben, die groot te brengen.
Ik heb hier al eens adviesen op de site zien staan over het geven van kattebrokjes uit blik(slecht idee), waarop positief werd gereageerd.
Kom je met een goed advies, om iemand te helpen,krijg je zo'n reactie.
Onderbouw jouw mening eens wat, niet kwaad bedoeld hoor, ik doe dit werk al 15 jaar, met superresultatenwink ;).
Ik heb momenteel 11 mussen, 4 spreeuwen, 3 merels, 1 roek, en 1 vink zitten,allen jonge vogels, en voer ze van zonsopkomst tot zonsondergang, doe dit al vele jaren, heb vele voeders uitgeprobeert (ook afhankelijk van leeftijd).


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-06-03 - 14:11:49

mootje doe je dit voor 1 of andere instelling???? vertel dit dan ff want als ik dit nu zo lees heb ik beetje gevoel dat je overal nesten leeghaalt.zeg alsjeblieft dat het niet zo is


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-06-03 - 14:38:53

Had je die groenling beter gewoon ergens op een beschutte plek gezet...de ouders zullen afkomen om het gepiep van het jong en dit voeren...


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-06-03 - 16:28:23

@ Dennis Fr.
Ik heb zelf een vogelasiel gehad, voor mijn kinderen geboren werden.
Ik ving op voor dierenambulance, dierenartsen, en natuurlijk de goedwillende mensen.
Gemiddeld zat ik toen op een kleine duizend vogels op jaarbasis, hetgeen zeer veel is!
Echter omdat kinderen ook de volle aandacht nodig hebben, en mijn kinderen zijn beide autistisch, heb ik daar mee moeten stoppen.
Het viel gewoon niet te combineren.
Nu is het zo dat er nog heel veel mensen mij vogels komen brengen, dus in beperkte mate vang ik nog op.
Dit gaat dan vaak om mensen die een slechte ervaring hebben met het andere asiel hier.
Ik roof dus geen nesten, heb een grondige hekel aan mensen die dat wel doen.
De vogels gaan eenmaal zelfstandig etende, een scharrelvolliere in, waar ze hun weerstand kunnen opbouwen tegen het buiten klimaat, en waar ze moeten leren op een natuurlijke manier hun voedsel te zoeken.
Dan pas gaan ze weer in de vrijheid.
De overgang van het voedsel naar het voor hun natuurlijke voedselpatroon gaat overigens vergelijkbaar naar hoe sommigen van jullie een handopfok, zelfstandig maken.
Ook blijven de vogels hier angst houden voor de mens, er word hier niet op de mens ingeprint.
Zulke vogels mag/kan je nm. niet de vrijheid hergeven, dit is zeer wreed.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-06-03 - 17:01:41

Applaus dat zouden meer mensen moeten doen.
Dit is tenminste iemand die weet waar hij het over heeft.
Grt roodmus.happy :)happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-03 - 22:50:27

Ik neem mijn woorden terug. Ik wist het niet, van die hondenbriokjes en het leek me gewoon heel erg onwaarschijnlijk.
Dank voor de aanvulling Moo.
Ton.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-06-03 - 23:31:54

Dat vind ik nou sportiefhappy :)!
Je kunt ook niet alles weten....ik ook niet even goedwink ;).


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-06-04 - 07:47:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ook van mijn kant sorry.neem het me niet kwalijk maar hondebrokjes voeren aan jonge vogels klinkt toch heel raar.vandaar mijn reactie.wel stom van me.we reageer af en toe te vroeg terweil je het achterliggende verhaal niet weet.zal dat voortaan is eerst gaan vragen voor ik er iets stoms neer zetwink ;)

wel super dat je dit doet voor die vogeltjeshappy :)

Groeten Dennis


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-06-04 - 13:05:39

Het zij je vergeven hoorlaugh :D.
Ik had natuurlijk ook het verhaal wat duidelijker kunnen toelichten, maar loop er doorgaans niet graag mee te koop.
Soms ook wel eens bang om wat betweterig over te komenrazz :p


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-06-04 - 22:46:14

Hondebrokkjes en ook kattenbrokkjes(junior)zijn inderdaad een goede vervanging voor jonge vogels.Wij geven bijna alle jonge vogel,s gewekte bokkjes.Zijn het vogel,s ,die net zijn uitgevlogen,dan zet ik ook 1 bakje universeelvoer met buffalowormpjes erbij.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede