Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Veren plukken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Veren plukken
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-06-15 - 23:23:04

Hoi,

Laatst was ik in een dierenpark, waar onderandere een grote collectie papegaaiachtichen aanwezig was.
Nu viel mij op dat relatief veel papegaaien grote kale plekken hadden. Ze plukten zichzelf en/of elkaar de veren uit het lijf.:0 Het was een beetje een bedroevend gezicht, omdat het lijkt of de papegaaien verwaarloosd worden. De hokken en alles zagen er prima schoon en verzorgd uit.

Hoe komt het dat papegaaien zichzelf of een ander kaalplukken?? (Vooral bij de Ara's was het flink raak.) Verschilt dit per soort? Heeft het met (slechte) verzorging te maken? sad :(

Groetjes,
Wouter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-15 - 23:38:25

Er zijn heel veel meningen over dit onderwerp met betrekking tot veerplukken van papegaaien.

Naar mijn mening heeft het met stress en/of verkeerde voeding te maken.
Gert


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-06-15 - 23:54:47

Aha...., dat vind ik dan best raar voor een dierenpark. Je verwacht toch op z'n minst dat de vogels goede voeding krijgen en dat stress voorkomen wordt. Of als het niet mogelijk is stress te voorkomen, dat de stress aangepakt wordt en de bron ervan wordt achterhaald en uitgeschakeld.
Ik vind dit verenplukken, als het inderdaad deze redenen heeft, wel een vorm van dierenleed.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-06-16 - 06:12:46

Toevallig bij NOP geweest of was dit ergens anders?Ben wel benieuwd waar dit was

Groeten Dennis


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-06-16 - 06:35:08

Sorry hoor!
Ik weet niet veel van papegaaien. Die kale vogels vind ik niet alleen een lelijk gezicht,maar ook erg zielig.Als een vogel zichzelf plukt is er toch wel iets heel mis.
Zou misschien een van de deskundigen van dit forum eens kunnen informeren wat er aan de hand is en een advies kunnen geven. Ja,ik weet het ook niet hoor.Het is maar een idee,dat gelijk zo naar boven komt.
Vr.groeten van
Antoni


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-16 - 12:22:25

Als dit plukken lange tijd aan de gang is, dan valt dit vaak niet of moeilijk terug te draaien.

Zelfs als de voeding goed is en stressnivo gedaald is.

Het plukken wordt dan vaak een gedragstoornis. Eenmaal de smaak van het veerplukken te pakken is voorgoed verkocht.
Gert


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-06-16 - 13:03:55

Ik maak de naam van het park niet bekend, want dit zou anti-reclame zijn. (Het was geen Nederlands park.) Ik ben van mening dat dat niet eerlijk zou zijn.
Ik ben nog eens even wezen googelen en er wordt op sommige sites idd beweerd dat dit een gedragsstoornis is, die moeilijk af te leren is. Ik vraag me dan alleen af: "Een gedragsstoornis ontstaat niet zomaar, dus waar ligt de oorzaak ervan."

Waarom is het zo dat de Ara's er over het algemeen slechter uitzagen dan de andere verenplukkende papegaaien? Heeft dit met het soort te maken?

Wouter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede