Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels: wanneer bevruchten??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kwartels: wanneer bevruchten???
BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-11 - 23:37:07 send message to BZB

Ik heb een koppeltje natuurbroed kwartels die al op jonge leeftijd 2 jonkies hebben grootgebracht. Nu liggen er alweer 24 eieren. De haan is echter een tijdje apart gezet geweest omdat hij fel was op de jonkies. Nu is hij weer teruggezet en begon meteen goed zijn diensten te bewijzen. Binnen 2 uur was er het volgende ei.
Wie heeft er ervaring met bevruchtingsmomenten???

1: Ik heb eieren gemerkt totdat het haantje 2 weken apart zat. Van kippen weet ik dat ze bevruchte eieren kunnen leggen als de haan al 3 weken dood is.
2: Binnen 2 uur een ei verwacht in niet bevrucht, maar het ei dat de volgende dag gelegd wordt?
3: Eieren die al 3 weken op de grond liggen te wachten om bebroed te worden, kan dat nog wat worden?

Ik wil bij wijze van proef eitjes laten bebroeden, maar als er al eerder door iemand van u proefjes gedaan zijn wil ik dat graag weten, kan dan de proefopzet wijzigen ivm dat een chinese dwergkwartel geen 30 eieren kan bebroeden.

uiteraard zal ik u in dit topic verder op de hoogte houden van mijn bevindingen.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2006-06-20 - 21:27:49 send message to Frankies

Hallo
Heb je hierop al een reactie gehad ?
Ik wil ook weten hoelang het eer een ei bevrucht kan zijn, dus na eerste paring. En hoelang de hen nog bevruchte eieren legt na het apart zetten van de man.
En dit voor allerlei soorten kwartels.
Bedankt
Dimitri


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-06-20 - 22:58:09 send message to Karel

Wellicht kun je eens via http://www.kwartels.nl/ je vragen voorleggen aan de heer Kramer........
......en ons natuurlijk van je bevindingen op de hoogte houdenhappy :)


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-06-20 - 23:16:48 send message to BZB

er liggen nu sinds 4 dagen 20 eieren van alle 3 categoriën in de broedmasjien. Ik houdt u op de hoogte.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-07-06 - 20:01:31 send message to BZB

Eitjes die 21 tot 28! dagen op de grond in de hoek van het binnenhok van de gezelschapsvoliere (bescheten door kanaries etc.) hebben geleken bleken bevrucht en er kwamen ook goede kuikens uit!!!
Eitjes rapen en koel bewaren is dus niet nodig als de hen ze zelf goed beschut in een nestje legt.
Eitjes totdat de haan 3 dagen apart zat waren ook bevrucht, daarna niet meer. Ik weet niet wanneer de haan voordat hij apart gezet werd het laatste getreden heeft.

Broedtijd varieerde van 15 tot 18 dagen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-06 - 20:18:06 send message to Karel

Het "eitjes rapen en koel bewaren" heeft als doel te voorkomen dat ze onverhoopt beschadigen en om te voorkomen dat (door de zon) het broedproces start.
In het laatste geval zal gedurende de koude nacht de kiem afsterven.

Als de hen het koel bewaren al voor je heeft "geregeld" is dat natuurlijk alleen maar handig happy :)!

Wat is het uiteindelijke uitkomstpercentage van de eieren uit de "bevruchte periode"?


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-07-06 - 23:52:27 send message to BZB

7 van de 8 'oude' eitjes waren bevrucht. Daarvan heb ik 4 levensvatbare kwarteltjes gekregen. Ik heb ze in de vlakbroedmachine van mijn oom 'bijgelegd' met grote eieren dus is het niet helemaal eerlijk om dan de afgestorven vruchten en niet uitgekomen eieren mee te tellen. Bovendien heeft hij de eieren nog vrij lang iedere dag gekeerd omdat die kippeneieren er 6 dagen langer over doen hé.

Mijn advies: gewoon laten liggen! daarmee wil ik aangeven dat je niet iedere dag eieren hoeft te rapen! ALs je iedere dag raapt begint de hen namelijk nooit te broeden. En ik ben een fanatieke voorstander van natuurbroed.
DUH: gewoon laten liggen die eier, kun je na 4 weken altijd nog besluiten met de machine te broeden. Wel eerlijk bij vertellen als je de jonkies verkoopt!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede