Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Geven van honing Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Geven van honing
J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-06-04 - 20:06:17 send message to J.Bird

misschien een rare vraag maar kan je honing ook gewoon in een heel klein bakje voor schotellen?
of gaat het anders aan de snavel plakken ofzo??
ik wil het geven aan VI. eters

alvast bedankt voor reacties


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-06-04 - 20:22:14 send message to MrandMrsSwift

Hoi,

Aan wat voor eters?
Ik geef zelf de swiften ook honing, gewoon in een klein RVS bakje.

Gr.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-06-04 - 20:46:34 send message to ewals

bij mij krijgen de V/I-eters ook honing. Een eetlepel honing verdund met een eetlepel water onder het universeel gemengd, blijft het voer ook beter vochtig bij warm weer.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-06-04 - 21:11:00 send message to goulds

V/I eters = vruchten en insekte eters

Ik geef mijn vogels nektar uit nektarbuisje

Omdat ik koppel honingzuigers bij mijn Austr. prachtvinken heb zitten zijn zijn er allemaal verzot op.


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-04 - 21:50:37 send message to Psittaccine

Honing gewoon in oplossing geven. Heb je erg versuikerde honing dan deze in water onder de 40 graden celsius oplossen. Boven deze temp. gaan waardevolle enzymen kapot.
Nooit teveel honingwater geven omdat het hoofdzakelijk een koolhydratenbron is. Eiwitgehalte is nihil dus het is geen bron om de groei te bevorderen. Voor swiften kun je daarom veel beter loripap of id geven daar ze dan tenminste ook nog eiwitten binnen krijgen. In Australië hebben ze bijv. nog wel eens de gewoonte om Lori's van de Blauwe Bergen in de tuin bij te voederen met honingwater. Net zoals papegaaiachtigen die met voorkeur zonnepitten eten nemen ook de lori's het lekkere honingwater met voorrang op het stuifmeel wat ze eigenlijk nodig hebben voor hun jongen. Met alle gevolgen van dien (aangetoond!!).
Dus geef honingwater met mate!!

Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-04 - 23:51:41 send message to dooren

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van honingwater voor lori's of swiften. Vaak worden ze erg plakkerig en vuil omdat ze dit honingwater knoeien waardoor stokken e.d. onder komen te zitten. De kans op candia als het honingwater "te dik" is neemt ook erg toe.

Ik ben dan een veel grotere voorstander om bv. pollen te malen tot stuifmeel gemengd met wat druivensuiker. Als ze dit eenmaal kennen zullen ze dit graag opnemen en voeren aan hun jongen.

Dit is dan tevens een goede eiwitbron mits het percentage druivensuiker niet te hoog is.
Gert


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-05 - 00:13:15 send message to Psittaccine

Helaas zijn pollen nogal bitter en is druivesuiker (=glucose) bij lange na niet zo zoet als honing. Het is dus de vraag of de vogels het dan nog wel zo lekker vinden. De zoete smaak van honing komt door het vruchtesuiker zoals die ook in een rijpe peer zit. Dat is dus Fructose.
Gewone kristalsuiker bestaat uit een deel glucose en fructose aan elkaar gekoppeld tot een polysaccharide. Dat is wel weer zoet. De vogel moet dat, na opname, weer met enzymen splitsen in glucose/fructose.
Honing is wel te gebruiken maar zoals gezegd met mate en zorg voor dagelijks goed schoonmaken van de flesjes of wat dan ook. Op deze wijze voorkom je schimmel en/of bacterie kweek. Of een dergelijke hoeveelheid verstrekken dat het binnen een aantal uren op is.

Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-05 - 01:20:43 send message to dooren

Jan, een polysaccharide valt onder de zetmelen en cellulosegroep. (meervoudige suiker)

Het kristalsuiker komt van suikerbieten en is een tweevoudige suiker. (Disaccharide: 1 deel glucose en 1 deel fructose)

Vooral mijn kweekkoppels eten dit voer erg graag als ze jongen hebben, de smaak schijnt voor een lori dus wel mee te vallen (maar dat zijn ook van nature pollen eters) Maarja, wij mensen zijn zoet gewend.
Gert


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-05 - 20:10:17 send message to Psittaccine

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Sorry, uiteraard is het een di (=2) saccharide net zoals fructose en glucose mono (=1) saccharides zijn. Slip of the pen!!!
Gert, vergeet niet dat we het nu niet over een volledig voer maar over een 'versnapering' hebben.

Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede