Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Kropverzuring? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kropverzuring?
Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-06-25 - 11:56:13 send message to Diesel

Ik voed mijn jonge valkjes met de hand op, en inmiddels zijn ze goed 9 week en waren al bijna van de pap af.

Nu voelde ik gisteren opeens dat zn krop wat hard was.

Gister aan het eind van de middag nog eens gevoeld en deze was inderdaad harder.

Mijn vriendin laten voelen en ook zij voelde het, dus we vermoeden een kropverzuring, al zou ik niet weten hoe dat kan..

Ik heb al de tip gekregen om druivesuiker door water aan te bieden, en om yakult te geven.

Ook mocht een drupje lijnzaadolie gegeven worden, maar dit heb ik niet.
Ik heb alleen maar olijfolie dus dit zal wel niet kunnen?

Als iemand hier tips heeft dan hoor ik het graag, want ik wil mn boeffie nog lang niet kwijt.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-06-25 - 12:00:41 send message to Dennis Fr.

9 weken oud en dan nog aan de pap dan doe je toch iets niet goed.anders ga ff naar de dierenarts als het echt kropverzuring is dan kunnen hun het leeghalen en schoonspoelen.yakult werkt niet als je al last hebt van kropverzuring.dit geef je tussen de papvoering door af en toe zodat de darmflora lekker op gang blijft.

Groeten Dennis


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-06-25 - 12:29:37 send message to Diesel

Dat hoeft niet in te houden dat ik iets niet goed doe hoor..
De ene vogel is er zo van af, de ander duurt langer, en kennelijk is dit zo'n vogeltje.

De ander is al van de pap af en dat gaat prima, maar deze had het echt nodig.

Ik ken mensen die vogeltjes hadden die met 14 week nog aan de pap zaten en deze zat nog op 1 voeding.

Ik heb wel yakult gehaald voor het geval dat, en hoe zit dat met de olie om t soepeler te maken?
Welke olie behalve lijnzaadolie mag je gebruiken?


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-06-25 - 13:45:02 send message to kakatoe

Diesel toch doe je het niet goed ook al zeg jij zelf dat je het wel goed doet.
De best manier om kropverzuuring tegen te gaan is de jongen door de ouden groot telaten brengen.
Dan kun je ze ook net zo tam krijgen als je zelf wilt of het moet niet anders kunnen door dat de ouden de jongen verstoten.
Jan


supervalk007
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-06-25 - 15:28:52 send message to supervalk007

Hoi Diesel, zonder je in twijfel te nemen maar jonge valkje's met 9 weken nog aan de pap is niet echt goed te noemen.Met een week of zes moeten ze toch wel zelfstandig zijn zelfs als je ze hebt groot gebracht met handopfok. Ik weet ook niet op hoeveel voedingen per dag de Valk zit maar probeer hem zo snel mogelijk ervan af te krijgen, geef trosgierst en zet evt. een zelfstandige valk bij hem in de kooi want zien eten doet eten.

Succes ermee

Martin


jim
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-06-25 - 15:42:00 send message to jim

Hallo Diesel

Probeer bij de volgende voederbeurt de pap eens heel verdund te geven, of gewoon wat warm water.
Zo warm als de pap ongeveer, en dan de krop zachtjes proberen los te masseren.

Heb dit bij één van men ara's ook aan de hand gehad,en bij mij heeft het geholpen.

Hoop dat het ook help bij je.

Groeten.


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-25 - 17:18:57 send message to Psittaccine

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Aangezien de krop zich dus niet meer goed leegt zul je niet veel meer toe kunnen voegen. Wanneer je met een kropnaald overweg kan dan zou ik een liter water koken en af laten koelen tot handwarm. Twee theelepels gewone keukenzout in oplossen. Probeer een paar ml. in te brengen; krop masseren, vogel met de bek naar beneden en probeer zo er wat uit te masseren. Wanneer het nog niet al te hard is kun je de hele boel er uit masseren. Daarna een paar keer de krop met deze zoutoplossing spoelen en weer leegmaken voor dat je weer mondjesmaat ga voeren. Info heb ik van een aardig ervaren kweker die op zijn lezingen het ook nog al eens naar voren brengt. Dierenartsen hanteren ook een dergelijk systeem.

Succes

Jan


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2006-06-25 - 17:49:17 send message to Riny

hele simpele oplossing maak een kan brandnetel thee en geef de vogel een paar lepels ( niet voeren) is ie naar 2 uur nog noet leeg dan nog es een paar lepels thee en de krop van beneden naar boven masseren en voeren als ie helemaal leeg id
succes Riny


catteeuw
Website Member
Posts :96

Website Member
2006-06-25 - 21:19:01 send message to catteeuw

hoi , ivm met dat masseren , hoe lang moet je dit dan doen ? en hoe lang moet je dan wachten voor je opnieuw voedert ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-25 - 21:57:18 send message to dooren

Heb je een fietsenventielslangetje en een spuitje dat er oppast?

Het jong in laten slikken en krop leegtrekken door het verzuurde voer terug te trekken met de spuit.

Desnoods wat warm gekookte water erna en nogeens herhalen, "krop spoelen". (water natuurlijk laten afkoelen)

Volgende voeding : een beetje gekookt water met probiotica, als het leeg is weer voeren maar dan niet te veel. Krop moet altijd leeg zijn voor de volgende eten.
Gert



Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-25 - 22:39:50 send message to Psittaccine

Helaas bljkt het uit ervaring dat het niet altijd zo simpel ligt. Door verzuring kunnen er zgn 'brokjes' ontstaan die zowel een kropnaald alswel een ventielslangetje doen verstoppen. Dus lukt dat niet voeg dan eerst wat vocht toe voor dat je masseer. Je kunt van tevoren ook niet zeggen hoe lang exact. De vogel, zoals eerder geschreven, met de snavel naar beneden en ondertussen masseren. Je zult soms zien dat er daadwerkelijk brokjes uitkomen. Kropverstopping hoeft niet altijd door verzuring te komen, bepaalde parasieten (Trichomonas spp) kunnen daar ook voor zorgen.

Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-06-26 - 00:22:23 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hmm, mijn ervaring is juist bij flagelaten dat deze dan wat voer overgeven, vooral als je ze net voert.

Een flagelaatinfectie irriteert de krop, maar goed, dat is bij loris, misschien is het met vaste voeding anders.

Voelt het jong nu koud aan, Diesel? Als het jong zijn voer nu niet verteerd zal er immers geen voedingsenergie worden toegevoerd.

Als dit zo is moet je het valkje in elk geval warm zetten, een flink deel van het eten wordt gebruikt om het lichaam warm te houden.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-06-26 - 00:34:16 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-06-26 - 09:23:40 send message to Psittaccine

Trichomonas spp zijn er in diverse soorten Giardiaetc. Kropverstopping is één van de mogelijkesymptomen. Ook bij lori's heb ik op een lezing gehoord al hoewel bij die familie het overgeven het meest voorkomende verschijnsel schijnt te zijn. Duiven krijgen het zgn geel in hun bek. Austr. prachtvinken hebben weer andere symptomen etc.

Jan


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-26 - 09:56:58 send message to Rogert

Krobverzuring is het gevolg van dat de krob niet helemaal leeg is terwijl er al weer nieuw voer wordt gegeven. De opstapeling van oud voer dat in de krob blijft zitten veroorzaakt verzuring. Mijn ervaring is dat je het jong minimaal een keer per dag extreem moet laten bedelen waardoor je zeker weet dat de krob leeg is. Voelen is niet voldoende.

Er wordt hier gesproken over krobverzuring terwijl de krob hard aan voelt. Het lijkt mij idd dat de voeding in de krob niet verzuurd is maar verdikt. Dus het expirimenteren met leegzuigen ed lijkt mij meer een frustratie voor de vogel dan dat het daadwerkelijk ook werkt. Het losweken en verdunnen van de verharding lijkt mij hier meer het geval.

Maar stel dat het een verstopping is, dan zou ik zelf niet gaan expirimenteren. Snelle reaktie is in dit geval noodzakelijk want het dier moet wel zijn voeding binnen krijgen. Ga naar een dierenarts en vraag om hulp. Succes

Ik zou graag willen weten waarom specifiek brandnetel thee Riny? Zit daar een speciale stof in? Of is het gewoon goed voor als het verder het lichaam in komt dat het goed voor de darmwerking is?


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-06-26 - 14:15:18 send message to Diesel

Zoals ik al ergens aan heb gegeven, ben ik er zelf niet voor jongen uit het blok te halen, en ik heb deze jongen dan ook zo overgenomen van iemand, en niet zelf uit het blok gehaald.

De ander is al even van de pap, ik schreef dit verkeerd in mijn eerste bericht, maar dit jong bleef bedelen en zeuren, dus was er niet aan toe kennelijk.
Misschien is het inderdaad fout geweest om hem dat toch tot nu toe pap te blijven geven, maar ik had niet het idee dat hij al voldoende op zaad zat.

Hij is nu ruim een dag apart met water, en heb dr Feld in Amersfoort gebeld voor advies.

Deze adviseerde een dag apart op water met druivesuiker, en de krop lijkt weer normaal te voelen, met anderen woorden, dat hij leeg aanvoelt.
Ik voel niets hards meer.

Ik laat hem tot vanavond op water zitten, zoals Feld adviseerde en hou het even goed in de gaten.
Hij voelt zich in ieder geval prima, heeft moppers, klimt en komt lekker bij me knuffelen en spelen

Ik hou jullie op de hoogte, in ieder geval bedankt voor alle tips!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede