Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > halsband-jongen met aangeboren franse rui? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : halsband-jongen met aangeboren franse rui?
polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-14 - 15:31:27 send message to polflietjen

ik heb men collectie verrijkt met een "normaal" koppel halsbanden, blauw ino man en blauwe pop. Hieruit heb ik 3 albino jongen gekweekt die niet tot zeer slecht konden vliegen en kleine slagpennen hadden, nog niets vermoedend stierf er 1,de andere zijn nu 2jaar oud en vliegen nog steeds niet of weinig, is dit een erfelijke factor die niet zichtbaar was bij de ouders en wel bij de jongen zichtbaar werd?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-14 - 17:06:47 send message to Karel

Zelf zou ik me in dit geval eerst afvragen of de ouders onverwant zijn. Hoeft niet van belang te zijn, maar je weet nooit.

Heb je verder nog jongen gekweekt van de vogels behalve de drie albino's (dit zijn alle drie poppen, neem ik aan)? Zo ja, komt het ook bij de blauwe jongen voor?


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-14 - 19:10:24 send message to polflietjen

ik heb enkel 3jonge albino's gekweekt uit dit koppel(idd poppen) en normaal(want je weet nooit zeker) zijn de vogels niet verwant, er is 1 jong dat wel zo goed als normaal kan vliegen en de andere die nog leeft een beetje,volgens mij heeft de overledene zich tegen de draad te pletter gevlogen...ik weet er ook geen raad mee en ga wss oudervogels en jongen wegdoen...


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-09-14 - 23:07:48 send message to hjvdlindehof

hallo,je gaf zelf al aan dat het franse rui zou kunnen zijn, dit is polyoma virus,je kunt 1 van de oudervogels[lieftst de pop ] hierop laten testen ,of 1 van de jongen,dit kunnen dragers zijn.
mocht dit wel zo zijn heb je een redelijk probleem
het beste is dan om het hele stel in te laten slapen,als je het verkoopt besmet je een ander ermee
vind je geen drager zou ik inderdaad alles wegdoen want je vind de drager moeilijk als de vogels redelijk in conditie zijn
succes


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-25 - 15:30:48 send message to polflietjen

alvast bedankt van de reactie!!!
zou het nog een andere reden kunnen zijn?
en kunnen de jongen of oudervogels zelf hieraan dood kunnen gaan?
want ik ben al één jong verloren, tot nu toe denk ik dat het zich heeft doodgevlogen maar ik hoorde iemand zeggen dat het aan dit virus gestorve is.
Ik ga maar op zeker spele en alles wegdoen, jongen inbegrepen...


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-09-25 - 16:35:54 send message to Galah46

Wegdoen, wegdoen, en dan is iemand anders die die vogels aanschaft en zo misschien zijn bestand besmet. Mooi is dat !!
mvg


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-25 - 19:22:46 send message to polflietjen

Maak je geen zorgen, ze zijn al in een diepe slaap hoor... alleen 1 jong leeft nog, maar ik heb deze vogels al meer dan een jaar gehad, zijn mijn andere vogels dan mss ook al besmet??? shocked 8O


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-25 - 19:23:01 send message to polflietjen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

en zo ja, kan ik dan nog iets doen om deze vogels te redden want het zou echt wel zonde zijn om heel mij vogelbestand weg te doen sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-09-25 - 19:36:43 send message to johanblok

Andere vogels zouden besmet kunnen zijn (als het inderdaad om polyoma gaat). Bij buitenvolieres zou dat behoorlijk mee kunnen vallen. Zekerheid krijg je alleen door te testen.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-09-25 - 19:49:50 send message to Galah46

Zoals Johanblok aanhaald, de vogels testen, men weet nooit. Idd zou erg erg jammer zijn moesten ze besmet zijn geraakt, hopelijk niet natuurlijk. Als je iets hebt opgebouwd gedurende jaren en zo plots een ambetante ziekte verkrijgt, ja je zou voor minder droevig worden.Hopelijk zijn de uitslagen dan negatief en kun je verder opbouwen. sterkte man!!
mvg


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-26 - 21:15:44 send message to polflietjen

bedankt voor het medeleven happy :)
er is al een vogelkweker op bezoek geweest bij mij die ook vogels met franse rui heeft gehad en volgens hem is het vleugel en vliegprobleem enkel te wijten is aan inteelt,want de oudervogels komen ten slotte van dezelfde kweker...op hoop van zegen dat hij het juist heeft wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-26 - 21:55:29 send message to Karel

Tja, zo zie je hoe belangrijk het kan zijn om verwantschap in de gaten te houden.sad :(


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-09-29 - 20:17:18 send message to polflietjen

Ik mag van gelukspreken, het was slechts door verwantschap dat de vleugel en staart-veren van de jongen klein zijn gebleven en ze dusdanig slecht konden vliegen.
Een hele opluchting laugh :D
en het is idd belangrijk om verwantscap in de gaten te houden! Ik heb men lesje nu wel geleerd wink ;)
groeten...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede