Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > de eerste 24 u Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : de eerste 24 u
memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-08 - 19:51:35 send message to memaa

Hallo,
ik heb na 15 jaar wachten eindelijk een bevrucht ei van mijn blauwvoorhoofdamazone's.
Vermits de man telkens de eieren brak heb ik het ei in een broedkast gelegd.
Graag had ik een antwoord op een paar vraagjes.
1. het ei kipt, moet ik dan 24 u. wachten om voedsel te geven.
2. het jong mag toch vastgenomen worden.
3. ik zou nutribird 19 nemen als voeding.
Ik hoop natuurlijkl dat ik het jong geboren krijg. Het ei ligt in een broedkast waar je de luchtvochtigheid niet kunt regelen. Ik draai het ei half 's morgens en 's avonds.
Wie geeft mij nuttige inlichtingen.
Hartelijk bedankt op voorhand.
Groetjes


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-08 - 20:47:26 send message to Rogert

Laatste twee dagen de eieren niet draaien en een natte lap in de broedmachine leggen. Het risico met een niet regelbare luchtvochtigheid is dat je moet gokken hoe vochtig het is. Is het te droog kan het jong veel energie verspillen met het uitkippen of vast blijven plakken aan het eivlies. Met het gevolg dat het jong niet kan draaien in het ei. Is het te nat kan het jong verdrinken in het ei. Je kan aan het ei luisteren of het jong aan het aanpikken is en of het nog leeft, maar beperk je zelf wel tot het hoognodige van het vastpakken van het ei. Draai het ei niet tijdens het vastpakken.

Als je het jong met de hand groot brengt moet je het zelfs vastpakken, maar wil je het door de ouders laten groot brengen dan zou ik daar wat voorzichtiger mee zijn.

Jonge vogels kun je met veel verschillende soorten opfokvoeding groot brengen. Een speciaal ontwikkeld opfokvoer is voldoende. Ik weet niet of P19 van nutribird opfokvoer is, maar uiteindelijk krijg je het jong er echt wel groot mee.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-08 - 21:44:47 send message to memaa

Er is een bakje voorzien om water in de broedmachine te doen. Moet ik daar dan nog een vochtige doek bij leggen?
Gr


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2006-06-08 - 22:55:07 send message to smedinga

Na het uitkomen wachten wij 12 uur, daarna geven we iets uitgelekt biogarde vocht 2 voedingen daarna de voedingen heel dun kaytee, nutribird of iets gelijkends. wij gebruiken kaytee. Let op gebruik afgekoeld gekookt water.
Voedingen om de twee uur dag en nacht de eerste paar dagen.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-09 - 08:19:23 send message to memaa

Oei ik moet denken dat ik er terug een kleine bij heb.
Zouden de ouders 's nachts hun bebeeke voederen?
Groetjes


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-06-09 - 11:33:41 send message to natasja

als vogels hun kuikens snachts niet zouden voeren zou ik me daar bij handvoeding toch niet te veel van aantrekken op zich .. de voeding die een vogel zelf geeft lijkt me toch van andere kwaliteit als handvoeding , daarom zal het toch van elkaar verschillen ..

als ze kuikens ouder zijn ga je op een gegeven moment de nachtvoedingen laten vallen , wellicht een idee om een goed schema op te gaan zoeken
verbaast me op zich al dat je dit nog niet gedaan hebt terwijl het ei wel al in de machine ligt ...


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-09 - 11:56:47 send message to memaa

Het is de eerste keer dat er een ei bevrucht is. Ik ben daar heel blij mee. Vermits een ei 30 dagen bebroed wordt had ik wel effe tijd om een paar vraagjes te stellen.
Kan zijn dat ik het ei nog bij de pop leg als ik zie dat zij goed broedt. Heb een stenen ei in de plaats gelegd.
We zien wel hoe het verder evolueert.
En wat handopfok betreft, ik haal mijn grijze na 10 dagen uit de nestkast want het ouderkoppel eet eigenlijk alleen maar zonnepitten, geweekte, gekiemde, en fruit. Denk dat het eten uit potje voor de kleine beter is.
Groetjes


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-06-09 - 12:33:25 send message to ParkietenPeter

quote
Voedingen om de twee uur dag en nacht de eerste paar dagen.


En dit schrijft een zeer ervaren opvoeder dus ik zou dit dan toch wel doen.
Daarom is het ook niet zomaar iets waar je aan begint. Gedegen vooronderzoek, zoals je nu ook doet (pluimpje), is onontbeerlijk. happy :)

Daarbij is gevoel heel belangrijk bij het voeren. Niet te veel voer en niet te weinig, de druk niet te hoog en niet te weinig. Liever zo snel mogelijk met een lepeltje voeren dan met de spuit blijven voeren.

Mijn tips. wink ;)

Succes,


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-06-09 - 12:48:28 send message to molineti

quote
-----------------------------------------------
Voedingen om de twee uur dag en nacht de eerste paar dagen.

-------------------------------------------------

happy :)Ieder moet het natuurlijk doen zoals hij/zij denkt dat het beste is;maar nodig is het niet.

Er mags´nachts best 6 a 7 uur tussen zitten,is geen probleem

(dan weet je ook zeker dat de krop een keer goed leeg is geweest )

Succes rene


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-09 - 21:56:23 send message to memaa

Dank je wel voor de reakties.
Dat jongske (als het ooit zo ver komt) gaat dat piepen als het honger heeft? Mijn grijze roodstaarten die piepen eigenlijk nooit om eten. Maar die zijn dan wel 10 dagen oud.
Gr


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-15 - 14:29:30 send message to memaa

hallo,
nog een vraagje. Mijn geleende broedkast is voorzien van een molentje. Nu heeft iemand mij gezegd dat dat niet goed is voor de jongskes die pas nat uit het ei komen.
Is dit juist?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-06-15 - 17:55:56 send message to Karel

Over het gebruik van een broedmachine met of zonder ventilator tijdens het uitkomen is veel discussie.
Zelf heb ik veel vogelsoorten eigenlijk zonder problemen uitgebroed met een machine met ventilator.
Anderen geven er de voorkeur aan om de eieren 2 dagen voor het uitkomen over te leggen in een zgn stille broedmachine. Hiermee zou je kunnen voorkomen dat het jong te snel droogt en aan het "velletje" van het ei zou vastplakken.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2006-06-15 - 19:33:27 send message to memaa

Aha.
Gr.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-06-04 - 18:04:56 send message to memaa

Er is vandaag een jongske geboren in de broedkast. Ik heb uit noodzaak de eieren in een broedkast geplaatst omdat mijn man de eieren één voor één rond gooit en ze uiteindelijk breken of barsten.
Dit is mijn eerste jong uit de broedkast. Nu is mijn vraag wanneer weet ik dat ik mag starten met voeding?
Gr


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2007-06-04 - 19:41:23 send message to adriaanbaan

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
omdat mijn man de eieren één voor één rond gooit

ik zou een echtscheiding aanvragenhappy :)happy :)happy :)

groetjes Adriaan


p.s. 12 tot 16 uur na de geboorte begin je met de eerste voedingen.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2007-06-04 - 19:45:36 send message to memaa

Mijne Gilbert zit er voor niets tussen. laugh :D



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede