Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > oplossing spreidpoten zonder ringen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : oplossing spreidpoten zonder ringen.
mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-08-20 - 11:47:39 send message to mikewauters


deze tekening staat op een andere plek op VA bij spreidpoten. dit is een stukje leer.
nu is mijn vraag: wat zijn de preciese maten van dit stukje leer om spreidpoten te verhelpen? daarbij bedoel ik afstand tussen de gaatjes, de lengte en de breedte. het dient voor aymaras en catharinas.
groeten


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-08-20 - 15:11:53 send message to mikewauters

heb ze ondertussen al gemaakt. bedankt iedereen wink ;).
heb gewoon stukjes leer gesneden en gaatjes in gemaakt van 4.5mm. heb ze niet te wijd gemaakt.
hier zijn ze.

groeten


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-08-20 - 15:12:07 send message to mikewauters

heb ze ondertussen al gemaakt. bedankt iedereen wink ;).
heb gewoon stukjes leer gesneden en gaatjes in gemaakt van 4.5mm. heb ze niet te wijd gemaakt.
hier zijn ze.

groeten


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-08-20 - 15:27:09 send message to cocobar

Het lijkt dat je er wel regelmatig hebt met hebben (aan al die bandjes te zien!!?? Is het iets erfelijk in je kweeklijn? Of misschien zijn de zitstokken te glad!!


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-08-20 - 18:54:10 send message to mikewauters

haha neen =) ik heb dit jaar nog geen jongen gehad. mijn vader had nog een leren bandje over, en ik heb die helemaal benut, kwestie ter preventie, de bandjes hangen nu gewoon bij de plek waar mijn eten zit.
wil er gewoon voorzichtig mee zijn, zou het niet graag hebben dat ik spreidpoten heb.
mike


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-08-21 - 00:25:38 send message to Swaas

Hoe zit het met zebra vinkjes shocked 8Oshocked 8O die zijn zoooooo klein.
Ik heb tape gebruikt maar dan boven aan de billetjes, anders kunnen de diertjes zich niet eens fatsoenlijk de kop krabben zonder omver te knallensad :(
Natuurlijk staan de pootjes nog wat uiteen, maar ik hoop dat met de tijd, als het beter grip op de stokken krijgt, toch nog normale stand zullen vertonensad :(


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2006-08-21 - 11:18:02 send message to mikewauters

swaas, rustig happy :)
de foto toont misschien een vertekend beeld, maar de stukjes zijn ongeveer 2x1cm groot en de afstand tussen de gaatjes ongeveer 1 - 1,5cm. je kan dat toch aanpassen naargelang de grootte? gewoon kleindere gaatjes en afstand verkleinen. (of omgekeerd voor grotere vogels.) vind dit alleszinds een goeie oplossing,
groeten


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2007-05-27 - 12:13:35 send message to weggy

Hoi,
Ik had een jong met "beginnende" spreidpoten. Dit was het eerste jong dat ik had met speidpootjes.
Ik heb dit opgelost door deze samen te binden.
Mijn vraag is nu; wanneer mag ik deze "constructie" verwijderen?
Is dit tegen dat ze het nest verlaat?

Gr; Herman


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-27 - 19:08:00 send message to Rogert

Een van de oorzaken van spreidpoten zijn de nestkasten. Als je een te gladde ondergrond hebt kunnen de jongen hun poten niet bij elkaar trekken. Het gevolg: spreidpoten.

Ook kan het komen door een verkeerde nestkom. Een te ondiepe nestkom, geen nestmateriaal of bodembedekking kan spreidpoten veroorzaken. Jonge vogels horen in een nestkom opgepropt te zitten. Als je maar een of twee jongen hebt is dit moeilijk op te vullen maar zolang de vogels hun poten onder hun lichaam kunnen trekken en voldoende grip hebben op de ondergrond kun je dit veelal voorkomen.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-28 - 09:21:53 send message to Marc10

Ik vraag me heel sterk af of deze bandjes geen problemen gaan opleveren voor de vogeltjes zelf. Ik heb ooit een geval van spreidpoten bij een kanarie gehad en deze heb ik toen in een ringetje gemaakt van een stukje handdoen geklemd. De pootjes netjes naast het lichaampje gezet en daar een ring omheen. Om het hele vogeltje dus inclusief zijn dijtjes. Met deze bandjes vrees ik dat ze om gaan vallen en niet meer rechtop kunnen komen. Ook kan een oudervogel het zien als nestvervuiling en de jongen uit het nest gooien bij het wegwerken van de bandjes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede