Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zeewier Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zeewier
markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-10-16 - 14:40:43 send message to markjansen

Ik heb een vraag Kent er iemand de juist naam voor zeewier genaamd als het goed is asprillo of iets in die richting kan iemand mij vertellen of dit de juite naam is en wat het precies doet, ik bedoel wat is de werking of wat vult het aan voor de vogels.


Jobert
Website Member
Posts :30

Website Member
2006-10-16 - 15:29:02 send message to Jobert

Die naam die je opperd, zegt mij niets. Maar ik weet dat het wel gebruikt wordt als aanvullingssupplement. Dan wordt het vaak 'kelp' genoemd, het bevat veel jodium wat de schildklier stimuleerd. Dit kan bevordelijk zijn voor de stofwisseling. Ik weet niet of dit je vraag een beetje beantwoord?


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-10-16 - 15:52:55 send message to Fokke

Ik denk dat je Spirulina bedoelt. Ik geef dit al vele jaren aan mijn lories en ze zien er allemaal glandzend en strak uit.Alleen weet ik niet of dit door de spirulina komt of door andere factoren zoals o.a de voeding, dit zou je proefondervindelijk uit moeten zoeken.. Volgens de fabrikant (Quiko),intensiveert spirulina de natuurlijke kleur van de bevedring, verbetert de verenstructuur, verhoogt de weerstand en vermindert eventuele gebreken bij vogels. Verder zou het de weerstand versterken en de natuurlijke balans van de darmflora en zorgt daardoor voor optimale kweekresultaten. Spirulina wordt ook veel door mensen gebruikt en zou ook hier voor verschillende verbeteringen zorgen. Affijn je kunt het altijd proberen, baat het niet het schaadt ook niet.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-10-16 - 22:36:18 send message to hansbuffel

Meer info over Spirulina kan je vinden op http://www.vogelweb.com/Vogelnet/Artikels/Untitled77/untitled77.html

Ik strooi het regelmatig over het fruit en de meelwormen. Niet te veel, zeker niet in het begin want ze moeten eraan wennen, het heeft een aparte geur. Vogels die geheel of gedeeltelijk rood van kleur zijn verliezen in gevangenschap die rode kleur en worden oranje of geel. Spirulina bevat betacaroteen wat de rode kleur ten goede komt.

Hans


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2006-10-17 - 01:09:05 send message to markjansen

Harstikke bedankt allemaal


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2006-10-17 - 12:14:54 send message to maewim

kan iemand me zeggen hoeveel je per vogel ongeveer mag geven


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-10-17 - 12:59:52 send message to hansbuffel

In het artikel hebben ze het over een onderhoudsdosis van 1%. Maar wat is 1% als de vogels zaden, eivoer, fruit, graszaden, insecten, pellets ... eten?
Het is in elk geval weinig. Je kan bv 1 gram in 100 gram eivoer mengen en/of 1 gram op 100 gram fruit strooien.
Ik denk dat je niet kan overdoseren, het is een natuurprodukt en strooi je teveel dan laten ze het fruit staan (heb ik ondervonden). Beschouw het dus zeker als een extraatje.
Ik geef het vooral voor de rode kleur van de Mexicaanse Nonpareils maar uit het artikel blijkt het voor veel zaken goed te zijn.
De titel klopt eigenlijk niet, het is geen zeewier maar een alg.

Hans


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-10-17 - 13:14:20 send message to Fokke

In de verpakking zit een maatschepje en er wordt geadviseerd om op 1 kg. eivoer 1 schepje spirulina te doen.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-17 - 14:36:58 send message to zebraonline

1gram op 100gram eivoer...


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-10-18 - 22:09:20 send message to hansbuffel

Een maatschepje zat er niet bij. Dan nog eens op de verpakking gekeken (wat ik natuurlijk eerst had moeten doen...) en hier staat 5 gram per kg eivoer. De helft dus van wat ik afgeleid heb uit het artikel.
Ik vermoed dat dit afhangt van fabrikant tot fabrikant. Zij bepalen dit waarschijnlijk ook wel een beetje met de natte vinger.
Als je tussen de 5 en 10 gram per kg eivoer mengt zal je geen problemen en toch genoeg effect van de Spirulina hebben denk ik.

Groeten,
Hans


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-10-18 - 22:39:08 send message to zebraonline

Ik geef het tijdens de rui en tijdens de kweek...of het werkelijk iets doet weet ik niet maar kwaad doet het zeker niet...je moet er wel opletten dat het spirulina van een vertrouwd en gecontroleerd merk want anders is deze dikwijls vervuilt...ook moet het 'celwandbroken' zijn i.v.m. de vertering en opname en moet het steeds bewaard en verkocht worden in speciale foliezakjes of speciale glazen potjes...de rest is rommel...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-10-18 - 23:05:41 send message to tonnl

Dat je iets niet kunt overdoseren puur omdat het een natuurproduct is, is een (gevaarlijk) fabeltje.
Zout is ook een natuurproduct, eet maar eens een ons zout op....
Natuurlijke vitamines die vertoplosbaar zijn, bv A en D kunnen de lever ruďneren bij overdosering.

Overdoseren is vaak schadelijk, ook bij natuurlijke stoffen.
Ton.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-10-18 - 23:32:18 send message to paintim

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben het hier volkomen mee eens.
Ook met natuurproducten moet je voorzichtig omgaan en de gebruiksaanwijzingen nauwlettend volgen.
Vr.groeten van
Antoni


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-10-19 - 09:25:42 send message to hansbuffel

Volkomen mee eens dat je natuurprodukten niet mag overdoseren.
Het kan zelfs geen kwaad om eens wat verder te zien dan de gebruiksaanwijzing en te zoeken naar onafhankelijke onderzoeken (door bv universiteiten).
Want hoe bepaalt de fabrikant de samenstelling of dosering? Door proefondervindelijk onderzoek op exotische vogels? Ik denk het niet! Ook zij gaan uit van bepaalde veronderstellingen (die misschien niet van toepassing zijn op onze vogels).
En als je iets extra geeft aan je vogels, vraag je eerst eens af waarom je dit geeft en beschouw het als iets extra dat gedurende bepaalde periodes bijgevoerd wordt. Zo ook met Spirulina.

Groeten,
Hans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede