Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Door overbelasting van het blauwe spectrum meer poppen kweken. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Door overbelasting van het blauwe spectrum meer poppen kweken.
Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-08-21 - 14:20:16 send message to Fokke

Onderstaande komt uit de folder van Arcadialampen, wie heeft hier ervaring mee, volgens onderstaande zou het dus mogelijk moeten zijn om met overtallig blauw licht meer poppen te kwken.Dit zou ideaal zijn voor die soorten vogels waar over het algemeen altijd te weinig poppen van zijn. Wie dit gelooft mag het zeggen.

De algehele kleur van het lamplicht moet tevens natuurlijk zonlicht, 5500K, zo dicht mogelijk benaderen. De Arcadialamp ligt daar met 5600K vlakbij. Een kleurtemperatuur van meer dan 5800K is niet geschikt voor vogels. Wanneer het blauwe spectrum wordt overbelast, zal dit zelfs voornamelijk vrouwelijke nakomelingen tot gevolg hebben. Dit is dan ook de reden waarom men geen aquariumlampen moet gebruiken voor vogels.
Volspectrum licht moet bovendien een nauwkeurige kleurweergave geven. De Arcadialamp bereikt dit, met een Klasse 1A specificatie.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-21 - 14:44:46 send message to Dennis Fr.

zou zeggen probeer het is uit.en doe verslag uitwink ;)
met krokodillen gaat het ook om de temperatuur waarin de eieren uitgebroed worden is dit op een bepaald temperatuur worden het allemaal vrouwtjes daaronder en daarboven mannen.dus wie weet zou dit ook wel kunnen.maarja zal toch eerst in de praktijk getest moeten worden langdurig.....


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-21 - 15:00:56 send message to dooren

Met bepaalde vissen is de temperatuur ook bepalend voor het geslacht.

Dat dit met licht kan voor vogels is mijn totaal onbekent.
Gert


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2006-08-21 - 15:48:05 send message to lorie

Als het waar is dan is dit zeker het proberen waard.

Heb tot nu toe, met true light tl lamp, bij mijn groenstaart loris alleen nog maar mannen gekweekt !

Pim


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-21 - 16:41:39 send message to Dennis Fr.

ik heb een koppel caique`s bij de vorige eigenaar 3 jongen 3 poppen nu had ik een nest ook allemaal poppen.dus ja ik ben er niet van overtuigd dat dit aan de verlichting licht.bij die mensen stonden de vogels in de gang in huis in een papegaaien kooi alleen daglicht.hier hangt een spaarlamp en alleen daglicht.koppeltje maakt gewoon alleen maar poppen.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-08-21 - 16:57:46 send message to bert1974

dennis je bent een gezegend man met je koppel caiqeu,s. je kunt over het algemeen zeer slecht aan poppen komen mannen zijn er vaak in overvloed.

ik heb over het algemeen gemengde nesten dus of licht hier nu invloed op heeft betwijfel ik.
maar alles is mogelijk.
ga je dit proberen en zoja laat je ons dan de uitslag nog even weten.

groeten bert


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-21 - 17:20:35 send message to zebraonline

Ik gebruik True light en kweek ook hoofdzakelijk poppen...


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-21 - 18:56:14 send message to Niltava

quote
Een kleurtemperatuur van meer dan 5800K is niet geschikt voor vogels. Wanneer het blauwe spectrum wordt overbelast, zal dit zelfs voornamelijk vrouwelijke nakomelingen

Er staat niets over daglicht(lampen)!!!!


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2006-08-30 - 08:15:47 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben in het voorjaar naar een bijeenkomst in Engeland geweest waar o.a. een lezing gehouden werd over dit aspect. Het gebruik van truelight lampen is een pree bij deze maar let er wel op dat deze maar ongeveer 1½ jaar het blauwe spectrum produceren. Gewone daglichtlampen geven net als alla andere lampen alleen het rode spectrum weer. Ik heb afgelopen week nog contact met de man gehad welke de lezing hield en heb hem gevraagd er een artikel over te schrijven. Ik hoop het aan het eind van het jaar vertaald te hebben zodat het in de Parkieten Sociëteit gepubliseerd kan worden.
Ik ben echter wel van mening dat we er geen wonderen van moeten verwachten. In de vrije natuur zal het aantal jongen altijd 50/50 zijn. bij kweek in buitenvolières maken we al gebruik van het volledige spectrum. Er zijn nu eenmaal koppels die hoofdzakelijk één geslagt produceren, mannen of poppen.

Johnny


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-30 - 09:30:24 send message to Niltava

quote
50/50

Dacht je Johnny??
In elk geval bij mensen is dit niet het geval, er worden meer mannen geboren, dit omdat er in het leven hier en daar één sneuvelt(sorry voor deze plastische omschrijving)

Maar heeft truelight dan wel het verhoogde blauwspectrum?. Dat zou dan toch al wel bekend zijn(eerder opgevallen) bij bijv. kanariekwekers, zebravinkkwekers etc. die in huis kweken voor de tentoonstellingen etc?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2006-08-30 - 12:13:49 send message to Rik

Eerlijk gezegd geloof ik hier niets van het poppen-verhaal.

Het verhaal klinkt interessant, maar is op geen enkele manier onderbouwd.

Het is pas een feit als dit wetenschappelijk is onderzocht met een representatief onderzoek.
Bijvoorbeeld 100 koppels onder de éne lamp en 100 koppels onder de andere lamp, onder gelijke omstandigheden 5 jaar lang laten broeden.

Het feit dat er meer mannen dan poppen zijn heeft puur te maken met de import. Geïmporteerde vogels zijn voornamelijk mannen die in de broedtijd worden gevangen.
Gevolg> nog meer import


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2006-08-30 - 14:54:48 send message to Stefan Verhoeven

quote
Het feit dat er meer mannen dan poppen zijn heeft puur te maken met de import. Geïmporteerde vogels zijn voornamelijk mannen die in de broedtijd worden gevangen.
Gevolg> nog meer import

Net als bij mensen?? Daar zijn ook meer mannen dan vrouwen. Daar gaat het verhaal van 50/50 zoals Niltava ook al vermelde...

Feit blijft dat in bepaalde omstandigheden meer mannen of meer poppen grootgebracht worden. Welk mechanisme hieraan ten grondslag ligt is nog niet opgehelderd.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2006-08-30 - 15:10:36 send message to Stefan Verhoeven

En als we het toch over wetenschappelijke bewijzen hebben voor een veranderde sex-ratio, lees dan eens deze abstract van Komdeur et.al. over Seychellen rietzangers (Acrocephalus sechellensis)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12028765&dopt=Abstract



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 221 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede