Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Samenzetten van vogels in een voliere. onnodig risico nemen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Samenzetten van vogels in een voliere. onnodig risico nemen?
Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-18 - 14:37:06 send message to Dennis Fr.

Ik verbaas me er steeds weer over wat men bij elkaar in een voliere wil zetten. Niet dat het niet mag of kan hoor. Weet zelf ook wel dat het een prachtig gezicht is en zou zijn. Maar ik vind het toch onnodig risico nemen. Jonge vogels samenzetten gaat over het algemeen zonder problemen. Maar oudere vogels vooral koppels samenzetten kan voor onnodige problemen zorgen. En daar zit toch niemand op te wachten.
Zelfs grasparkietjes en valkparkieten gaat vaak wel goed samen.maar ook hier kan een keerzijde aanzitten dit heb ik al 2 keer gezien bij mijn ouders ruimte genoeg genoeg blokken en toch verwonden de grasparkieten de jongen van de valkjes. Dus zelfs dat dit bij elkaar kan. is geen garantie dat het goedgaat.

Wat vinden anderen nou van het samenzetten van vogels.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-18 - 14:49:21 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tja sorry, niemand zal het met me eens zijn, en ik ben nou eenmaal een vogelliefhebber van de oude stempel, maar ik vind dat je vogels en met name parkieten en papegaaien per paar houdt, of in kolonies van 1 soort.
Alleen al voor het welzijn van de vogels (confrontaties vermijden) alsook voor het "mooi".

Soms zie je de (in mijn ogen) meest vreselijke combinaties van vogels die qua grootte en afkomst zo van elkaar verschillen dat het gewoon vloekt. Bonte boeren + grasparkieten = brrrrsad :(.

Je vraagt om een mening en nogmaals, ik ben van de "oude school" en ieder heeft zijn eigen smaak en beleeft de liefhebberij op zijn manier en gelukkig maarhappy :).

PS Een met zorg ingerichte en samengestelde gezelschapsvoliere vind ik iets heel anders. Deze kan natuurlijk prachtig zijn.happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-18 - 16:36:49 send message to dooren

Soms kan ik me het wel voorstellen, men heeft weinig ruimte en wil persé zoveel mogelijk soorten en vogels houden.

Je ziet idd telkens vragen met de gekste kombinaties en aantallen per M2.

Het is echter dan wel vaak zo dat deze liefhebbers vervolgens mailen met allerlei problemen die ontstaan zijn door deze situatie.

De vogels zijn dan toch vaak de dupe door de verzameldrift van deze soort liefhebbers en beperkte ruimte die men beschikbaar heeft.

Men vergeet zoals vroeger werd verteld, liever enkele volieres met goede vogels die kweken, dan overbevolking en ellende.

Nee, vroeger waren ze zo gek nog niet wink ;)
Gert


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-08-18 - 16:45:16 send message to hdra

Nee alleen in heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleeeeeeeeeeeeee grote volieres


johann
Website Member
Posts :16

Website Member
2006-08-19 - 17:47:35 send message to johann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

kan me jullie reacties wel voorstellen maar daar is een forum toch voor?? heb in het verleden wel is gevraagd of pruimekoppen en kakarikies samen konden mij werd het afgeraden. dus heb ik het niet gedaan, wil alleen maar zeggen dat ik het fijn vind om op een forum als deze.. antwoorden te krijgen die je als vogelliefhebber toch wel hebt en niet altijd kunt vinden op internet of in boeken
gr..


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-08-19 - 19:27:13 send message to kakatoe

Ja Johann van zulk soort vragen en daarop ook de antwoorden staan hier ik weet niet hoevaak op het forum.
En wat bij anderen niet lukt kan bij jou wel lukken.
Waarom dan zelf niet proberen niet iedereen heeft een voliere 2x1x2 meter er zijn er ook die een lengte hebben die misschien veel groter zijn waar het wel lukt.
Ik was laatst bij iemand die had kakeriken engelse gras parkieten valken en bonte boeren in een vluchtje van 2x 0.80 x2 en dat ging goed dus gewoon zelf proberen en goed de vogels opserveren en als het mis gaat kun je gelijk ingrijpen


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-19 - 20:21:19 send message to Dennis Fr.

ja goed leuk dat het nu samen zit maar wat morgen of overmorgen of in de toekomst.het kan altijd nog mis gaan. En daar moet je wel rekning mee houden . mocht je dan op een dag dode vogels in het hok hebben liggen zou het alleen maar jammer zijn.

Maar goed dit is ieders eigen keuze.


johann
Website Member
Posts :16

Website Member
2006-08-19 - 20:38:31 send message to johann

ik heb de vraag toendertijd dus gesteld in het belang van de vogels omdat ik nix kon vinden over wat er eventueel samen kon... het was een vraag en antwoord was niet doen... dus niet gedaan


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-19 - 20:43:56 send message to broto

Er kan vaak meer bij elkaar als men denkt.
Vaak als iemand een slechte ervaring heeft gehad doet dat heel snel de ronde en is men bang die combinatie van vogels in zijn voliere samen onder te brengen.
En die ene ervaring wordt dan vaak elkaar nagepraat als zijnde dat het niet zou kunnen.

Henk


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-08-19 - 21:21:00 send message to kakatoe

Zelf heb ik bonte boeren en ruppels bij elkaar inzitten terwijl de bonte boeren aan het broeden waren en de jongen opstok heeft gekregen zonder te vechten.
Maar zeg er wel bij dat de ruppels niet brr zijn en er zatten 2 losse bb mannen bij in.
Ik praat hier wel over een vlucht van 5 x 2 x 2 waar ik later een net aangechafte bb pop met 3 mannen in heb gedaan en dat ging weer niet goed de pop was te dominant naar in iedergeval 1 man toe.
Daarom zeg ik ook je moet zelf uitproberen wat kan en wat niet kan.
Niet elke vogel is het zelfde ook niet als ze van het zelfde soort zijn.
Daarom moet ik Henk gelijk geven men moet zelf kijken welke soorten vogels er bij elkaar in kunnen dat kan iemand anders niet zeggen daar die alleen zijn eigen vogels kent en niet de vogels van een ander


chedow
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-19 - 22:12:47 send message to chedow

ik heb hier nu koppel rode rosella's met een koppel roodruggen samenzitten. 't zijn wel vogels van dit jaar. ze bekvechten wel eens, maar zonder veel problemen. ik doe dit vooral om ze de kans te geven de vleugels eens goed te strekken en te groeien naar volgend jaar. maar ben er ook voorstander van om australische parkieten apart te huisvesten voor de kweek. tenzij de verdraagzame soorten (valkparkiet met grasparkiet en eventueel kakariki maar dan heb je nog geen garantie)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 203 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede