Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ringen te laat ! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ringen te laat !
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-26 - 17:57:15 send message to dun grijzeroodstaart

ah ik ben nogal eens te laat met mijn vogels te ringen sad :(.

vandaag weer , ik wou de jonge catharina,s ringen waren nu 14 a 15 dagen oud TE LAAT ik durf het niet verder te wringen .
de oogjes waren al open volgens mij een paar dagen te laat .

welke tijd houden jullie meestal bij voor het ringen van catharina,s en citroenparkietjes .


gr

tim




broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-09-26 - 18:51:20 send message to broto

10 dagen, voor zowel de catharina's en de citroenparkietjes


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2006-09-26 - 19:53:04 send message to Mp vd Sande

Als ik te laat ben met ringen pak ik een wat grotere ring in dit geval een 5,4 in plaats van een 5 mm


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-26 - 20:10:42 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Om te beginnen ben je niet gauw te laat. Probeer het eerst morgenochtend nog eens ('s-ochtends zijn de pootjes dunner). Houd de ring in je mond want een beetje spuug doet wonderen. Als de ring niet verder kan, wacht dan 10 sec. Spuug eventueel nog een beetje op het pootje. Meestal kun je dan al draaiend nog wel verder. Niet te snel opgeven, maar ook niets forceren natuurlijk.

Als dat allemaal niet meer werkt, tja, dan maar een maatje groter..


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-09-26 - 20:14:58 send message to paintim

Ja,het ringen van vogels blijft natuurlijk altijd
een beetje lastige zaak. De ene vogel is de ander niet en sommigen groeien wat sneller enz.
Met een maatje groter in noodgevallen is je vogel in ieder geval van een ring voorzien.En dat is toch wel erg belangrijk.
Vr.groeten van
Antoni


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-26 - 20:53:04 send message to dun grijzeroodstaart

ja een grotere ring heb ik niet , ik zal het morgenochtend nog eens proberen !

maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik het pootje beschadig natuurlijk .

gr

tim


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-09-26 - 21:46:33 send message to paintim

Ja Tim! Daarin heb je volkomen gelijk.Het pootje mag je in geen geval beschadigen.
De volgende keer zou ik ook wat ringen met een maatje groter bestellen voor de noodgevallen.
In ieder geval veel succes toegewenst en
vriendelijke groeten van
Antoni


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-09-26 - 21:54:54 send message to djenco

Ik doe met een worsteprikkertje wel eens wat boter of vaseline aan de binnenzijde van de ring, gaat erg goed als het nét wel, nét niet past.

Groet'n,
Dirk Jan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-26 - 23:13:00 send message to Karel

Vaseline/boter werkt op zich ook wel, alleen mis je dan het voordeel dat de ring, doordat je hem in je mond houdt, een beetje opwarmt en daardoor een klein beetje uitzet en dus een beetje groter wordt.

Nogmaals Tim: niets forceren...maar niet geschoten is altijd mishappy :)


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-09-27 - 14:36:18 send message to Chow

Ik heb voor de Engelse Parkieten maat 5. Dit op aanraden van een ervaren kweker. Je kunt dan iets later ringen. T'is me desondanks niet gelukt helaas. Vind de jongen zo klein nog bij iets meer dan een week dat ik het niet voor elkaar krijg...


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2006-09-27 - 17:26:41 send message to Tosa

Ik gebruik al eens sla-olie wanneer ik merk dat de ring niet vlot genoeg meer over de poot geraakt. Dit werkt ook zeer goed, erna een beetje droogwrijven en klaar.

Grtz


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2006-09-27 - 18:30:51 send message to dun grijzeroodstaart

vandaag 2 x geprobeerd maar zonder succes helaas , het kleintje vond het niet echt fijn , volgende keer beter was nu gewoon duidelijk te laat .


gr
\
tim



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-09-27 - 18:36:07 send message to Karel

Jammer Tim. Toch geprobeerd...volgende keer beter.
happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-09-28 - 00:07:43 send message to tonnl

Chow schreef:
quote
Ik heb voor de Engelse Parkieten maat 5. Dit op aanraden van een ervaren kweker.

Bedenk wel dat je dan officieel de vogels niet kan spelen op een TT. Daarvoor moeten ze echt de voorgeschreven ringmaat hebben van 4.5 mm.
Ton.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-09-28 - 00:16:22 send message to zebraonline

Op een TT moeten ze afwijkende ringmaten toelaten als deze niet zonder beschadiging van de poot verwijdert kunnen worden...
In mijn geval bv. : zebravinken hebben als standaard voorgeschreven ringmaat 2,5(kan ondertussen al 2.7 zijn ook) maar ik moet de meesten ringen met 2.9 omdat een 2.7 en zeker een 2.5 te klein is voor TT-vogels...er zijn zelfs die z'on forse zebravinken kweken dat ze deze moeten ringen met 3.1...
Als dit niet meer mag op de TT's dan gaan ze nog weinig deftige vogels te zien krijgen en zullen er veel kwekers wegblijven van de TT of massaal in klasse C gaan spelen omdat ze niet kunnen ringen of moeten afknippen door klemmen van de ring...op de grote TT kan je dan al helemaal niet meer spelen want daar is klasse C niet toegelaten...


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-09-28 - 10:49:34 send message to Chow

Klopt. Ik heb begrepen dat de voorgeschreven ringmaten niet meer verplicht zijn zolang ze niet verwijderd kunnen worden...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede