Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > cites voor oranjekuif Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : cites voor oranjekuif
raymondo
Website Member
Posts :15

Website Member
2006-06-28 - 13:06:11 send message to raymondo

vraagje over cites. de oranjekuif staat op de citeslijst 1. Ik heb in oktober 2005 een oranjekuif gekocht bij een kweker. Hij is geringd, maar heb ik nu ook cites papieren nodig? zou ik dat dan moeten aanvragen of de kweker waar ik `m vandaan heb?


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2006-06-28 - 16:48:53 send message to suk

zover ik weet hoor je de sites papieren met de vogel mee te krijgen.!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-06-28 - 17:06:35 send message to Hawkeye_NL

Je had deze vogel niet eens mogen kopen zonder de benodigde Cites papieren. De verkoper kan hiervoor een behoorlijke boete krijgen maar ook jijzelf bent hiermee in overtreding. Jij had deze vogel niet mee mogen nemen zonder deze papieren.
Mijn advies: ga zo snel als je kunt contact opnemen met de verkoper. Zorg ervoor dat hij/zij je de Cites papieren alsnog geeft. Kan hij/zij dit niet of weigert deze mee te werken dan heb je een illegale vogel in je bezit. Je kunt dan alleen Cites papieren krijgen als je de oorsprong van je vogel kunt aantonen. Is dit niet het geval dan is de kans heel groot dat de vogel in beslag zal worden genomen en jij hiervoor een boete kunt krijgen. Technisch gezien heb je namelijk een strafbaar feit gepleegt.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-06-28 - 17:29:16 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vorig jaar was een raar jaar betrefd het verkrijgen van een cites voor oranje kuiven(en kleine geelkuiven)

Pas na juli/augustus werden na aanvraag de citessen verstrekt(zie op de formulieren dat ik zelf,op 7juli 2005 nog een afwijzing heb ontvangen op een aanvraag)

Als je Het ringnummer en de naam van de verkoper op het aanvraagformulier vermeld lijkt het me geen probleem te worden.

Maar koop heden ten dage dus geen oranjekuif of kleine geelkuif meer zonder papieren,want dan heb je wel een probleemsad :(

succes
Rene

P.s Aanvraagformulieren kun je downloaden via de site van cites


raymondo
Website Member
Posts :15

Website Member
2006-06-28 - 21:24:12 send message to raymondo

da`s balen. Toen ik `m kocht wist ik niets over cites en de kweker heeft het ook niet over cites gehad. Maar de kaketoe is wel geringd. Ik zal de kweker hierover benaderen. Maar als de kweker niet meewerkt(lijkt mij ondenkbaar) dan kan ik `m wel aanvragen? per wanneer is de cites voor de oranjekuif ingegaan?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-06-29 - 08:03:39 send message to Hawkeye_NL

quote
Maar als de kweker niet meewerkt(lijkt mij ondenkbaar) dan kan ik `m wel aanvragen?

Ja, je moet de Cites zelfs aanvragen! Alleen als de herkomst niet aangetoont kan worden dan is de kans heel klein dat je de vergunning krijgt.
quote
Toen ik `m kocht wist ik niets over cites en de kweker heeft het ook niet over cites gehad.

Dat jij als koper het niet wist kan ik nog begrijpen. Je word echter wettelijk wel geacht dit te weten voor je een Cites 1 vogel koopt. In de Nederlandse wetgeving gaat men er per definitie van uit dat je weet hebt of weet had kunnen hebben van de regelgeving. Dat de kweker hier echter niet over gesproken heeft is een tweede. Deze kan zelf niet eens deze soort hebben zonder de vereisde documenten.

Als hij de beide ouders nog in bezit heeft is er een goede kans dat je alsnog de vergunning krijgt. Door DNA-onderzoek kunnen ze namelijk de herkomst vaststellen.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-06-29 - 08:24:12 send message to ParkietenPeter

quote
Door DNA-onderzoek kunnen ze namelijk de herkomst vaststellen.

De vogel is wel geringt.

Erwin,

Als dit een vaste voetring met een kwekernummer betreft, is dit dan niet voldoende om de herkomst aan te tonen?

wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-06-29 - 14:23:06 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb onlangs van iemand vernomen dat iemand ondanks de ring cq transponder toch de ouders heeft moeten laten prikken. Er kan dus wel om gevraagt worden.
Een ring alleen is niet altijd voldoende, in de meeste situaties in praktijk wellicht wel.

Mijn reden van schrijven is dan ook eerder om lezers duidelijk te maken dat je altijd moet zorgen dat je zeker weet of je nieuw aan te schaffen vogel vergunning plichtig is of niet en niet zo zeer om raymondo "de les" te leren.

Onder het mom van "leren van een ander zijn fouten" is het wel erg belangrijk dat lezers weten wat ze op het spel kunnen zetten. En dat terwijl de Cites vergunning maar 15 € kost. De straffen op illegaal handelen met bedreigde diersoorten lopen behoorlijk in de papieren dus kun je beter zorgen dat je vooruit op de hoogte bent!

<PS!> Ik spreek deels uit eigen ervaring omdat ik een enorme moeite heb moeten doen om uiteindelijk de Cites papieren te krijgen bij mijn maracana's. Ook die hadden vaste voetringen met een bondsnummer. Maar dit was niet voldoende voor de vergunning. Als de kweker niet had meegewerkt waren de vogels gewoon in beslag genomen. Naast de vergunning kreeg ik wel een officieel schrijven met een waarschuwing. Kopen van een vogel zonder de juiste papieren is echt een strafbaar feit waarvoor je vervolgt kunt worden! </PS!>





djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-06-29 - 14:36:48 send message to djenco

quote
Als de kweker niet had meegewerkt waren de vogels gewoon in beslag genomen.


Had die kweker in de eerste plaats dan al niet moeten zorgen dat de papieren bij de vogels waren? Dit is toch normaal gesproken niet iets voor de koper?

Groet'n,
Dirk Jan


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-06-29 - 18:15:05 send message to hdra

Vannuit de reactie van Erwin (hawkey) kunnen we leren hoe moeilijk dit probleem is. Hier zullen mensen ook wat aan hebben.

Waar ik nu benieuwd naar ben is, wat de reactie van de verkoper is. Want ik neem aan dat deze reeds is benaderd?

Henk


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-06-29 - 18:36:45 send message to Hawkeye_NL

quote
Had die kweker in de eerste plaats dan al niet moeten zorgen dat de papieren bij de vogels waren? Dit is toch normaal gesproken niet iets voor de koper?


Ja, dit is zelfs uitsluitend de plicht van de kweker/verkoper.

Het is zoals gezegt verboden om vogels van lijst 1 te koop aan te bieden, verhandelen en zelfs te vervoeren zonder de Cites papieren. Het kopen van deze vogels valt in de wet onder het strafrecht!

Mijn advies, informeer altijd eerst of je nieuw aan te schaffen vogel vergunning plichtig is en koop nooit zonder de papieren erbij te krijgen.
Haal dus ook niet al vast de vogels op in afwachting van de papieren, ook dat is strafbaar!

Ik sluit mij verder bij hdra aan en wacht met interesse in de reactie van de verkoper. wink ;)


raymondo
Website Member
Posts :15

Website Member
2006-06-29 - 21:53:51 send message to raymondo

Onzettend bedankt voor de reacties. Het is goed om elkaar te helpen. Toen wij de vogel gingen kopen hebben we inderdaad een hoop voorwerk geaan. Na alle dingen op een rij te hebben gezet hebben we de beslissing genomen om een oranjekuif te nemen. Via deze site(de kweker is nog steeds lid van deze site onder de naam the Fox te roosendaal) hebben wij een oranjekuif gevonden. Helaas waren wij niet bekend met het feit over cites. Inderdaad is het zo dat de koper bekend moet zijn met de wetten en regelgevingen. Ik heb er geen moment aan gedacht dat de oranjekuif een cites verklaring nodig had. Ik wist niet eens wat cites was. Ik heb al getracht de kweker te bereiken maar dat lukt telefonisch niet want ze hebben dat nummer niet meer, dus ik ga z.s.m. langs en dan ga ik ervan uit dat de kweker meewerkt. Vreemd dat de kweker ook niets heeft verteld over de cites. Moet ik zelf cites aanvragen of de kweker? Per wanneer is cites voor de oranjekuif wettelijk verplicht? Ik weet wel dat de kweker waar wij de oranjekuif vandaan hebben gestopt is met kweken. Wat een toestand. Je moet er toch niet aan denken dat je je vogel kwijt raakt, want je gaat je echt hechten aan de vogel. Dus alle tips en hulp zijn welkom. Wat is de latijns naam van de oranjekuif? Moet wel zeggen dat de hele cites een ingewikkeld iets is, maar het is wel ten goede voor de bereigde vogelsoorten. Hoop dt het allemaal goed komt. Wat als de kweker niet mee(kan) werken, wat is dan de oplossing?


raymondo
Website Member
Posts :15

Website Member
2006-06-29 - 21:54:57 send message to raymondo

hdra alles weer oke tussen ons?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-06-29 - 23:55:45 send message to Hawkeye_NL

De naam van de oranjekuif is volledig Cacatua sulphurea citrinocristsata (Fraser 1844).
Het enige wat je kunt doen als de kweker niet mee kan (wil) werken is contact op nemen met het Cites-Bureau Laser bijv. regio Zuidwest te Dordrecht. Telefoon 078-6395340 en de zaak voorleggen.
Alternatief is zelf naar de AID gaan en vragen wat je kunt doen. Deze zit onder ander in Zwolle telefoon 038-4291300
In het laatste geval is de kans echter het grootst dat je de vogel direct afgenomen wordt.

Laten we er eerst maar gewoon van uitgaan de de kweker zijn medewerking verleent. Pas als je weet wat deze doet kun je verder kijken. In jouw geval is het overigens zo dat jij in ieder geval nu de aanvraag al vast moet gaan doen. De aanvraag formulieren kan het Cites-Bureau je gewoon toesturen en dan vul je alles netjes in. Hier is het adres en de gegevens van de kweker cq verkoper pas echt van belang.
Normaliter zal de AID geen vogels in beslag nemen waar een aanvraag procedure voor loopt op de vergunningen. Wel kun je bij controle een waarschuwing of bekeuring krijgen voor het in het bezit zijn van.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-06-30 - 04:55:09 send message to bert1974

wat gebeurd er met vogels die geen situs hebben en dan in beslag worden genomen.
waar gaan die vogels dan naar toe daar ben ik zeer nieuwschierig naar.
want ik ben van mening dat als ik ze zelf niet zonder papieren mag hebben dan mag een ander dat ook niet.

groeten bert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-06-30 - 07:22:00 send message to ParkietenPeter

Een theoretisch stukje over cites heb ik opgenomen op mijn pagina; www.mijnparkieten.info (te veel om hier even te zetten).

Maar ook hier op VogelArena is er al veel over geschreven;
http://www.vogelarena.com/forum/forum_searchform.php
(Het werkt)

wink ;)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede