Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > save the gouldian? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : save the gouldian?
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-09 - 20:24:00 send message to Niltava

Kwam deze link tegen www.savethegouldian.org/
Less than 2500 gouldians finches remain in the wild!

Wie weet of deze stand (van 2500 resterende goulds)klopt?


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-09-09 - 20:54:47 send message to hdra

Wellicht de schrijvers van dat artikel?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-09 - 23:13:31 send message to zebraonline

Men zou kunnen proberen via een speciaal kweekprogramma terug goulds in het wild te plaatsen...


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-09-09 - 23:34:29 send message to goulds

Kweekschema zou pas werken als men de oorzaak zou weten waarom zij verdwijnen,men zou ook eens kunnen overwegen om het import verbod 1960 te herzien.
Er zal heus geen run op goulds gaan komen,daar "onze" goulds groter en intenser gekleurd zijn.Wel zouden onze goulds naar australische kwekers kunnen.Doordat andere soorten weggevangen worden kunnen goulds hun leefgebied weer gaan uitbreiden.

tis maar suggestie


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2006-09-13 - 22:32:42 send message to gboom

Hallo,

Ik ben bang dat het cijfer wel klopt. Wij hebben vorig jaar (juni 2005) tijdens een rondreis door West/Noord Australië een paar dagen gekampeerd in het Old Mornington Sanctuary en heb daar wel de indruk gekregen dat het erg triest gesteld staat met de Gould Amadine's. Er werd destijds volop onderzoek gedaan naar deze mooie vogeltjes.

Voor de geďnteresseerden: op de website
http://www.australianwildlife.org/mornington4.asp
kun je een videootje downloaden die een korte indruk geeft van het gebied en een paar van zijn bewoners.


groet, Gerben


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-14 - 07:10:19 send message to Niltava

Ging mij meer om het aantal en de bekendheid van de vogel.
2500????? dat is minder dan de panda!!!
Gouldamaddine is toch en zeer bekende vogel, waarom niet eerder en meer tamtam??


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-09-14 - 11:31:49 send message to hansbuffel

Het cijfer 2500 had ik al in mijn hoofd zitten, ik meen gelezen te hebben dat dit komt omdat de habitat van de Gould amadine alsmaar kleiner wordt wegens de verstedelijking, akkerbouw en ontbossing. Komt daarbij dat de Gould amadine zich niet aanpast aan de nieuwe omgeving en zich terugtrekt in een steeds kleiner wordend leefgebied. Andere soorten wegvangen of Goulds terug in het wild plaatsen zou dus geen oplossing bieden. Andere soorten zoals de Binzenastrilde passen zich wel aan en gaan broeden in parken en steden zodat hun aantal wel op peil blijft.
Waarom geen tamtam?
Vermoedelijk omdat het vogeltje wereldwijd gekweekt wordt en bijgevolg niet met uitsterven bedreigd is (dit in tegenstelling tot bv de panda). Ik denk dat mensen zich pas gaan bekommeren als een dier echt bedreigd is, ook in gevangenschap.
Of omwille van economische redenen. Heel jammer natuurlijk!
Ik herinner mij een TV reportage over de Tasmaanse Tijger (buidelwolf) waarbij ze beelden uit de jaren 30 toonden van de laatste Tasmaanse Tijger, een mannetje, hij zat in een zoo in Australie. In het wild was hij uitgeroeid (afgeslacht door de mens), gedurende jaren zaten er mannetjes en vrouwtjes in zoo's verspreid en niemand heeft ooit het initiatief genomen ze samen te brengen, dat vond ik pas schokkend.
Maar toen ik het cijfer 2500 voor het eerst las schrok ik hier ook wel van hoor!

Groeten,
Hans


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-14 - 13:37:50 send message to salvadori

Men zou goulds terug kunnen plaatsen in de vrije natuur.Probleem is echter dat er nauwelijks 100%
zuivere natuurbroed vogels in de wildkleur te vinden zijn. Veel vogels zijn mutaties of split.
Een gould die in de natuur teruggeplaats wordt, moet er niet alleen als een gould uizien, maar ook hetzelfde geluid en gedrag ten toon spreiden.


geon
Website Member
Posts :52

Website Member
2006-09-14 - 14:01:04 send message to geon

Toen wij in november 2001 in Australie waren, en deze mooie vogels in de vrije natuur zagen vliegen, vertelde onze vogelgids dat er dat jaar nog plm. 5000 geteld waren.
Nu in 2006 dus nog maar 2500, dat zijn er 500 per jaar minder.
Toch wel een bedreigde vogel.
Op mijn vraag of ik ze mocht exporteren naar Australie, was het korte andwoordt NO.
Aat


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2006-09-14 - 14:40:02 send message to salvadori

De achteruitgang van goulds in de vrije wildbaan
schijnt een gevolg te zijn van het steeds warmer worden van hun leefgebied en de intensievere vorm
van landbouw. In sept.2005 is Save the Gouldian Fund opgericht om te voorkomen dat de soort in het wild uitsterft.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-09-14 - 18:36:58 send message to Niltava

Dat heb ik ook begrepen.
Het is natuurlijk erg dat ze over een groot gebied verspreid zijn(die 2500)
Toch blijf ik het vreemd vinden dat juist een een dergelijke vogel. Een relatief gemakkelijke vogel qua voeding en nestgelegenheid, zo'n achteruitgang maakt.
Uitzetten zou kunnen, (lijkt me niet een eerste stap)het is gebleken dat als je een grote populatie vogels bijeenbrengt en laat selecteren door natuurlijke factoren(binnen een afgeschermd gebied) de natuurlijke kleuren en gedragingen terugkomen.

Ik blijf het vreemd vinden dat er geen beleid voor is vanuit de australische regering, de departementen lijken me daar normaal gesproken aardig begaan met de flora en fauna.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 12 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede