Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grijze roodstaarten zo gauw weer in broedstemming Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : grijze roodstaarten zo gauw weer in broedstemming
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-08-12 - 19:47:53 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ik vroeg me toch echt af of dit weer nu goed is voor de kweek van de grijzeroodstaarten ?
want mijn koppel heeft net een nestje van 3 gehad , maar ik heb ze wel met de 5 weken eruit gehaald , en nu van de week zag mijn vrouw ze s,ochtends om 06,30 weer vollop treeen de man zat er weer bovenop !
ik heb het jammer genoeg nog nooit gezien , maar goed ik heb de jongen nu een week of 4 in de huiskamer staan .
ik had zo snel nog niks verwacht , maar goed er zijn nog geen eieren maar als ze weer aan het treeen zijn kan ik dan wel iets verwachten .
en kan het weer de kweek stimuleren ?

mvg


Tim


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-08-13 - 10:48:44 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij een afwijkende manier van vogels kweken, dus te vroeg uit het nest halen van de jongen kun je dit gedrag verwachten van je vogels.

Laat ze natuurlijk broeden zonder de jongen uit het nest te roven, broeden ze een enkele keer en kweek je niet gedraggestoorde jongen.

Zoals eerder in een andere topic ruimschoots besproken.

Deze manier van kweken is goed voor de portemonee maar zeker niet voor de bestanden van de grijze roodstaarten en andere papegaaien.

Helaas zijn de meeste kwekers nog steeds oost indisch doof en habe es nicht gewuBt dat deze manier van kweken zeer nadelig is voor het leven van een jonge papegaai en de toekomstige eigenaar van een handopfok jong zeker wanneer ze al bij 5 weken uit het nest zijn gehaald.

Is deze manier verboden; Neen, men gaatuit van eigen verantwoordelijkheid van de vogelliefhebber. Tevens verwacht de wetgever dat men erg zorgvuldig omgaat met een vogeleven en goede zorg geeft aan zijn dieren. Juist hier is veel interpretatie over mogelijk en dus een eindeloze discussie.

Zoals eerder vermeld is er een uitgebreid onderzoek geweest naar handopfok vogels. In het kort samengevat bleek dat het grootste deel van de handopfok een miserabaal leven heeft, zeker wanneer de vogel broedrijp wordt en met zijn hormonen en afwijkend gedrag geen plaats kan geven in de huiskamer. Vaak wordt er dan een huisgenoot uitgezocht als zijn partner en de andere huisgenoten als rivalen gezien met alle gevolgen van dien.

Het feit dat vogels redelijk snel aan een tweede ronde beginnen is dan ook een kwestie van instinct om jongen te produceren. Simpelweg om de soort in stand te houden. Als kweker moet je van dit instinct naar mijn mening gebruik maken en geen misbruik om de vogels forceren tot meerdere broedronden.Bovendien levert dit veel stress op om elke keer hun jongen te verliezen en zijn enige dagen behoorlijk van slag en wellicht op lange termijn schadelijk voor hun welzijn.

Al te vaak is hier al over geschreven maar blijft het niet hangen bij dit soort liefhebbers.

Ruud


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-08-13 - 11:18:48 send message to dun grijzeroodstaart

hoi ruud

de reden dat ik de jongen eruit heb gehaald is al eerder vermeld !
maar als het zover komt , dat ze nog een rondje doen dan laat ik ze helemaal door de ouders groot brengen !
ik hoop dat ik dan geen maaien etc etc in het blok ga aantreffen , maar goed in de natuur zal het er ook wel aanwezig zijn .
ik kan bij mijn koppel moeilijk bij als ze met jong zitten dus de natuur zal zijn wekr echt moeten doen en dat zal wel goed komen .
volgend jaar ga ik mijn blokken anders hangen en zzal ik ervoor zorgen dat ik er beter bij kan [hangen nu nog achter in de voilere ]
en tot slot ben ik geen broodkweker , maar een liefhebber, maar ook ik moet handopfok kunnen toepassen om wat voor reden dan ook !
ik zal hopen dat dit rondje natuurbroed goed zal gaan en ik zal zeker genieten van de jongen en ouders als ze allemaal op stok zitten .
en je hebt gelijk dat er met handopfok moeilijk mee te kweken is , heb het zelf meegemaakt met een handopfok popje van mij !
ben benieuwd of het koppel nog een rondje doet en ik hoop nu het wat koeler is dat ik niet weer last zal hebben van een verontreinigd blok .


mvg

Tim


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-08-13 - 19:38:36 send message to Picolet

Wellicht heb ik te snel een verkeerde conclusie gesteld.

Wellicht behoor je tot een van de weinige papegaaienkwekers die natuurbroed in het vaandel hebben staan. Ik wens je dan ook heel veel succes met het volgende nestje.

Al te vaak is kweken met grijzen een commercieel iets en handopfok vanzelfsprekend.

Gelukkig behoor jij dan tot een van de kwekers die gaan proberen het bestand van grijzen op peil te houden met "gezonde'" grijzen.

Nogmaals mijn excuus voor de directe aanval op de handopfok die in jouw geval noodzakelijk was om de jongen te redden.

Ruud



dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-08-13 - 20:32:24 send message to dun grijzeroodstaart

bedankt !

maar wat denk jij , zou er nou minder kans zijn , dat ik weer maaien in het blok zie of zullen de grijsjes dat zelf wel oplossen ?
ik heb wel extra zaagsel en wilgentakken erin gedaan toen ik alles heb verschoont !
mischien dat het helpt , ik hoop toch wel een keertje om de ouders de ciclus zelf af te laten maken .
ik hou je wel even op de hoogte , er liggen nog geen eikes dus mischien komt het volgende rondje volgend jaar pas weer we zullen wel even afwachten .


mvg

Tim


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-08-13 - 22:54:03 send message to Wim B

Hallo Tim,

Is het misschien een optie om met losse bakjes te werken die je om kunt wisselen. Bij mijn lories doe ik dat ook. Vanwege de uitwerpselen die toch al dun zijn hou ik zodoende het blok enigzins schoon.
Succes bij de kweek!!

Wim


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-13 - 22:56:52 send message to broto

Waar ben je bang voor als er made in het blok zitten??


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-13 - 22:58:25 send message to broto

Waar ben je bang voor als er made in het blok zitten??


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-13 - 22:59:03 send message to broto

oeps, 1x had genoeg geweest laugh :D


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-14 - 00:42:49 send message to tonnl

Maden op zich zijn niet schadelijk, het zijn zelfs mooie opruimertjes.
Het zijn alleen wel larven van vliegen en de vliegen zelf kunnen wel allerlei narigheid verspreiden, o.a. wormen.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-08-14 - 08:28:49 send message to dun grijzeroodstaart

hoi wim nee die mogelijkheid is er niet , als ik dat doe dan worden de ouders te gestrest , en is de kans groter dat ze de jongen niet meer voeren of iets aandoen heb het al een keer meegemaakt namelijk .

maar het zal wel aan het warme weer gelegen hebben dat het zo krioelde van de maaien .
maar goed ik weet wel dat de maaien ook zelfs een voedingsbron zijn maar voor het het geval dat durfde ik het toch niet aan .
maar kunnen de maaien zelf geen kwaad doen aan de jongen dan ?
want vliegen die zag ik bijna niet bij het blok !
ik hoop dat het deze keer wat minder is , en ik ga het toch gewoon proberen en zie wel wat er van komt , zal wel goed komen , in de natuur zullen nog veel meer factoren meespelen !


mvg


Tim


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-14 - 11:57:52 send message to tonnl

Over natuur gesproken...
Als je een bosje boerenwormkruid plukt en dat ophangt bij je kooi(en) heb je een stuk minder last van vliegen (en dus maden).



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-14 - 12:46:25 send message to dooren

Met die losse bakjes in de nestblokken, dat doe ik al 20 jaar en ik heb nog nooit geen problemen gehad.

Als je vogels wilt kweken zul je toch af en toe creatief en inovatief moeten zijn.
Gert


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-08-14 - 13:38:26 send message to dun grijzeroodstaart

volgens mij snap ik het niet helemaal met die losse bakjes ?
neem aan dat er niet telkens van broedblok veranderd word !?

en dat van dat onkruid is wel een goed idee , is proberen bedankt !


gr

tim


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2006-08-14 - 13:43:24 send message to MrandMrsSwift

Nou ze bedoelen dat je een kommetje in het nestblok hebt die je steeds kan verwisselen. Zodat je elke keer een schoon blok hebt.
En als je voordat je het blok in gaat je handen even door het voer haalt (de geur is vertrouwd voor ze) en evt. wat oud (amper vies) nestmateriaal op of door het nieuwe doet, zouden er geen problemen moeten ontstaan.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-14 - 14:00:13 send message to dooren

het is gewoon een losse bakje dat onderin de nestkast past, dit kan gemakkelijk worden verwijderd en vervangen door een schone met nieuw bodemmateriaal.

Uitwendig veranderd er niks aan de blok.

Je verwisseld pas als de jonge enige weken oud zijn.
Gert



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede