Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Sterfte jonge groenlingen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Sterfte jonge groenlingen
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-08-04 - 17:58:17 send message to Zjurre

Hallo iedereen, sinds vorig jaar heeft mijn vader groenlingen in zijn voliere (nouja, onze voliére), twee poppen en een man. Dit gaat allemaal perfect en we hebben nu al een keer of 3 van beide poppen jongen gehad. helaas is er maar een jong grootgebracht... iedere keer worden de jongen na een paar dagen niet meer gevoerd en sterven dus. wat ook wel es gebeurd is is dat de jongen opeens spoorloos verdwenen zijn... of ik vind in de binnenvoliere een eitje van een groenling, opengepikt met het jong er nog in, welke uit een nest komt 8 of 9 meter verderop in de buitenvoliere. hebben mensen hier ervaring mee, en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? de groenlingen zitten samen met een europese sijs (man), een vink (pop) en twee koppels kanaries.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-04 - 18:21:07 send message to Niltava

Groenlingen zijn zeer gevoelig voor coccidiose en vandaar dat er veel sterfte is.
Kwekers kuren ze dan vaak met esb etc.
Je zou even kunnen kijken op www.cultuurvogels.nl
Met aangezuurd water zou je het ook kunnen voorkomen.(zou mijn voorkeur hebben boven het kuren)
Dat de jongen verdwijnen zal gebeuren omdat de ouders het nest schoon willen houden.



maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2006-08-04 - 22:07:43 send message to maikeltje

met combimix zou ik niet beginnen als je ze dat een maal geeft dan kom je er nooit meer vanaf je kunt denk ik beter de jonge een keer kuren na de ruie en voor de kweek


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2006-08-04 - 22:10:31 send message to maikeltje

maar een agresieven groenling kan de jonge ook op eten of de eieren op eten ik denk als je hier meer over wilt weten dat je dan het beste bij tuinman22 zijn


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-08-05 - 10:07:04 send message to Zjurre

Bedankt voor de posts, ik zal es met mn vader overleggen hoe we dit denken op te gaan lossen... In principe kuurt mn vader iedere 3 maanden alle vogels tegen onder andere coccidiose. moeten we vaker kuren of juist minder vaak? en wat wordt bedoeld met aangezuurd water? mvg Zjurre


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-05 - 10:15:58 send message to Niltava

Als je ze (goed)kuurt zou je geen problemen moeten hebben.
Dan ligt de oorzaak bij de ouders(?) nemen ze het eivoer/levend voer goed op? Geven ze het de jongen? Je zou de man eens weg kunnen halen als er eieren of jongen zijn.
En om maar even een link te leggen met een ander topic, zijn het gekweekte ouders?
Aanzuren gebeurt door, meestal, appelazijn aan het water toe te voegen ter voorkoming van bacteriegroei in het water en in de krop. Natuurlijk niet te zuur.
Hier en op andere site/fora staan wel wat aanwijzingen.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2006-08-05 - 21:35:17 send message to maikeltje

je kunt de jonge ook beter geen zaad de eerste vier dagen geven stikken ze in heb je kans op je moet is naar cultuurvogels gaan wat nitiva zegt maar het is een nieuwe site het het is http://www.cultuurvogels.nl/testsite


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-08-06 - 11:33:30 send message to Zjurre

Hey, t probleem is dan dat de vogels apart gezet moeten worden, aangezien ze nu in een grote voliere zitten met andere vogels... beide poppen zitten nu weer sinds een week op eieren, dus nu maar afwachten wat t deze ronde gaat worden.


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-09-08 - 20:46:50 send message to bieke

hoi,ik kweek al enkele jaren met groenvinken dit jaar heb ik veel tegenslag gehad,zeker te wijten aan het weer .ik kuur tweemaal per jaar met esb3
ipv appelazijn geef ik groene appels (grani smit)en verder insektenpate en wildzangzaad.normaal gaat de kweek redelijk goed.heb 6 koppels bij elkaar zitten los in de voliere bij andere wildzang geeft geen problemen.als de temperatuur te hoog is en te hard schommeld is nooit goed.de vogels durven dan weleens de broed stop zetten (pop)er ook op letten dat de man niet te driftig is deze breekt de nest ook al eens af om toch maar te kunnen paren.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-09-09 - 17:22:26 send message to roodmus

Stel je vraag eens op www.info-sec.nl

Grt Roodmus.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-09-10 - 10:12:06 send message to Zjurre

hallo, bedankt voor de reacties allemaal! ook de laatste ronde lagen er weer aangepikte eieren en dode jongen door de hele voliere... en we weten nog steeds niet waar het aan kan liggen. omat het een erg mooi trio is, houden we de vogels nog tot volgend jaar, en gaat het dan weer fout dan gaan ze waarschijnlijk naar vrienden van ons, en komt er een nieuw trio. nogmaals bedankt allemaal!


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-09-10 - 15:54:21 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb jaren groenlingen gehouden en gekweekt en er zijn mij enkele dingen opgevallen aan uw verhaal.
Eerst en vooral gaan de jongen zeer vroeg dood terwijl de meeste groenlingen pas sterven als ze net het zelfstandige stadium bereikt hebben of bij de start van de jeugdrui omdat ze dan het vatbaarst zijn voor coccidiose. Het lijkt me quasi onmogelijk dat bijna alle jongen van gekuurde ouders binnen 4 dagen dodelijk besmet zijn.
Ik veronderstel dat u het probleem eerder bij de samenstelling van de voliere zult moeten zoeken. Van de vinken verwacht ik niet veel problemen maar uit ervaring weet ik dat er vaak heel heftig gereageert wordt door Europese vogels van gelijkaardige kleuren. Net zoals de groenling bezit ook de sijs een gelige grondkleur en dan heb je nog de kanaries. Een gezamelijke kweek van groenvink en kanarie is bij mij nooit goed afgelopen. Daarom houd ik groenvinken in de kweek samen met vogels van een andere grondkleur zoals goudvink, barmsijs of appelvink (dat laatste is wel niet zo aan te radenwink ;)) Ten slotte kan het probleem ook bij die twee poppen liggen. Wanneer de ene achter is op de andere bij de cyclus (nestelen, eieren, broeden, jongen...) durft dit soms ook wel eens problemen geven. Dus nauwkeurige observatie van het hele gebeuren zal noodzakelijk zijn om de schuldige aan te wijzen. Zo heb ik dit jaar ook 3 weken in een van m'n volieres moeten zoeken naar een eierdief die al mijn nesten leeghaalde.

Verder zou ik er nog eens te aandacht op willen vestigen om op te passen met kuren. Het kuren met ESB 3 30% op het moment dat de vogel niet besmet is is voor de vogel even schadelijk als de ziekte zelf. Dus zorg eerst en vooral voor schone droge volieres en zie ESB meer als een laatste redmiddel als het dan nog fout gaat eerder dan als een gewoonte of voorzorg want het werkt toch niet preventief.

succes met je kweek!

Jan


bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2006-09-11 - 11:25:37 send message to bulldog

hallo
ik kweek al jaren met cultuurvogels en ook goed met groenlingen ik kuur mijn vogels nooit maar zorg wel voor droge en schone volieres en een goede voeder keuzeen de combinatie van 1 man op 2 poppen dat moet makkelijk kunnen als je zorgt voor een ruime droge voliere en een goede zaad mengeling met ik de kweek vers geplukte onkruidzaden dan moet het eigelijk geen probleen geven om groenlingen in leven te houden groetjes joop


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-09-11 - 17:27:48 send message to Zjurre

quote
Daarom houd ik groenvinken in de kweek samen met vogels van een andere grondkleur zoals goudvink, barmsijs of appelvink (dat laatste is wel niet zo aan te raden)

Bedoelt u daarmee dat het samenplaatsen in een voliere van groenlingen en europese appelvinken niet verstandig is? want in oktober en november willen mn vader en ik eigenlijk een koppel aanschaffen... en verder ook nog een koppel goudvinken, een koppel kruisbekken en een koppel barmsijsen. maar als ik het goed begrijp zouden deze koppels bij elkaar dus ook niet goed gaan, vanwege de kleur?
sinds een maand ongeveer hang ik iedere paar dagen verse onkruidtakken in de voliere zoals boerenwormkruid, kruiskruid en nog wat soorten. verder geef ik ook (in kleine hoeveelheden) vogelmuur, en meel - en buffalowormen. helaas is er dit jaar dus maar een groenling popje grootgebracht, t hadden er zeker 15 meer kunnen zijn. misschien, als wij het trio in een kweekbox of vlucht hadden gehouden, zou er wat minder uitval zijn, of kwam misschien wel de oorzaak aan het licht. you never know, mn vader en ik kiezen bewust voor een voliere en niet voor kweekboxen, omdat het niet onze intentie is er doelbewust mee te kweken. echter, alle mogelijkheden om dit te doen zijn wel aanwezig (nestelmaterialen, aangepast voer etc.), dus als ze zin hebben zal het wel in de voliere moeten gebeuren! we hebben besloten het trio tot volgend jaar te houden, en aan te zien of er weer hetzelfde gebeurt. bedankt weer voor alle reacties, fijn om andermans ervaringen te horen, kan er flink wat van leren!

Zjurre


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2006-09-11 - 17:34:03 send message to roodmus

Zjurre.


Als het alleen gaat om het houden van cultuur vogels dan zou ik me niet zo druk maken.

Wil je kweken en jongen groot brengen dan moet je ze toch echt appart houden.

Zelfs goed kanaries kweken gebeurd appart.

Je bent dan namelijk van het jagen af.

Je zult wel een vogel kweken maar nooit optimaal.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2006-09-11 - 21:59:45 send message to Zjurre

Het gaat idd om het houden van europese cultuurvogels, en niet om het kweken ermee. het is natuurlijk mooi als dit gebeurt, maar zoals al gezegd schaffen wij de vogels hier niet voor aan, en huisvesten wij ze dus ook niet op die manier. heb er wel enorm veel zin in, in de nieuwe aanwinsten (nog maar een paar weken als het goed is, iig voor de goudvinken en barmsijsen)! happy :) wel zou ik graag ervaringen horen over het houden van appelvinken en kruisbekken. of er dingen zijn waar wij op moeten letten die niet in de boeken vermeld worden bij bv. voeding, huisvesting, gedrag,etc. alle tips zijn welkom!

Zjurre



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede