Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Tamme Ekster Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tamme Ekster
Laroena
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2006-07-12 - 13:55:41

Vandaag kwam er een ekster in onze tuin gevlogen. Ik ging op de grond liggen en de ekster kwam naar me toe en we speelde wat met steentjes.
De ekster leek me toch echt te tam om geboren te zijn in de natuur. Als deze ekster ergens ontsnapt is, wat is dan het beste wat je kan doen ?
De ekster in de natuur laten of hem bijhouden weg van het gevaar dat ie misschien niet kent (hij kwam ook dicht bij onze honden en kat)
Wat moet ik dan doen als ie terug komt ?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-12 - 16:16:04

Een heel lastig probleem!

Hoofdregel is dat je een ekster niet in gevangenschap mag houden als hij niet in gevangenschap is geboren en niet is geringd.

Wat je behoort te doen is de dierenambulance bellen, die hem vervolgens bij de vogelopvang afgeven. Zover de theorie...

In de praktijk blijkt heel vaak echter de dierenambulance niet voor dit soort gevallen te willen of kunnen komen. Op een ander forum las ik zo'n geval met een gewonde buizerd:
De dierenambulance kwam niet, de vogelopvang nam hem niet aan. Deze persoon heeft vervolgens de AID gebeld en het geval gemeld.
Daar kreeg ze te horen dat ze:
1. In overtreding was en een boete kon krijgen.
2. Een afhankelijk dier niet in de natuur mocht terugzetten en dat ze daarmee verantwoordelijk was voor de gezondheid van een beschermd dier, en dus goed voor hem moest zorgen shocked 8O.

Kortom, een kromme situatie want niemand weet blijkbaar precies wat te doen in zulke gevallen.

Als je denkt dat het dier niet in natuur kan overleven, raad ik je aan in ieder geval de dierenambulance te bellen en als ze niet komen, het dier in huis te nemen en te "beschermen" en dit vervolgens te melden bij de politie en/of AID.


Laroena
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2006-07-12 - 19:18:33

Hij is vandaag niet meer langs gekomen maar ik denk wel dat ie oppast (dat hoop ik toch).
Hij was niet geringt daar heb ik naar gekeken. (ik kon hem aaien en hij kwam aan mn vingers trekken en diverse-dus hij is echt wel zeer tam)
We wachten af of ie veel gaat terugkomen of niet en hoe hij tegenover de honden is (we hadden de honden voor de veiligheid even binnen gezet)
Ik denk dat we hem dus beter zijn gewone gang laten gaan. Een vogel zal altijd vrijer zijn in de natuur dan in een reservaat of dergelijke. En als het hem hier bevalt zal ie wel voor een derde keer terugkomen.


arwen
Website Member
Posts :89

Website Member
2006-07-12 - 21:04:24

Een ekster mag je idd niet in huis houden.Ze zijn beschermd.Bij ons haald de Dierenambu de vogels op en brengt ze naar de vogelopvang.Als ze zo tam zijn,kunnen ze niet overleven in de natuur.Wij krijgen regelmatig tamme vogels binnen ,die vrijgelaten zijn.Ze moeten langzam gaan verwilderen en dat gebeurt in het vogelasiel in ureterp.


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-07-12 - 22:26:52

neej je mag niet in huis nemen..
vroeger was op onze camping altijd een tamme koolmees.. die uit je hand kwam eten.. en die kwam elk jaar weer terug. dus dat ze niet overleven is een beetje onzin vind ik. maar de kans is wel kleiner ja.
nouw ik wens je succes er mee.


Laroena
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2006-07-13 - 21:21:49

Tja razz :p euhm,...wat versta je tegenwoordig nog onder normaal ?
Een ekster die een uil komt uitdagen en op een mens zn kop zit en aan de haren komt trekken ?
http://img347.imageshack.us/img347/9903/ekster0103bh.jpg
http://img347.imageshack.us/img347/6767/ekster0041rc.jpg

Moeder is ook een sigaret kwijt razz :p Kwam ie gewoon uit pakje pikken en uit elkaar trekken in de boom.
Heb er dus een nieuwe vriend bij!


(foto's overschrijden maximale breedte van 600 pixels)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-07-20 - 10:21:17

Lijkt het zo, of heeft de Ekster een blauwe vlek achter z'n ogen, net zoals deze:


Dit is namelijk een Noord-Afrikaanse ondersoort, en als je die in Nederland ziet maakt het de kans dat het een ontsnapt (verwilderd) exemplaar is natuurlijk weer groter happy :)


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2006-07-20 - 22:05:19

goed gezien theelepeltje.

maar ik denk het niet kijk eens naar de poten van het afrikaanse soort en die van laroena .
misschien kan laroena nog meer foto`s plaatsen van de ekster dan weten we het zeker.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-20 - 23:29:04

Inderdaad heel knap gezien, maar toch niet de Afrikaan (P.p.mauritanica) denk ik. Die heeft maar een klein wit schoudervlekje.

Welke ondersoort dan wel?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2006-07-21 - 11:30:58

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oke, ik had alleen op het oog gelet, verder niet zo goed gekeken wink ;)
Hopelijk krijgen we nog wat meer foto's te zien happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede