Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kale nek (japanse nachtegaal) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kale nek (japanse nachtegaal)
J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-09-06 - 22:00:43 send message to J.Bird

hallo allemaal ik heb een japanse nachtegaal aangeschaft en nu zag ik dat ze een kale nek heeft als ze hem uitsteekt.ik heb gelezen dat dit een schimmelinfectie zou kunnen zijn,klopt dit?en zo ja wat zou ik eraan kunnen doen?

vriendelijke groeten:
J.Bird


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-09-06 - 22:37:47 send message to hansbuffel

Hallo,

Is de nek gewoon kaal of is ze wit van kleur? Indien er een wit laagje op ligt (witte schilfers) is dit schimmel, indien niet kan het het gevolg zijn van verenplukken, stress, uitvangen, rui…
Ik heb dit voorgehad met een Mexicaanse Nonpareil. De nek en kop was wit van kleur, je kon er niet naast zien.
Van een bevriend kweker die hier ook regelmatig aan het woord is kreeg ik de raad IMAVEROL aan te schaffen bij de apotheek. Dit product wordt gemengd met water (zie bijsluiter) en je moet dit 2 keer per week gedurende 4 weken op de schimmel aanbrengen. Achteraf goed de handen wassen want het kan zo overgaan naar andere vogels. Zorg ervoor dat de vogel voldoende warm zit zodat deze niet koud krijgt na de behandeling.
Na vier weken was de schimmel weg en na de volgende rui zag je er niets meer van.

Groeten,
Hans


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-09-06 - 22:50:30 send message to J.Bird

nee de nek is gewoon vleeskleurig en ziet er gewoon goed uit dus ik denk niet( en hoop ook niet wink ;))dat het een schimmelinfectie is.

en het zou best een van die andere factoren kunnen zijn omdat de vogel op dat moment bij de vorige niet in de ideale omstandigen zat.omdat die overging op andere een andere soort vogel.


HEEL ERG BEDANKT voor de snelle reactie!want nu hoef ik me voor de rest van de avond geen zorgen meer te makenwink ;)razz :p


vriendelijke groeten:
J.Bird


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-09-06 - 23:16:34 send message to hansbuffel

k Zou me geen zorgen maken in dit geval, hou het gewoon goed in de gaten. Zoals gezegd, als het schimmel is kan je er niet naast zien, het is een witte, onnatuurlijke laag schilfers die zich over de hele kop verspreidt.

Slaapwel! happy :)happy :)


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2006-09-12 - 21:18:50 send message to pitylus

Wanneer het geen schimmel is zal het waarschijnlijk vedermijt zijn . Dit kan je behandelen met ivermectine je kan dit krijgen bij de dierenarts , 1 druppel laten vallen tussen de schouders en na 10 dagen opnieuw herhalen , na de rui komt dit inorde .Veel succes.


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2006-09-12 - 21:26:14 send message to J.Bird

even een update hoe het nou gaat met de japanner:
de nek begint al weer veren te krijgen komt misschien omdat de vogel samen met één andere vogel zit in een voliere van 300x200x120razz :pwink ;)

dus gelukkig gaat alles goedhappy :)!
vriendelijke groeten:
J.Bird


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-09-12 - 21:44:50 send message to msmartijn

mooi
dat is goed nieuws
nouw ik spreek je
groetjes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede